دستمزد کی‌روش در ایران:ماهی 2 دستگاه مرسدس بنـز!



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,کی‌روش
در طول 8 سالی که کارلوس کی‌روش هدایت تیم ملی کشورمان را بر‌عهده داشت، مبلغ قرارداد او همواره یکی از بحث‌های داغ و ثابت فوتبال کشورمان بوده است.

حتی با رفتن کی‌روش و خداحافظی او با تیم ملی، همچنان بحث‌های زیادی در‌خصوص دریافتی‌های این مربی پرتغالی مطرح شده‌ تا جایی که هم مهدی تا‌ج به عنوان رئیس و هم علی کفاشیان به عنوان نایب‌رئیس ناگزیر به این بحث ورود کردند. تاج رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان هفته گذشته از عملکرد مالی فدراسیون در طول 8 سال گذشته دفاع کرد و مدعی شد که درآمد تیم ملی با سرمربیگری کارلوس کی‌روش 19 میلیون دلار بوده و با توجه به دستمزد‌ 11 میلیون دلاری کی‌روش در طول 8 سال گذشته فدراسیون چیزی حدود 8 میلیون دلار با هدایت کی‌روش درآمدزایی داشته است؛ ادعایی که از سوی کفاشیان هم به نوعی تایید شد. اما این ادعا تا چه حد واقعیت دارد؟! در ادامه بررسی می‌کنیم.

 

 4 سال اول

کارلوس کی‌روش نخستین قرارداد خود با فدراسیون فوتبال ایران را روز پانزدهم فروردین‌ماه سال ۱۳۹۰ در سازمان تربیت‌بدنی و با حضور علی سعیدلو، آخرین رئیس سازمان تربیت بدنی ایران امضا کرد. طبق اعلام مسئولان وقت فدراسیون، قرارداد کی‌روش در 4 سال نخست حضورش در فوتبال ایران سالی 5. 1 میلیون دلار بود؛ یعنی در‌مجموع 6 میلیون دلار که با احتساب پاداش‌800 هزار دلاری برای صعود به جام‌جهانی و هزینه‌های اقامت و پروازهای بیزنس‌کلاس و آپشن‌های دیگری که در قرارداد او وجود داشته، می‌توان هزینه 4 سال نخست حضور او در فوتبال ایران را حدود 8 میلیون دلار برآورد کرد. البته در آن زمان میانگین ارزش دلار حدود‌3000 تومان بود و هزینه 4 سال نخست حضور کی‌روش برای فدراسیون حدود 24 میلیارد تومان آب خورد. جالب است بدانید در آن زمان قیمت یک دستگاه مرسدس بنز C200 حدود‌280 میلیون تومان بوده و با این رقم امکان خرید 85 دستگاه از این خودروی لوکس وجود داشته است.

 

 4 سال دوم

در اواخر 4 سال نخست بود که قرارداد کی‌روش از دلار به یورو تغییر کرد و با توجه به این مسئله در 4 سال دوم با توجه به قمیت یورو مبلغ قرارداد او را محاسبه می‌کنیم. در ۴ سال دوم، دریافتی کی‌روش به ازای هر سال 4. 1 میلیون یورو بود و در مجموع ۴ سال او 6. 5 میلیون یورو از فدراسیون فوتبال دریافت کرد و همچنین‌۸۰۰ هزار دلار هم بابت صعود به جام جهانی گرفت و با توجه به این پاداش و هزینه اسکان و آپشن‌های دیگر قرارداد هزینه کی‌روش در 4 سال دوم را می‌توان 7 میلیون یورو برآورد کرد.

 

با توجه به نو‌سان ارز در 4 سال اخیر، باید میانگین قیمت یورو در 4 سال دوم قرارداد کی‌روش را حدود 5. 6 هزار تومان در نظر گرفت که با توجه به این رقم، حضور کی‌روش در 4 سال دوم برای فدراسیون حدود 45 میلیارد تومان آب خورده‌ که اگر میانگین قیمت یک دستگاه مرسدس بنز‌C200  را در 4 سال گذشته 600 میلیون تومان در نظر بگیریم، با رقم قرارداد کی‌روش در 4 سال دوم می‌توان 75 دستگاه از این خودروی لوکس را خریداری کرد که با توجه به محاسبه مشابهی که برای 4 سال نخست او صورت گرفت، در مجموع مبلغ قرارداد کی‌روش با فدراسیون در 8 ساله گذ‌شته، رقمی معادل خرید 160 دستگاه مرسدس بنز C200 بوده است. با توجه به فاصله زمانی امضای قرارداد تا آخرین روز حضور در ایران، کی‌روش درمجموع‌ 93 ماه سرمربی تیم ملی کشورمان بوده و اگر پاداش‌ها و دیگر آپشن‌ها را در نظر بگیریم، مربی تیم‌ملی کشورمان با درآمد خود در ایران توان خرید 2 دستگاه مرسدس بنز C200 در ماه را داشته است!

 

 درآمدزایی کی‌روش

مسلما هزینه قرارداد کی‌روش فقط یک طرف ماجرای 8 ساله فوتبال ایران است و در سوی مقابل باید درآمد‌زایی این مربی سرشناس را هم محاسبه کنیم. بعد از خداحافظی کی‌روش از تیم ملی بود که بحث دستمزد او بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد و بعد از آن مهدی تاج و علی کفاشیان رئیس سابق و نایب رئیس اول فعلی فدراسیون به دفاع از عملکرد مالی فدراسیون در خصوص قرارداد کی‌روش پرداختند. کفاشیان در گفت‌وگویی با یکی از خبرگزاری‌ها از این گفت که کارلوس کی‌روش رقمی حدود‌500 میلیارد تومان برای فوتبال ایران درآمدزایی داشته است. به گفته کفاشیان پولی که به ایران رسیده، حدود 40 میلیون دلار بوده، اما حتی اگر این مبلغ هم درست باشد، ادعای کفاشیان مبنی بر سود 500 میلیارد تومانی به هیچ‌عنوان درست نیست چرا‌که بخش عمده‌ای از این درآمدزایی مربوط به 4 سال نخست حضور کی‌روش می‌شود و نباید برای محاسبه کل مبلغ 40 میلیون دلار، قیمت امروز دلار را معیار قرار داد، چرا‌که بخشی از این درآمدزایی‌ها مربوط به زمانی است که دلار در کانال هزار و 2 هزار تومان در نو‌سان بوده است. برای بررسی بیشتر در بخش درآمدزایی هم دوران کی‌روش را به 2 دوره تقسیم می‌کنیم.

 

 4 سال اول

ماحصل حضور کی‌روش در 4 سال نخست حضور در جام‌جهانی 2014 برزیل بود. در جام جهانی برزیل فیفا برای تیم‌های حاضر در مرحله گروهی 8 میلیون دلار در نظر گرفت. علاوه بر این فیفا برای حضور تیم‌ها‌ در برزیل و هزینه اسکان و آماده‌سازی رقمی معادل 5. 1 میلیون دلار به فدراسیون فوتبال کشورمان پرداخت کرد تا در مجموع رقمی معادل 5. 9 میلیون دلار برای حضور ایران در جام جهانی به فدراسیون فوتبال برسد. در آن مقطع زمانی که به سال 93 بر‌می‌گردد، قیمت دلار از‌3000 تومان تا 3500 تومان در نوسان بود که با توجه به میانگین قیمت 3250 تومان برای هر دلار، سود ایران از حضور در جام جهانی 2014 برزیل حدود 30 میلیارد تومان بوده است.

 

 4 سال دوم

4 سال دوم حضور کی‌روش در ایران دومین حضور متوالی تیم ملی کشورمان در جام جهانی را به دنبال داشت. فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا برای تمامی تیم‌های حاضر در مرحله گروهی جام جهانی 2018، پاداشی‌10 میلیون دلاری در نظر گرفته بود که نسبت به جام‌جهانی قبلی افزایشی 2 میلیون دلاری داشت. فدراسیون فوتبال برای آماده‌سازی تیم ملی نیز درآمدی جداگانه دریافت کرد. فیفا برای تمامی تیم‌های حاضر در جام جهانی کمک 2 میلیون دلاری در نظر گرفت تا تیم‌ها برای حضور در مسابقات جام جهانی، آماده شوند. به این ترتیب حضور در جام جهانی 2018 برای فوتبال ایران 10 میلیون دلار درآمد داشته که با احتساب دلار 5. 12 تومانی این رقم به 125 میلیارد تومان می‌رسد. به این ترتیب 2 صعود تیم ملی به جام جهانی با کارلوس کی‌روش برای فدراسیون فوتبال درآمدی نزدیک به 155 میلیارد تومانی داشته است؛ رقمی که با ادعای کفاشیان مبنی بر درآمد‌500 میلیارد تومانی، 345 میلیارد تومان اختلاف دارد!

 

جمع‌بندی

فدراسیون فوتبال در مجموع 8 سال برای حضور کی‌روش در راس کادر فنی تیم ملی حدود 70 میلیارد تومان هزینه کرده که البته این رقم سوای از پرداختی‌های جداگانه فدراسیون نظیر مالیات، بلیت‌های فرست کلاس، هزینه اسکان و... است. در سوی مقابل درآمد حاصل از 2 حضور در جام‌جهانی برای فدراسیون فوتبال 155 میلیارد تومان بوده است. البته اگر نوسان قیمت ارز در کشور را در نظر نگیریم، معادلات تا حدود زیادی به هم می‌خورد. بیاییم در این معادله فاکتور تومان را در نظر نگیریم. در این صورت فدراسیون برای 8 سال حضور کی‌روش در ایران حدودا 16 میلیون دلار به این مربی داده و در سوی مقابل حدود‌20 میلیون دلار از حضور در 2 جام جهانی درآمد داشته است. اما چیزی که باعث شده فدراسیون بتواند حضور کی‌روش را از نظر اقتصادی توجیه کند، ورود دلار به کانال 12 هزار تومان است. چرا‌که پاداش 10 میلیون دلاری فیفا بابت حضور در جام جهانی 2018 را باید با قیمت 12 هزار تومانی دلار محاسبه کنیم؛ رقمی که این پاداش را به‌120 میلیارد تومان می‌رساند!

 

 خراسان /امیرحسین طبسی

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------