آخرین اخبار جامعه

شاخص کیفیت هوا  ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

اعلام وضعیت خطرناک برای هوای ۲ شهر | گرد و غبار در این شهر ۸ برابر حد مجاز شد

مدیر روابط عمومی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست در یکی از استان‌های کشور، از قرار گرفتن وضعیت هوای دو شهر در حالت خطرناک و…

جزئیات تازه پرونده 70 میلیارد تومانی قاچاق کالا



  اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی  ,مبارزه با قاچاق کالا

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از 210 کانتینر کالای قاچاقی که از سال گذشته کشف شده، قاچاق بودن 111 کانتینر آن به ارزش 70 میلیارد تومان محرز و مسلم شده است. این در حالی است که بنا به گفته دادستان تنها 6 کانتینر آن تحویل شده که نشان می دهد 105 کانتینر از مبادی مختلف رد شده و وارد بازار شده و فروخته شده اند.

 قاسم خورشیدی در گفت و گو با ایران آنلاین درباره کالاهای قاچاق کشف شده در این پرونده گفت: عمده کالاهای قاچاق مشخص شده در این پرونده تاکنون اسباب بازی،  لوازم دکوری چوبی، مصنوعات چوبی و ظروف آشپزخانه شامل  چینی و کریستال و بلورجات  بوده است.

وی با اشاره به اینکه  قاچاق تعداد 210 کانتینر در این پرونده مربوط به شهریور سال 94 تا تیرماه سال 95 است توضیح داد: از نیمه ی دوم  سال 94 کشف و ضبط قاچاق در مقایسه با سال های گذشته سازمان یافته تر و عملیاتی تر شده و این در حقیقت نشانگر افزایش ضریب توان کشف و ضبط کالای قاچاق توسط دستگاههای کاشف است نه افزایش خود قاچاق کالا.


خورشیدی با بیان اینکه خوشبختانه قدرت کشف دستگاه های کاشف افزایش پیدا کرده، یادآور شد: حتی موارد قاچاقی  که در گذشته انجام شده در حال حاضر کشف شده است و قاچاقچی ها که قبلا قاچاق کرده اند نیزالان شناسایی و مجازات می شوند.


وی اضافه کرد: حتی ممکن است کالاهای قاچاق از طریق تقاطع گیری داده های الکترونیکی اخذ شده از کشور مبدا، قاچاق  بودنشان محرز شود به طوری که مثلا گمرکات کشور چین  اطلاعات کالایی را که قرار است وارد ایران شود در اختیار گمرک ایران قرارمی دهد که آیا پس از ورود در گمرک ایران ثبت شده یا نه و چون مشخصات کانتینر هم مشخص است، اگر با اظهار صاحب کالا مغایرت داشته باشد بلافاصله کانتینر به عنوان کانتینر قاچاق ضبط می شود.


3 دلیل عمده در افزایش ضریب نفوذ توان کشف کالای قاچاق
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سه دلیل عمده را در افزایش ضریب نفوذ توان کشف کالاهای قاچاق برشمرده وگفت: دلیل اول اینکه به علت بهره گیری از سامانه های الکترونیکی پنجره واحد امور گمرکی ضریب نفوذ و تشخیص کالاهای قاچاق ارتقائ پیدا کرده است و امکان کشف کالای قاچاق در گمرک پیشرفت بسیارخوبی داشته است و گمرک قادر است با اطلاعات دریافتی از گمرکات مبدا و شرکت های حمل و نقل بین المللی و آنچه که واردکنندگان اظهار می کنند تشخیص دهد که این اظهار منطبق با واقعیت هست یا نه، که اگر نبود قاچاق است.


وی دلیل دوم را حضور و اقدامات ویژه نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات طی یک سال گذشته ذکر کرده و گفت: هردو ارگان  از سال 94 اقدامات ویژه ای را برای مبارزه جدی با قاچاق کالا آغاز کرده اند. خورشیدی ادامه داد: نیروی انتظامی از سال گذشته در 19 استان کشور قرارگاه ویژه مبارزه با قاچاق کالا ایجاد کرده است و با استفاده از پرسنل و امکانات غیر بومی در هر استان مبارزه با قاچاق را شدت بخشیده است. همچنین وزارت اطلاعات نیز با تشکیل ستاد ویژه ای مبارزه با قاچاق سازمان یافته را تشدید کرده است.


خورشیدی سومین دلیل را دستورالعمل و مقرراتی برای تشدید مبارزه با قاچاق سازمان یافته از طرف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرده و تصریح کرد: کمیته ویژه ای موضوع تشدید مبارزه با قاچاق سازمان یافته را در ستاد تعقیب و پیگیری می کند.


وی افزود: امروز به مدد روش تقاطع گیری داده های الکترونیکی و کارهای اطلاعاتی که روی عناصر قاچاقچی انجام می شود، اقدامات گذشته هم مورد کنکاش اطلاعاتی قرار می گیرد و حتی قاچاق های گذشته هم مورد تعقیب قضایی قرار گرفته و به مجازات می رسند.

قاچاقچیان معرفی شوند
در همین حال رئیس اتحادیه لوازم خانگی با تاکید بر اینکه هر وسیله ای از خانه که به عنوان قاچاق کشف و ضبط می شود متاسفانه لوازم خانگی عنوان شده و انگشت اتهام به سوی لوازم خانگی مثل یخچال و گاز و لوازم برقی می رود از مسوولان خواست تا هم اسامی و هم  نوع کالای قاچاق کشف و ضبط شده را از همان ابتدا مشخص کنند.


محمد طحان پور همچنین به «ایران آنلاین» گفت: استفاده از کلمات م-ف و یا ط-ح و.... جز متهم کردن تعداد زیادی از تاجران و کسبه به قاچاق چیز دیگری نیست. اگر متهمی بازداشت شده که همه می دانیم از طریق قاچاق، بدون پرداخت مالیات و حقوق گمرکی کالایی را بدون خدمات پس از فروش وارد کرده، پس چرا نباید نامش به میان آورده شود؟! این جز بدبینی و برده شدن انگشت اتهام به تعداد زیادی از افراد با اول حرف مشابه چیز دیگری همراه نخواهد داشت. اگر معذوریتی به لحاظ محرز شدن اتهام وجود دارد پس اصلا گفته نشود.

ضرورت ادغام اتحادیه های همگن
وی همچنین به بحث ادغام اتحادیه های صنفی اشاره کرده و گفت: ادغام اتحادیه ها به همین دلیل واجب است چرا که هر نوع کالای خانه، لوازم خانگی محسوب می شود و با ادغام اتحادیه هایی که در حال حاضر کار موازی انجام می دهند پاسخگویی به مردم  نیز تسهیل خواهد شد.


طحان پور با اشاره به کانتینرهای قاچاق لوازم خانگی گفت: در حال حاضر حتی خود ما نمی دانیم که چه کالایی قاچاق شده و چه کسی باید پاسخگو باشد. ما خواهان تجمیع هر چه سریعتر اتحادیه های همگن هستیم.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------