حضور دو جودوکار پناهنده ایرانی در اسرائیل



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,سعید ملایی
در حالیکه رسانه‌های اسرائیلی از حضور سعید ملایی جودوکار ایرانی در مسابقات گراندپری تل‌آویو اسرائیل خبر می‌دهند، نام او هنوز در میان ورزشکاران این مسابقات در سایت فدراسیون جهانی جودو مشاهده نمی‌شود.

  با این حال محمد رشنونژاد، جودوکار دیگر ایرانی که در سال ۲۰۱۷ میلادی به هلند پناهنده شده بود، در این مسابقات زیر پرچم فدراسیون جودو و تیم پناهندگان مسابقه می‌دهد. جرازالم پست به نقل از رادیو ارتش اسرائیل نوشت: «سعید ملایی، جودوکار ایرانی که اخیرا شهروندی مغولستان را دریافت کرده، قرار است ژانویه آینده به اسرائیل سفر کند تا در مسابقات جایزه بزرگ تل‌آویو (گراندپری) شرکت کند.» ملایی که ماه گذشته در مسابقات گراند اسلم اوزاکای ژاپن با پرچم فدراسیون جهانی جودو شرکت کرده بود، پس از دو برد و دو باخت به مقام هفتمی رضایت داد. ملی‌پوش سابق ایران، دوشنبه گذشته شهروندی کشور مغولستان را کسب کرد و طبق نوشته رسانه‌های اسرائیل تصمیم دارد با شرکت در مسابقات تل‌آویو سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو را کسب کند.

 

بر اساس گزارش رادیو ارتش اسرائیل، ملایی با خالتما بتولغا، رئیس جمهوری مغولستان و ماریوس ویزر، رییس فدراسیون جهانی جودو مشورت کرده و تصمیم گرفته است که در مسابقات ماه آینده اسرائیل شرکت کند. طبق این گزارش موشه پونته، رئیس فدراسیون جودوی اسرائیل این هفته به مغولستان سفر می‌کند تا شرایط سفر رسمی ملایی را فراهم کند.

 

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، احتمال دارد این جودوکار ایرانی که هم اکنون ملیت مغولستانی دارد حتی قبل از رفتن به اسرائیل هفته آینده در مسابقات جودو در چین با موکی ساگی، جودوکار اسرائیلی روبرو شود که در صورت وقوع چنین اتفاقی، برای نخستین بار پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران، یک ورزشکار ایرانی [با تابعیت مغولستانی] در مسابقات جودو در مقابل یک ورزشکار اسرائیلی قرار می‌گیرد.

 

پس از مسابقات اوزاکا، موکی ساگی در اینستاگرام به ملایی به‌خاطر بازگشت به مسابقات جودو تبریک گفت. ملایی هم در مقابل از این جودوکار رقیب و هم وزنش به‌خاطر این حمایت تشکر کرد و گفت: «همیشه برایت بهترین‌ها را آرزو می‌کنم، دوست خوب من.» با این حال، هنوز نام ملایی در فهرست ورزشکاران وزن منهای ۸۱ مسابقات گراندپری تل‌آویو درج نشده است. در این فهرست نام ۹ جودوکار از کشورهای یونان، کانادا، بلژیک، اتریش، تاجیکستان، استونی، جمهوری دموکراتیک کنگو، بوروندی و وانواتو آمده است. سعید ملایی که شماره یک وزن خود (سید یک) محسوب می‌شود، شهریور امسال در بازی‌های قهرمانی جهان در توکیو براساس تصمیم مقام‌های فدراسیون جودوی ایران مجبور به باخت مصلحتی روبروی حریف بلژیکی شد تا مقابل حریف اسرائیلی بازی نکند. وی با نارضایتی از این اقدام از ژاپن به آلمان رفت و در نهایت در این کشور تقاضای پناهندگی کرد.

 

در پی این اقدام، فدراسیون بین‌المللی جودو با انتشار بیانیه‌ای جودوی ایران را تعلیق کرد. در مسابقات گراندپری تل‌آویو، دو جودوکار از امارات عربی متحده نیز حضور دارند. گرچه هر دوی این جودوکارها متولد مولداوی هستند اما زیر پرچم امارات به رقابت می‌پردازند. همزمان نام محمد رشنونژاد، جودوکار پناهنده ایرانی در فهرست شرکت‌کننده‌ها در رقابت‌های گراندپری تل‌آویو به چشم می‌خورد. رشنونژاد ۲۳ ساله در وزن منهای ۶۰ کیلوگرم در تیم پناهندگان و زیر پرچم فدراسیون جهانی جودو رقابت می‌کند. وی در حال حاضر سید ۳ را در وزن خود در اختیار دارد. وی در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از آنکه همراه تیم ملی ایران در رقابت‌های گراندپری هلند شرکت کرد، به ایران برنگشت و در این کشور تقاضای پناهندگی داد. وی پیش از این با لباس تیم ملی ایران به مدال نقره آسیا رسیده بود. مسابقات گراندپری تل‌آویو در تاریخ ۲۳ تا ۲۵ ژانویه ۲۰۲۰ میلادی (۳ تا ۵ بهمن ۱۳۹۸) برگزار می‌شود.

 

 

 بهار  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------