درخشان: کسی در فدراسیون به فکر تیم‌ملی نیست/ چند ملی‌پوش خود را بالاتر از سرمربی می‌دانند



 درخشان,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
پیشکسوت فوتبال کشورمان گفت: هیچکس در فدراسیون به فکر تیم‌ملی نیست. اگر به فکر بودند، تلاش می‌کردند که دیدارهای تدارکاتی خوبی برای تیم‌ملی مهیا کنند؛ همه به فکر انتخابات هستند و از تیم ملی غافل شده‌اند. 

به گزارش ایرنا، بعد از برکناری دراگان اسکوچیچ از سوی کمیته فنی فدراسیون فوتبال از سمت سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران خیلی سریع هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال پس از جلسه با اسکوچیچ رای صادر شده از سوی کمیته فنی را وتو کرد.

 

با این وجود جلسه‌ی مشترک کمیته فنی و هیئت رئیسه نیز برگزار شد و پس از چند ساعت همراه با بحث، اختلاف نظر، قهر و ... احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون فوتبال اعلام کرد دراگان اسکوچیچ همچنان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران باقی می‌ماند.

 

با اوج گرفتن حواشی در خصوص تغییر کادر فنی تیم ملی و ایجاد دو دستگی بین ملی‌پوشان، نگرانی‌ها پیرامون شرایط تیم ملی برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ بالا رفته است.

 

در همین رابطه با حمید درخشان پیشکسوت فوتبال ایران به گفت‌وگو پرداختیم و نظر او را درباره این اتفاقات جویا شدیم؛ او با حمایت قاطع از اسکوچیچ، به انتقاد از افرادی پرداخت که اسامی مربیان مختلفی را برای حضور روی نیمکت تیم ملی مطرح می‌کنند. کاپیتان اسبق تیم‌ملی ایران و پرسپولیس، معتقد است متولیان ورزش و فوتبال ما در حق دراگان اسکوچیچ بی‌معرفتی کردند. حمید درخشان که در دهه ۶۰ ستاره خط میانی تیم‌ملی بوده، یکی از حامیان اسکوچیچ از بدو حضورش روی نیمکت تیم ایران به شمار می‌رود.

 

از درخشان که بعد از بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ و پس از ایجاد اختلاف و دو دستگی، همراه با چندین ستاره دیگر از تیم ملی استعفا داد، در این باره هم سوال کردیم اما او شرایط آن دوره را متفاوت دانست و تاکید کرد در حال حاضر هیچ دلیلی برای این حواشی وجود ندارد.

 

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

 

شما فکر می‌کنید مشکلات از کجا ناشی شد؟

من نمی‌گویم مشکلات از اردوی قطر آغاز شد، اما در آنجا این اجازه به چند بازیکن ملی‌پوش داده شد که خود را بزرگ‌تر از سرمربی تیم‌ملی بدانند.

 

در چند وقت اخیر حواشی زیادی در خصوص برکناری اسکوچیچ وجود داشت نظرتان در این مورد چیست؟

در ابتدا سوال من این است که اسکوچیچ چرا باید جدا شود؟ دلیل جدا شدن او نتایج بد است؟ دوم اینکه اگر بخواهیم مربی دیگری بیاوریم باید پول زیادی را خرج کنیم؛ هر مربی‌ای که با این ارقام به ایران نمی‌آید. مسئله سوم اینکه مربی جدید چه شناختی از تیم، بازیکنان و فوتبال ما خواهد داشت؟ این موضوع هم زمان‌بر است. تا این اتفاق رخ بدهد ما به جام جهانی رسیده‌ایم و هیچ توفیری برای ما ندارد و هیچ کاری برای ما نمی‌کند. ما می‌خواهیم پول بدهیم و مربی جدید بیاوریم؟ آن پول را هزینه کنیم و تیم هایی را برای بازی تدارکاتی دعوت کنیم تا نقاط قوت و ضعف تیم‌مان را پیدا کنیم. این کار عاقلانه‌تر است تا اینکه یک مربی بیاوریم و در آخر هم بگوید من زمان کمی داشتم و نمی‌توانستم کمک کنم.

 

قبول ندارید که دراگان اسکوچیچ برای نشستن روی نیمکت تیم‌ملی کوچک است؟

چرا کوچک است؟ مگر با همین تیم به جام‌جهانی صعود نکرده است؟

 

اگر فرصت کافی تا جام جهانی بود، اسکوچیچ باید تغییر می‌کرد؟

اگر از اسکوچیچ راضی نبودند، قبل از مقدماتی جام جهانی باید تغییر ایجاد می‌کردند. اکنون که اسکوچیچ تیم را به یک جایی رسانده‌، به فکر تغییرات افتاده‌اند. هر مربی دیگری بیاید، اردو و بازی دوستانه می‌خواهد. وقتی شما نمی‌توانید این کار را بکنید، دیگر تغییر معنا ندارد. حالا این تغییر هم انجام شود، آیا سرمربی جدید می‌تواند تغییر ایجاد کند. نکند می‌خواهد معجزه انجام دهد؟

 

این بحث هم به وجود آمد که یک مربی آشنا با فضای فوتبال ایران مثل کی‌روش یا برانکو استخدام شوند. نظر شما چیست؟ 

آقای کی‌روش به جز اینکه با همه برخورد بدی داشت و مثل برده با همه رفتار کرد و حتی یک نفر هم نمی‌توانست کنار ایشان کار کند؛ چه کاری انجام داد؟ شرایطی ایجاد شده بود که او خواستار تعویض دبیر فدراسیون شده بود. او چه گلی به سر فوتبال ما زد؟ دو جام ملت‌ها ما را اوت کرد؛ این پایین‌ترین جامی بود که ما در آن ادعای قهرمانی داشتیم و می‌گفتیم تیم اول آسیا هستیم. در جام جهانی برای ما چه کار کرد؟ ۱۱ نفره دفاع کردیم و طوری بود که در دقیقه ۲۰ گزارشگر می‌گفت کاش داور سوت پایان بازی را بزند. چه توفیقاتی برای فوتبال ما داشته است؟ ما با کی‌روش از جام جهانی حذف شدیم، با مربی ایرانی حذف شدیم، با مربی خارجی حذف شدیم و حتی با برانکو هم حذف شدیم. آقای کی‌روش چه کاری انجام داده که ۵۰-۶۰ میلیارد پول بدهیم و او را برگردانیم تا باز هم به همه اهالی فوتبال و اعضای فدراسیون توهین کند؟ همه می‌گویند به جام جهانی رفتیم؛ اسکوچیچ که بهتر از همه ما را به جام جهانی برد. دنبال چه چیزی هستیم که می‌خواهیم اسکوچیچ را حذف کنیم و مربی دیگری بیاوریم؟ به جای اینکه او را حذف کنیم برایش برنامه و تدارک خوب بچینیم.

 

به نظرتان آیا کسی در فدراسیون فوتبال به فکر تیم‌ملی است؟

هیچ‌کس در فدراسیون به فکر تیم‌ملی نیست. اگر به فکر بودند، تلاش می‌کردند که بازی‌های خوبی برای تیم‌ملی رقم بزنند. همه به فکر انتخابات هستند و از تیم ملی غافل شده‌اند.

 

 نظرتان درباره دو دستگی به وجود آمده در بین بازیکنان تیم‌ملی؟

ما خودزنی می‌کنیم و خودمان تیم ملی را نابود می‌کنیم. بازیکن حق ندارد درباره مربی اظهار نظر کند. بازیکن مثل یک سرباز است که باید وظیفه‌اش را در تیم ملی انجام بدهد. این فدراسیون فوتبال است که کوتاهی می‌کند؛ باید با قاطعیت صحبت کنند و بگویند اسکوچیچ می‌ماند و کارش را انجام می‌دهد. وقتی فدراسیون فوتبال ما نمی‌تواند تصمیم بگیرد این اتفاقات هم رخ می‌دهد. خودمان، خودمان را تخریب می‌کنیم و می‌خواهیم نتیجه خوب هم بگیریم. اصلا امکان ندارد. کمی فکر کنیم و ببینیم چه بلایی سر خودمان می‌آوریم. دیگران ما را تخریب نمی‌کنند؛ خودمان این کار را انجام می‌دهیم. مگر همین بازیکنان با اسکوچیچ کار نکردند و نتیجه نگرفتند؟ چرا استوری می‌گذارند؟ بازیکن باید تابع فدراسیون فوتبال و سرمربی باشد و از تصمیمات سرمربی اطاعت کند.

 

آیا دو دستگی به وجود آمده در تیم‌ملی به معضلی برای اسکوچیچ تبدیل می‌شود؟

آن دو دستگی به راحتی حل می‌شود. مگر بازیکن تصمیم‌گیرنده است که دودستگی ایجاد کند. مشکل بزرگ ما نداشتن برنامه است. نکته مهم این است که زیاد این ماجرا را دنبال نکنیم. کمک کنیم با بزاعتی که داریم چند بازی خوب تدارکاتی فراهم کنیم تا ان‌شاءالله تیم‌ملی نتایج خوبی در جام‌جهانی بگیرد.

 

فکر می‌کنید بهترین اقدام برای جمع کردن این حواشی چیست؟

باید آرامش را حاکم کنیم؛ فدراسیون بیانیه بدهد و با قاطعیت از اسکوچیچ حمایت کند. همه اینها وظیفه فدراسیون فوتبال است و باید با اقتدار جلو بیاید و مسائل را حل کند. فدراسیون چرا ساکت است؟ البته آقای ماجدی مصاحبه و حمایت کردند. به نظر من کافی نیست. فدراسیون باید بیشتر از اینها اطلاعیه بدهد و این موضوعات را جمع کند.

 

شاید الان برخی فوتبال‌دوستان قدیمی که این مصاحبه شما را بخوانند، با خود بگویند مگر چهارده بازیکن ملی‌پوش تیم‌ملی پس از بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ سئول نامه استعفا به‌خاطر مرحوم دهداری ننوشتند که یکی از آن‌ها هم حمید درخشان بود؟

آن ماجرا خیلی فرق می‌کند. الان دست زنده‌یاد پرویزخان دهداری از دنیا کوتاه است و من نمی‌توانم خیلی مسائل را باز کنم، اما لطفا بروید از ۱۳ بازیکن دیگر هم بپرسید ماجرا چه بوده است. بی‌احترامی و حرمت‌شکنی‌هایی دیدیم که تصمیم گرفتیم استعفا کنیم و دیدید که بیشتر هم برگشتیم و حتی در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن قهرمان هم شدیم که البته من نبودم.

 

 الان که سال‌های زیادی از آن زمان گذشته فکر نمی‌کنید در آن دوره هم این دو دستگی اشتباه بود؟

ما نمی‌خواهیم نبش قبر کنیم و درباره مشکلاتی که به وجود آوردند صحبت کنیم. کار را ادامه دادیم و در تورنمنت بودیم که این اتفاق رخ داد. در حال حاضر تیم ما در تورنمنتی بازی نمی‌کند؛ بیرون نشسته‌ایم و به اختلافات دامن می‌زنیم. آنجا مسائل دیگری به وجود آمد که باعث به هم ریختگی شد.

 

 درباره آن مسائل صحبت نمی‌کنید؟

صحبت کردن درباره آن اتفاق کمکی نمی‌کند و فقط اذهان عمومی را خراب می‌کند. ما الان باید دست به دست هم بدهیم و به تیم ملی کمک کنیم تا بتواند به خوبی به راهش ادامه بدهد و با آرامش به جام جهانی برسد. اینکه بخواهیم فضا را به هم بریزیم کار زیبایی نیست و همه لطمه می‌خوریم. وقتی خودمان باعث تخریب تیم‌ ملی شویم چطور می‌توانیم به جام جهانی فکر کنیم و خوب بازی کنیم؟ خودزنی می‌کنیم و می‌گویم چرا دودستگی شده؟ اینها مسائلی است که فدراسیون باید درباره آن تصمیم بگیرد.

 

 به نظر شما مسئله دخالت نهادهای بالادستی در تیم ملی چقدر درست است؟

اصلا اینطور نیست؛ از نظر من هیچ نهادی فشار نمی‌آورد. اگر نهادی قصد فشار داشت، همان ابتدا نمی‌گذاشت اسکوچیچ سرمربی شود. اینها داستان رایزنی دوستانی است که در این اتفاق منفعت دارند و به همین دلیل می‌خواهند مربی دیگری بیاورند؛ جو را متشنج می‌کنند تا به نفع خودشان استفاده کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------