شفر راهش را پیدا کرد: فرار از دست بی‌انگیزه‌ها



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,استقلال
بی‌انگیزه‌ها نباید هم جایی در ترکیب استقلال داشته باشند. حال می‌خواهد آن بازیکن بی‌انگیزه جوان باشد یا پا به سن گذاشته. این استقلال چالش دوباره را دوست ندارد. این استقلال می‌خواهد زنده بماند. 

راه ماندن دراستقلال بسیار ساده است. نه پیچیده و نه آن چنان پر پیچ و خم. باید برای انتخاب ترکیب اصلی نهایت دقت را به خرج داد و از مردانی بهره گرفت که در اوج انگیزه و نشاط روحی به سر می‌برند. استقلال به تکرار این تصمیم ها نیاز دارد و شفر هم باید همان سلسله عملیاتی را در استقلال پیاده کند که برانکو سال ها است در پرسپولیس انجام می‌دهد و سودش را هم برده است. شفر نیز باید به مانند برانکو تعارف را کنار بگذارد و برای انتخاب عالی ترین ترکیب سخت گیر و البته دقیق باشد. استقلال به تکرار بازی با الهلال در آینده نیاز دارد. این یک راه میانبربرای دوباره ماندن شفر در استقلال هم هست.

 

***

 

برد استقلال مقابل الهلال عربستان درسی بزرگ بود. تجربه ای گرانبهاء که می‌تواند سرمشق وینفرد شفربرای انتخاب ترکیب و تاکتیک ایده ال تری در آینده باشد و او وتیمش را به سوی پیروزی های بعدی سوق دهد. استقلال در شبی  غول بزرگ فوتبال عربستان را زمین گیر کرد که بسیاری از ستاره هایش را در اختیار نداشت. به این اسامی بنگیرد: مهدی رحمتی، روزبه چشمی، وریا غفوری وفرشید باقری.

 

درکنار آن ها گادوین منشاء نیز درترکیب اولیه استقلال حضور نداشت و دقایق اندکی فرصت بازی یافت. اینکه استقلال بدون این بازیکنان می‌تواند از سد بهترین تیم گروهش بگذرد و امیدهای خود را برای صعود  باز گرداند یک پیام ویژه است. پیم این است: وینفرد شفر درقامت اول تصمیم گیرنده فنی باشگاه استقلال باید بیش ازآنکه به نام ها توجه کند معیار انتخاب ترکیب اصلی تیمش را انگیزه و اوج آمادگی قرار دهد، نه کسوت، رقم قرارداد وسابقه.

 

منظور این نیست که غایبان بازی با الهلال دردو بازی اسفبار نوروز98 کم کاری کرده باشند یا در مسیر بی انگیزگی گام برداشته باشند، هرگز. همه این غایبان روزهای شیرینی را برای استقلال ساخته اند که هیچ گاه از یادها نمی‌رود اما گاهی لازم است که مسئول فنی تیم آنچه زیر پوست تیمش در جریان است را به خوبی رصد کند و ترکیب تیمش را با تغییرات هدفدار به عالی ترین شکل ممکن کنار هم چیدمان کند و در وهله بعدی با نیمکت نشین کردن برخی ستار ها علاوه بر تقسیم بازی میان بازیکنان، به دانه درشت ها بفهماند که هیچ گاه نباید از حضور در ترکیب اصلی مطمئن باشند.

 

 اطمینان به بازی کردن در ترکیب اصلی تحت هرشرایطی سبب شده بود که برخی از این غایبان ناخودآگاه از مسیرآمادگی صددرصدی دور شوند. درعین حال نیز برخی از این اسامی راه را در خارج از میدان بازی نیز کج می‌رفتند که این وضعیت ناشی از همین حس اطمینان به بازی کردن است. نوعی غرور کاذب که به پیکره تیم لطمه های جبران ناپذیری وارد کرده و خواهد کرد.

 

پیش از بازی با الهلال صحبت از شکست قطعی استقلال در غیاب دانه درشت ها بود. پیروزی مقابل الهلال اما همه تصورات را باطل کرد و بیش از همه به وینفرد شفر فهماند که برای تکرار این پیروزی ها قبل از آنکه به نام ها نیاز داشته باشد به داشتن بازیکنانی با روحیه ای و پرانگیزه نیازمند است. مردانی که روح و جسم شان درخدمت تیم باشد نه استقلال در خدمت آن ها.

 

شفر با این برد حالا روزنه های امید برای ماندن در استقلال را مقابل خود می‌بیند و تردیدی نیست اگر او به همین منوال ادامه دهد و درلیگ قهرمانان آسیا نتایج مطلوبی به دست آورد، ولو اینکه دوباره از رسیدن به قهرمانی لیگ باز بماند_که بعد ازباخت به پرسپولیس مانده_ شانس های کمی برای ادامه مربیگری در استقلال نخواهد داشت. هرچند که دو فصل ناکامی در تصاحب جام قهرمانی عمیقا توی ذوق می‌زند و پیرمرد را در موضع ضعف در برابر دیگر تیم ها به خصوص رقیب سنتی و شخص برانکو قرار داده است اما تداوم پیروزی ها در رقابت های مهم لیگ قهرمانان آسیا می‌تواند شخصیت از دست رفته آقای سرمربی را باز گرداند و دوباره میان او و هوادارن سخت گیر این باشگاه اعتماد سازی کند. هوادارانی که با وجود مطالبه قهرمانی اما تفاوت شکست حقیرانه با شکستی که دراوج تلاش و کوشش به وجود آمده را می‌دانند و احتمالا با تکرار این برد ها در آسیا به شفر نیز اجازه خواهند داد یک فصل دیگر در استقلال به مربیگری امیدوار باشد.

 

استقلال دوشنبه شب همه را غافلگیرکرد. شاید حتی خود شفررا. در آن بازی پژمان منتظری و خسرو حیدری که زمزمه کنار گذاشتن شان از تیم فصل بعد از همین حالا به گوش می‌رسد نیز چیزدیگری بودند. بازیکنانی در اوج انگیزه و بسیار پرنشاط. این پیروزی آن جا بیشتر ذهن مان را درگیر خود می‌کند که می‌بینیم کمربند خط میانی استقلال در غیاب دو عنصر اصلی یعنی چشمی و باقری الهلال را در موقعیت های اندکی با دروازه خود قرار می‌دهد و در اوج هماهنگی 90 دقیقه مقابل بازیکنان نامی این تیم تاب می‌آورد و البته گل هم می‌زند! گلی که علی کریمی با ضربه سر به ثمر رساند و مقدمه ای شد برای کسب این پیروزی بزرگ و به یاد ماندنی.

 

شفر پیش تر هم از بازی دادن به با انگیزه ها سود برده بود. شاید در این تحلیل بحث سن هم مطرح شود اما بازی بی نقص حیدری و منتظری نشان می‌دهد استقلال بیش از آنکه به جوانی نیاز داشته باشد به انگیزه نیازمند است.

 

سرمربی استقلال پیش تر نیز از بازی دادن به با انگیزه ها نفع برده بود اما بی دلیل آرام، آرام از این مسیر خارج شد تا دوباره بحران را مقابل خود ببیند. شکی نیست شفر اگر دوباره از این مسیر خارج شود استقلال او به همان استقلال شکست خورده در بازی های بزرگ بدل خواهد شد. درست مانند بازی با پرسپولیس، تراکتورسازی و الدحیل.

 

 ایران / حمیدرضا عرب 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------