خودزنی به سبک سازمان لیگ



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,استقلال

 

در فاصله 4 روز مانده به دیدار حساس سپاهان و پرسپولیس در نیمه‌نهایی جام حذفی، همچنان حواشی و جنجال‌های این بازی ادامه دارد. چندی پیش سازمان لیگ خبر از تقسیم 50-50 ورزشگاه نقش جهان بین هواداران سپاهان و پرسپولیس داد و اعلام کرد طبق آیین‌نامه مسابقات بازی‌های جام حذفی که به‌صورت تک حذفی برگزار می‌شود، مشمول قانون‌90 به یک نمی‌شود و سکوهای ورزشگاه باید به صورت مساوی بین هواداران تیم میزبان و میهمان تقسیم شود.

 

لازم به گفتن نیست که بازی سپاهان- پرسپولیس تحت هر شرایطی حساس است؛ دیداری که حساسیتش از سال‌ها پیش با خاطره تلخ کور شدن چشم یک سرباز شروع شد و در لیگ هفتم با قهرمانی پرسپولیس در دقیقه 97 به جای سپاهان ادامه پیدا کرد و آخرین سکانس آن در آزادی چیزی کم از یک فیلم اکشن بزن بزن نداشت! حالا سازمان لیگ با یک قانون عجیب به این حساسیت‌ها دامن زده و به نوعی شرایط را برای یک جنجال تازه آماده کرده است. در روزهای جنجالی و پرحاشیه جام حذفی، سپاهانی‌ها می‌گویند که اگر تغییری در تصمیم سازمان لیگ ایجاد نشود، تیم فوتبال سپاهان از رقابت کنار خواهد کشید و از سوی دیگر فتاحی رئیس سازمان لیگ و محمدرضا کشوری دبیر سازمان لیگ تاکید کرده‌اند که کوتاه نمی‌آیند و قانون 50-50 را در بازی چهارشنبه اعمال خواهند کرد. سازمان لیگ چند روزی است که بر اجرای قانون و اساسنامه مسابقات جام حذفی تاکید دارد اما در این‌جا چند سوال وجود دارد که البته به احتمال فراوان مثل خیلی از سوالات دیگر فوتبال ایران بی‌جواب باقی خواهد ماند.

 

اولین سوال این است که این قانون از کجا آمده و چه منطقی پشت آن نهفته است؟! دوستانی که اساسنامه رقابت‌های جام حذفی را تنظیم کرده‌اند و دوستانی که در سازمان لیگ در‌حال اجرای آن هستند، حتی یک بار هم به عواقب آن فکر کرده‌اند؟ چرا فوتبال ایران باید این همه قانون من درآوردی داشته باشد؟ آقای فتاحی به عنوان رئیس سازمان لیگ و دیگر مدیرانی که برای این فوتبال تصمیم می‌گیرند برای خواندن آیین‌نامه رقابت‌های لیگ و حذفی در دیگر کشورها حتی یک‌بار هم به خودشان زحمت داده‌اند؟! فقط تصور کنید نیمه نهایی جام حذفی اسپانیا در نوکمپ به میزبانی بارسلونا برگزار ‌و طبق یک قانون عجیب اعلام شود که فروش بلیت‌50-50 خواهد بود! خیلی راحت می‌توان تصور کرد که در این شرایط چه آشوبی به پا خواهد شد! شاید تصور چنین موضوعی هم در اسپانیا خنده‌دار باشد اما در فوتبال ما قرار است چهارشنبه همین اتفاق رخ دهد!

 

همه اتفاقاتی که در فوتبال ایران رخ می‌دهد، حامل یک پیام روشن و ساده است: «قانونگذاران و مدیران اجرایی این فوتبال تقریبا چیزی از فوتبال نمی‌دانند و به تنها چیزی که فکر می‌کنند حفظ پست و مقام است، حتی اگر برای حفظ آن لازم باشد علی دایی‌ها، علی کریمی‌ها و فوتبالی‌های واقعی محو شوند. مسلما علی دایی، علی کریمی و حتی هواداران ساده فوتبال، از قوانین فوتبالی آگاهی دارند اما بد نیست برای آگاهی بیشتر مدیران فوتبال ایران برخی از این قوانین را مرور کنیم. در جام حذفی آلمان که بازی‌ها به صورت تک حذفی برگزار می‌شود، طبق قانون تیم میزبان از امتیازات کامل میزبانی برخوردار خواهد بود و خبری از تقسیم ورزشگاه نیست.

 

مسلما مدیران فوتبال آلمان به این فکر کرده‌اند که اگر قرار باشد نیمی از ورزشگاه وست‌فالن دورتموند را به هواداران بایرن بدهند، چه اتفاقی ممکن است رخ بدهد! در انگلیس هم تا قبل از مرحله نیمه‌نهایی شرایط همین‌گونه است و تیم‌هایی که تا قبل از نیمه نهایی میزبان هستند از تمام امتیازات میزبانی برخوردار خواهند بود اما در ادامه و با توجه به بالا رفتن حساسیت‌ها در مراحل نیمه نهایی و فینال، بازی‌ها در ورزشگاه بی‌طرف برگزار خواهد شد تا قانون تقسیم سکوها بدون چالش اجرا شود. در کوپا ایتالیا و کوپا دل‌ری اسپانیا هم برای حل این مشکل بازی‌ها در نیمه نهایی به صورت رفت و برگشت و با همان قانون 90 به‌10 برگزار خواهد شد و گویا فقط فوتبال ایران باید تافته جدا بافته باشد!

 

 

امیرحسین طبسی

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------