با دایی و قلعه نویی هم صعود نکرده‌اند



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,استقلال
استقلال و پرسپولیس به عنوان دو تیم پرطرفدار فوتبال ایران در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا حضور داشتند و انتظار می‌رفت بتوانند به مراحل پایانی این رقابت‌ها صعود کنند اما این اتفاق نیفتاد. این موضوع باعث شد تا عملکرد سرخابی‌های پایتخت در فصل‌هایی که موفق به صعود از گروهشان نشده‌اند را مورد بررسی قرار دهیم. 

پرسپولیس در حالی پس از شکست مقابل پاختاکور با 4 امتیاز در رده چهارم گروه D باقی ماند که حالا بازی آخر این تیم برابر السد قطر، جنبه تشریفاتی پیدا کرده و سرخپوشان از صعود بازمانده‌اند. این مسابقه، یازدهمین شکست سرخپوشان در لیگ قهرمانان آسیا با مربیگری برانکو به حساب می‌آید. این مربی 2 شکست در سال 2015 (لخویا و الهلال)، 2 باخت در سال 2017 (الریان و الهلال) و 4 شکست در فصل 2018 (السد، الجزیره، الدحیل و کاشیما آنتلزر) داشته و 3 باخت هم که در این فصل مقابل السد، الاهلی و پاختاکور تجربه کرده است. سرخپوشان پایتخت که تاکنون در 8 دوره لیگ قهرمانان حضور داشته‌اند، برای سومین بار موفق به صعود از گروه نشدند. این تیم در فصل 3-2002 در شرایطی با هدایت علی پروین با 6 امتیاز به مقام دوم رسید که تنها تیم اول از گروه صعود می‌کرد. جالب اینکه در آن موقع هم یکی از حریفان پرسپولیس، پاختاکور بود.

 

در آن فصل که مسابقات مرحله گروهی به صورت متمرکز و به میزبانی یکی از تیم‌ها و به صورت تک بازی برگزار می‌شد، پاختاکور میزبان بود و 1-0 پرسپولیس را برد و در نهایت با 9 امتیاز به عنوان تیم اول به مرحله بعد که نیمه نهایی بود، رفت. در آن گروه بعد از پرسپولیس، الطلبه عراق و نیسا ترکمنستان در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفتند. در آن دوره پرسپولیس الطلبه را 1-0 و نیسا را 4-1 شکست داد. پرسپولیس در فصل 2011 هم شرایطی مشابه با این دوره داشت و با 5 امتیاز در رده چهارم گروه C قرار گرفت. سرخپوشان که در آن دوره، علی دایی را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود داشتند، با الاتحاد عربستان، بنیادکار ازبکستان و الوحده امارات همگروه بودند که 3-1 به الاتحاد باختند، با الوحده 1-1 و با بنیادکار بدون گل مساوی کردند. در دور برگشت، 3-1 به بنیادکار باختند، 3-2 الاتحاد را بردند و 2-0 بازی را به الوحده واگذار کردند.

 

استقلال؛ ناکام با کخ، قلعه‌نویی و مظلومی

استقلال هم در حالی در بازی با الدحیل، اولین بازی آسیایی خود با سرمربیگری فرهاد مجیدی را تجربه می‌کرد که برابر میهمان خود به تساوی 1-1 رسید تا با 5 امتیاز در رده سوم گروه C قرار بگیرد و از راهیابی به مرحله بعد باز بماند و بازی آخر این تیم هم که برابر العین امارات است، تشریفاتی شود. آبی‌پوشان پایتخت تاکنون در 11 دوره لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته‌اند و این برای پنجمین دوره است که از گروه خود صعود نمی‌کنند. استقلال در فصل 3-2002 با سرمربیگری رولاند کخ آلمانی در گروه C، السد قطر را 2-1 برد ولی به الهلال عربستان 3-2 و به العین امارات که میزبان (متمرکز) مسابقات بود، 3-1 باخت تا با 3 امتیاز در گروه سوم شود. در فصل 2009 ، استقلال در گروه C به الاتحاد عربستان 2-1 باخت، با الجزیره امارات 1-1 کرد و برابر ام صلال قطر 1-0 شکست خورد و در بازی‌های برگشت هم با ام صلال و الاتحاد 1-1 و با الجزیره 2-2 کرد تا شاگردان امیر قلعه‌نویی با 4 امتیاز آخر شوند. آبی‌پوشان در فصل 2011 در گروه B با السد 1-1 کردند و به النصر عربستان 2-1 باختند. تیم پرویز مظلومی در ادامه پاختاکور را 4-2 برد ولی در بازی برگشت 2-1 به این تیم باخت. استقلال با السد 2-2 کرد و النصر را 2-1 برد ولی با 8 امتیاز سوم شد و صعود نکرد. آبی‌ها در فصل 2014 هم در گروه A  قرار داشتند که 1-0 به الشباب عربستان و الریان قطر باختند و با الجزیره 2-2 شدند. شاگردان قلعه‌نویی در بازی برگشت 1-0 الجزیره را بردند ولی به الشباب 2-1 باختند و الریان را 3-1 شکست دادند تا با 7 امتیاز در گروه سوم شوند و صعود نکنند.

 

 حامد جیرودی/ایران  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------