فینال تقدیم به پسران سختکوش



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,استقلال

 

استقلال با ترکیبی وارد دربی 93 شد که تا حدی غیرقابل پیش‌بینی می‌نمود. در حالی که گفته می‌شد محمد دانشگر به دلیل تورم در مچ پایش قادر به حضور در این میدان نیست اما در نهایت به ترکیب اصلی استقلال رسید تا آبی‌ها بتوانند از حضور این بازیکن نهایت بهره را ببرند. حضور دانشگر در کنار تلاش بی‌پایان بازیکنان در این میدان ماراتن گونه در نهایت استقلال را به سوی فینال جام حذفی سوق داد تا آبی‌ها در آستانه رسیدن به جامی باشند که رقبای مهمی را در آن مغلوب خود کردند.

 

1: روح مسی در ورزشگاه آزادی!

استقلال در دربی 93 خیلی زود به گل رسید. گلی که حاصل اشتباه مهلک بشار رسن و خلاقیت مهدی قایدی بود. مهاجم استقلال که بعد از به ثمر رساندن گل دهم در لیگ برتر به لحاظ روحی در وضعیت ایده‌آلی قرار گرفته بود، از غفلت مدافعان پرسپولیس نهایت بهره را برد و بعد از محو کردن بشار رسن (قایدی به بازیکن عراقی پرسپولیس لایی زد) که به واقع ضعیف‌ترین بازیکن تیمش در نیمه نخست بود، توپ را در کنج دروازه سرخ‌ها نشاند. این گل شباهت بسیاری داشت با گل‌هایی که لیونل مسی وارد دروازه حریفانش کرده بود؛ حرکت در عرض و زدن ضربه‌ای ناگهانی، در نهایت دقت! مهدی قایدی چهارشنبه شب به نوعی از روی دست مسی کپی برداشت و گلی به یادماندنی و خاطره‌انگیز را وارد دروازه رقیب سنتی کرد.

 

2: شوت‌ها تمامی نداشت

 استقلال علاوه بر آنکه روی نبوغ و استعداد دیاباته و قایدی حساب کرده بود می‌دانست که شوت زدن می‌تواند یکی از حربه‌های مهم برای رسیدن به گل باشد. در نیمه اول علی کریمی، فرشید اسماعیلی و مسعود ریگی به تناوب در موقعیت باز کردن دروازه سرخ‌ها قرار گرفتند و با شوت‌های خود رادوشویچ را بارها به زحمت انداختند. علی کریمی اول بار که در دقیقه 16 صاحب موقعیت شد حتی می‌توانست استقلال را در این دقیقه به گل دوم هم برساند اما ضربه خشک و زمینی او راهی به دروازه پرسپولیس نداشت. 3 دقیقه بعد فرشید اسماعیلی فرصتی طلایی را تجربه کرد که ضربه او نیز به رغم آنکه واکنش سخت رادو را در پی داشت رهاوردی برای استقلال نداشت.

 

3: حسینی بیکار‌ترین بازیکن نیمه اول

پرسپولیس برای باز کردن دروازه استقلال به واقع برنامه آنچنانی نداشت و شاید بیشتر تحت تأثیر گلی قرار گرفت که مهدی قایدی در دقایق آغازین نیمه اول به ثمر رساند. سرخ‌ها که بازی را با ترکیبی نامناسب شروع کرده بودند و در کمال ناباوری کمال کامیابی‌نیا در ترکیب پرسپولیس حضور نداشت، بعد از حضور این بازیکن به جای شیری تا حدی جلو کشیدند و کوشیدند دروازه استقلال را باز کنند. در وصف بی‌اثر موقعیت‌های پرسپولیس همین قدر کافی است که به موقعیتی که این تیم در دقیقه 44 به دست آورد اشاره کنیم. تنها در این دقیقه بود که نعمتی با شوتی دقیق سیدحسین حسینی را که در نیمه اول بیکارتر از همه بود، به واکنشی جدی واداشت. پرسپولیس برای رسیدن به دروازه استقلال با لایه‌های دفاعی شدید مواجه بود و نمی‌توانست استقلال را در وضعیتی قرار دهد که موقعیتی جدی را نصیب‌شان کنند.

 

4: چشم وهم‌چشمی روی دقیقه 4

استقلال گلش را دقیقه 4 نیمه اول به ثمر رساند و پرسپولیس هم در همین دقیقه نیمه دوم دروازه استقلال را گشود تا همان فعل و انفعالاتی که در نیمه اول رخ داد به نوعی در نیمه دوم هم تکرار شود. در گلی که استقلال دریافت کرد می‌شد اشتباه مدافعان در جاگیری و استقرار مناسب در محوطه 18 قدم را به وضوح مشاهد کرد. وقتی نادری توپ را به عمق فرستاد و علیپور با یک چرخش رسن را در فضایی ایده‌آل قرار داد مشخص شد که آبی‌ها روی فشار می‌توانند آسیب‌پذیر باشند. این گل روحیه را در اردوی سرخ‌ها افزایش داد و استقلال را تا حدی در موضع ضعف قرار داد.

 

5: تعویض‌ها و اجبارها

یحیی گل‌‍محمدی هرگز تصور نمی‌کرد وقتی حکم به خروج سیدجلال می‌دهد و نادری را به بازی فرا می‌خواهند این بازیکن خیلی زود به دلیل مصدومیت از زمین خارج شود. شاید اگر یحیی می‌توانست این اتفاقات را پیش‌بینی کند هرگز سیدجلال را از میدان خارج نمی‌کرد. مصدومیت نادری باعث شد تا سومین تعویض پرسپولیس هم به نوعی اجباری باشد و قرمز‌ها نتوانند از نیروهای خود به طور حداکثری بهره بگیرند. در این سو نیز برای استقلال اتفاق مشابهی رخ داد و فرشید اسماعیلی که به واقع بهترین بازیکن تیمش در نیمه اول بود جایش را به فرشید باقری داد تا استقلال در میانه میدان تا حدی دچار تزلزل شود.

 

6: استقلال باخت و مساوی کرد

استقلال تا آستانه شکست در این میدان پیش رفته بود و بعد از گلی که علی علیپور روی غفلت محمد دانشگر و عارف غلامی به ثمر رساند، تا آستانه پیروزی پیش رفته بود اما دقایقی مانده به پایان بازی محمد دانشگر که بر سر حضورش در این میدان حرف و حدیث‌های بسیاری بود، روی ارسال دقیق میلیچ با ضربه سر دروازه پرسپولیس را باز کرد تا دوباره خودش را در قامت مدافعی گلزن جلوه دهد. گل دانشگر امیدها را به اردوی استقلال باز گرداند تا در شرایطی که ارسلان مطهری نیز به میدان فرا خوانده شده بود، در وقت‌های اضافه کار را تمام کند.

 

7: 105دقیقه تا اولین ضربه دیاباته به دروازه !

 شیخ دیاباته تا قبل از اینکه اولین و آخرین ضربه را به سمت دروازه پرسپولیس بزند و توپ از بالای دروازه سرخ‌ها خارج شود فعالیت آنچنانی در مقابل دروازه سرخ‌ها نداشت. شیخ در این میدان دقایق طولانی معطل ماند تا صاحب فرصت شود. مدافعان پرسپولیس در این بازی تمرکز بیشتری روی او داشتند و می‌کوشیدند اجازه ندهند مهاجم بلندقامت آبی‌ها صاحب موقعیت شود. شاید یکی از دلایلی که باعث شد قایدی در نیمه اول آن موقعیت را برای خودش ایجاد کند و حتی دانشگر با آن ضربه سر دروازه پرسپولیس را فرو بریزد، همین دیاباته بود که مدافعان پرسپولیس را مشغول خود کرده بود. شیخ با اینکه در دربی 93 اثرگذاری آنچنانی نداشت اما به شدت نیروی حریف را بابت مهار خود گرفت.

 

8: مهر حسینی و ارسلان پای صعود استقلال

سیدحسین حسینی با مهار پنالتی احمد نوراللهی نقش بسیاری در پیروزی استقلال داشت و راه را برای عبور از این مرحله هموار کرد. در کنار او باید به ارسلان مطهری هم اشاره داشت که پشت مهم‌ترین پنالتی استقلال در این بازی قرار گرفت و توانست دروازه رادوشویچ را باز کند تا استقلال ماراتن بازی با رقیب سنتی را در نهایت به سود خود تمام کند. مطهری در دربی 92 نیز موفق شده بود 2 بار دروازه پرسپولیس را باز کند که با به ثمر رساندن این پنالتی باز هم خود را در نقش مهاجمی اثرگذار در استقلال جلوه داد. حالا استقلال باید برای پیروزی در فینال برنامه‌ریزی کند. 

 

ایران ورزشی/حمیدرضا عرب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------