ساپینتو در مسیر استراماچونی



ساپینتو,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

 

 تیم فوتبال استقلال از شنبه گذشته کار خود را به‌صورت رسمی زیرنظر سرمربی و کادرفنی جدید این تیم درحالی در مجموعه انقلاب آغاز کرد که نگرانی‌های زیادی نسبت به انتخاب ریکاردو ساپینتوی پرتغالی برای نیمکت هدایت استقلال وجود داشت.

 

منتقدان به انتخاب وی با این استدلال که نیمکت تیم قهرمان ایران نباید به یک مربی که با آخرین تیمش سقوط کرده باشد می‌رسید، با ذهنیتی منفی نسبت به انتخاب ساپینتو ابراز نگرانی کرده و انتقادهایی را مطرح کردند. این درحالی است که از تمرینات استقلال اخبار خوشایند و امیدوارکننده‌ای مبنی‌بر این انتخاب به گوش می‌رسد.

 

ساپینتو و کادرش از روز شنبه گذشته به‌صورت رسمی کار را با استقلال آغاز کرده و تمرینات این تیم را زیرنظر گرفتند.

 

نکته قابل‌توجه اینکه با وجود آنکه در این چندروز تمرینات تیم در دو نوبت و تمرین نوبت عصر از ساعت18 برگزار می‌شود، اما سرمربی پرتغالی به‌همراه دستیارانش از 3 تا 4 ساعت قبل در مجموعه انقلاب حاضر می‌شوند تا مراحل تمرینی را طراحی و کارهای اجرایی را آماده کنند به‌طوری که وقتی بازیکنان از حدود ساعت18 قدم به زمین چمن می‌گذارند بدون هیچ تاخیری و به‌صورت پیاپی، کارهایی که کادرفنی برای آنها تدارک دیده است، انجام می‌دهند. درواقع نظم و انضباط و خستگی‌ناپذیری کادرفنی در تمرین این روزهای اخیر استقلال بیشترین کاربرد را در تمرینات ایفا کرده و بیشتر از هر چیز دیگری دیسیپلین کاری کادرفنی جدید آبی‌ها به چشم آمده است.

 

شکل تمرینی شبیه زمان استرا

استقلالی‌ها در سال‌های اخیر با مربیان زیادی کار را دنبال کرده‌اند؛ در دهه اخیر از قلعه‌نویی و مظلومی و منصوریان گرفته تا مربیان خارجی مانند شفر و استراماچونی و همین ساپینتو و درنهایت هم در سال‌های اخیر با فکری و مجیدی.

 

اگرچه این تیم بعد از 9سال بالاخره در همین فصل اخیر همراه با فرهاد مجیدی قهرمان ایران شد اما سیستم و نحوه بازی و تمرینات استقلال زمان استراماچونی به‌شکلی بود که این سرمربی یکی از بهترین تیم‌های چندسال اخیر تاریخ این باشگاه را سر و شکل داد تا جایی که خیلی‌ها بر این عقیده هستند که اگر استراماچونی می‌ماند مطمئنا این تیم می‌توانست حرف‌های زیادی برای گفتن در فوتبال ایران و حتی آسیا داشته باشد. در هر صورت استرا از استقلال جدا شد و دوباره یک وقفه دوساله برای بازگشت یک سرمربی خارجی به این تیم شکل گرفت. با این حال از تمرینات استقلال خبر می‌رسد که نحوه تمرینات ساپینتو تقریبا شبیه به تمرینات زمان استراماچونی و کادر ایتالیایی این تیم دنبال می‌شود و این سرمربی پرتغالی هم مانند همتای ایتالیایی تاکتیک‌ها و کارهای ترکیبی روز دنیا را برای استقلال در نظر گرفته است. در زمان استرا اگرچه این مربی تایم کمی را در جمع آبی‌ها سپری کرد اما استقلال بعد از حضور وی، با انجام بازی‌های تماشاگرپسند، هجومی و همراه با بردهای پرگل بعد از مدت‌ها هوادارانش را راضی کرد و حالا هم به‌نظر می‌رسد ساپینتوی پرتغالی هم همان نسخه را برای استقلال مدل جدید تدارک دیده است.

 

نکته جالب درباره یکی از شخصیت‌های جالب این سرمربی به رفتار او با بازیکنان مربوط می‌شود؛ جایی که او در عین صمیمت با بازیکنان و رفتاری توام با محبت با آنها، در خارج از زمین با چرخشی 180درجه‌ای با روحیه‌ای جدی و خشن کار را دنبال کرده و معمولا با دادوبیداد دستورات تاکتیکی خود را به بازیکنان منتقل می‌کند.

 

بر همین اساس نیز چندی‌پیش یک عکس جالب حین تمرینات استقلال منتشر شد که جدیت همراه با عصبانیت ساپینتو را به‌خوبی نمایان می‌کرد و به‌نظر می‌رسد بازیکنان این تیم همراه با این مربی فصل سخت و دشواری را در پیش داشته باشند.

 

حوزه اختیارات خسرو افزایش یافت

تمرینات استقلال درحالی پیگیری می‌شود که با وجود شباهت تمرینات دوره فعلی با زمان سرمربی ایتالیایی، در مقایسه با زمان استراماچونی، حالا آبی‌ها از یک دستیار ایرانی هم به‌جز مربی دروازه‌بان‌ها بهره می‌برند. خسرو حیدری، مربی استقلال با وجود آنکه دیرتر از موعد مقرر انتخاب و معرفی شد اما حالا از تمرینات آبی‌پوشان خبر می‌رسد دستیار ایرانی ساپینتو با حیطه وظایفی بسیار بیشتر از موعد انتظار در تمرین حاضر شده و کارها را زیرنظر می‌گیرد.

 

البته کارهای تاکتیکی و طراحی تمرینات زیرنظر خود ساپینتو و در حضور تمامی اعضای کادرفنی انجام می‌شود اما حیدری برخلاف تصور، با آغاز تمرین بسیاری از امور را زیرنظر می‌گیرد و به‌طور مثال با آغاز بازی تمرینی، در وسط زمین ضمن قضاوت این دیدار، کارهای تاکتیکی را هم به بازیکنان گوشزد می‌کند.

 

اطرافیان استقلال معتقدند در زمان فکری برخی دستیاران وی مانند برهانی یا مرفاوی بیشتر نظاره‌گر تمرینات می‌شدند و فقط با تایید امور برای بالابردن روحیه بازیکنان مشغول بودند تا جایی که این ذهنیت به وجود آمده بود که حیدری با اختیار محدود و فقط به‌واسطه ایرانی و استقلالی‌بودنش و برای ارتباط بین کادر خارجی با بازیکنان به تمرین اضافه شده است که حالا شواهد نشان می‌دهد اصلا این‌طور نیست و پیشکسوت آبی‌ها که زمانی با سانترها و سرتوپ زدن‌هایش برای هواداران استقلال دلربایی می‌کرد در تمرینات روزهای اخیر وظایفی بیشتر از دستیاران قبلی برخی مربیان استقلال دارد.

 

یک استقلالی: پارگی رباط خاقانی ربطی به فشار تمرینی ندارد

تمرینات آماده‌سازی استقلال پیش از شروع فصل جدید درحالی در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌‌شود که در تمرین روزهای اخیر این تیم سبحان خاقانی غایب بود. البته باشگاه استقلال در توضیح غیبت خاقانی اعلام کرد این بازیکن به‌دلیل مصدومیت از ناحیه رباط‌صلیبی زانوی پای راست تا مدتی قادر به همراهی آبی‌های پایتخت نخواهد بود. خاقانی درحال حاضر تحت‌نظر کادر پزشکی استقلال بوده و قرار است به‌‌زودی زانوی خود را به تیغ جراحان بسپارد.

طبق اعلام رسانه‌ها، این بازیکن در همان روز نخست تمرینات با مشکل مواجه شد و این موضوع را در همان زمان به اطلاع پزشک استقلال رساند. در ادامه نیز این بازیکن در تمرین روز بعد آبی‌ها با درد حاضر شد که بعد از کاهش ورم پا و عکس‌برداری از زانوی وی، روز سه‌شنبه پارگی رباط‌صلیبی خاقانی تایید شد.

 

در این بین بعض از صاحب‌نظران در حوزه فوتبال برخی انتقادها را به ساپینتو و کادر این تیم وارد کردند مبنی‌بر اینکه تمرینات پرفشار این سرمربی در روزهای نخست تمرینی بعد از تعطیلات طولانی، باعث ‌شده خاقانی با این مصدومیت سفت و سخت مواجه شود اما یک استقلالی حاضر در تمرین برخلاف نظر منتقدان عقیده دارد پارگی رباط ‌صلیبی ربطی به زمان آغاز تمرینات یا مدت زمان تعطیلی آن و فشاری که وارد می‌شود، نداشته و هر بازیکنی در هر شرایطی مستعد آن است تا با آسیب‌دیدگی‌هایی با هر نوع شدتی مواجه شود.

 

اگر این موضوع به فشار تمرینات ربط داشت مطمئنا هیچ بازیکنی در اواسط یا دوران پایانی فصل که معمولا تیم‌ها و بازیکنان در اوج آمادگی هستند با پارگی رباط‌صلیبی مواجه نمی‌شد. یک بازیکن هنگام ضربه‌زدن و دیگری موقع فرود آمدن یا با تکل از روبه‌رو یا به هر دلیل دیگری رباط می‌دهد و خاقانی هم بدشانس بود که این اتفاق در پیش‌فصل برایش رقم خورد. تمرینات روزهای نخست هم از آنجایی پرفشار است که تیم و بازیکنان برای یک فصل رقابتی سخت آماده شده و از لحاظ بدنی درطول فصل کم نیاورند.

 

فعلا فقط شناخت و ارزیابی بازیکنان

استقلالی‌ها در روزهای نخست تمرین درحالی به‌کار خود ادامه می‌دهند که هنوز تمرینات این تیم با حداکثر نفرات و شلوغ دنبال می‌شود. البته در این مدت کارهای تاکتیکی و ترکیبی به‌همراه انجام کارهای بدنی ازسوی کادرفنی به‌صورت محدود دنبال شده و بیشتر زمان تمرین به بازی درون‌تیمی سپری می‌شود؛ چراکه ساپینتو قصد دارد هرچه سریع‌تر ترکیب اصلی تیم خود و کادر بازیکنانش را شناسایی کرده و تا فرصت هست به آنهایی که نیاز ندارد، این‌دسته از نفرات به‌منظور تصمیم‌گیری در لیست خروجی قرار بدهد. بنابراین تمرین این روزهای استقلال با محوریت ارزیابی و شناخت نفرات زیرنظر کادرفنی این تیم دنبال شده و به‌نوعی ساپینتو منتظر آن است تا با رد کردن برخی سیاهی‌لشکرها، هرچه سریع‌تر اسکواد بازیکنان خود را شناسایی کند.

 

آرش هم لخت شد

تمرینات استقلال درحالی دنبال می‌شود که سرانجام آرش رضاوند برای ادامه همکاری با این باشگاه رضایت داد و از روز یکشنبه گذشته با حضور در تمرینات استقلال با این تیم به تمرین پرداخت. این بازیکن که نیم‌فصل دوم فصل گذشته به‌صورت قرضی راهی فولاد شده بود در برخی محافل خصوصی اعلام کرده بود در اهواز راحت است و اگر به خودش باشد دوست دارد فصل بعدی را هم زیرنظر نکونام بازی کند اما از آنجایی که رضاوند با استقلال قرارداد دارد، این موضوع از حیطه اختیارات وی خارج بوده و درصورتی‌که ساپینتو این بازیکن را بپسندد و با جدایی‌اش مخالفت کند، به‌صورت حتم راه دیگری جز ادامه همکاری رضاوند با استقلال باقی نمی‌ماند. البته گفته می‌شود مدیران استقلال بدشان نمی‌آمد رضاوند را با یک بازیکن از فولاد معاوضه کنند اما توافقی انجام نشد.

 

اردوی دوهفته‌ای ترکیه

استقلالی‌ها قرار است 26تیرماه به‌منظور برپایی اردویی تدارکاتی راهی ترکیه شوند. روز گذشته برخی رسانه‌ها از مدت زمان 10روزه این اردو خبر دادند اما به‌نظر می‌رسد اردوی آبی‌پوشان حدود دو هفته در کشور همسایه پیگیری شود. نکته قابل‌توجه اینکه برگزاری این اردو تا دو روز گذشته در هاله‌ای از ابهام قرار داشت اما با رایزنی‌های صورت‌گرفته سرانجام برگزاری آن قطعی شده و آبی‌ها همراه با کادر جدید خود از یکشنبه آینده راهی کشور ترکیه برای برپایی اردوی خود خواهند شد.

 

 فرهیختگان 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------