قدرت در دستان مافیا و دلالان فوتبال



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,فوتبال
.دلالان در فوتبال ما قدرت زیادی دارند و با نفوذی که در بین بازیکنان و مدیران باشگاه‎‌ها دارند، هر کاری بخواهند انجام می دهند. 

 با پایان لیگ نوزدهم و محرومیت های پی در پی برای تیم های ایرانی از سوی فیفا، فدراسیون فوتبال در یک اقدامی احساسی و عجیب، حضور مربیان و بازیکنان خارجی را در لیگ برتر و تیم های ایرانی ممنوع کرد. تصویب همین قانون باعث شد تا رقم بازیکنان ایرانی سر به فلک بکشد و صدای مدیران لیگ برتر دربیاید. بازیکنان ایرانی به همراه دلالان قیمت خود را آنقدر بالا بردند که رقم آنها به چندین میلیارد رسیده است. 

 

در همه جای دنیا مدیر برنامه‌ها یا همان ایجنت‌ها به صورت رسمی فعالیت می‌کنند و با ارتباطاتی که دارند کمک می‌کنند هم باشگاه‌ها بازیکنان مد نظر خود را به خدمت بگیرند و هم بازیکنان با باشگاه‌ها قرارداد همکاری ببندند. بیان این نکته از این جهت بود که بدانیم پدیده‌ای به نام واسطه‌گری در فوتبال حرفه‌ای امری لاینفک محسوب می‌شود اما مسئله زمانی به بحران تبدیل می‌شود که برخی مربیان و مدیران باشگاه‌ها هم وارد گود واسطه‌گری شده‌ و با ارتباطات ناسالم اما تعیین کننده تصمیمات آلوده را اجرایی می‌کنند.

 

نکته مهم و بسیار با اهمیت ماجرا آنجاست که وقتی به سراغ برخی مربیان با سابقه لیگ برتر می‌رویم تا از تجارب خود در این میان سخن بگویند، بعضاً به خاطر ترسی که از مافیای دلالان دارند، حاضر به گفت‌وگو و بیان شواهد خود نیستند. این موضوع نشان می‌دهد شبکه دلالی در فوتبال ایران چه قدرتی دارد و چگونه بر این صنعت پر درامد، سلطنت می‌کند.

 

 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,فوتبال

بلایی که دلال‌ها بر سر باشگاه‌ها آوردند

فوتبال ایران تا بوده، در اختیار دلال‌ها بوده است. واسطه‌هایی که هر کدام شیوه‌های مختلفی برای فعالیت خود انتخاب می‌کنند. برخی از آنها صرفاً کار قانونی انتقال بازیکنان را انجام می‌دهند و برخی دیگر در کنار این کار، فعالیت‌های جانبی دیگری هم دارند.

 

به خوبی می‌دانید که دلال‌ها و واسطه‌های فوتبال در هر پنجره نقل و انتقالاتی چه بلایی به سر باشگاه‌ها و بازیکنان می‌آورند و حتی بدون پرداخت مالیات، چه درآمد هنگفتی به جیب می‌زنند. طبق قوانین وضع شده میان کارگزاران فوتبال، آنها از هر قرارداد 10 درصد دریافت می‌کنند که برخی از آنها حتی بیشتر از این مبلغ می‌گیرند و به همان 10 درصد هم راضی نیستند.

 

حالا حساب کنید این واسطه‌ها در هر پنجره نقل و انتقالاتی چند بازیکن را جابه‌جا می‌کنند و با 10 درصد حق قرارداد هر کدام از آنها به چه درآمدی می‌رسند که درآمد آنها در چرخه فوتبال نیز وارد نمی‌شود. این در حالی است که بسیاری از آنها وقتی مشکلی در قرارداد بین مربی یا بازیکن و باشگاه‌ها رخ می‌دهد، حضور نداشته و هیچ تعهدی در قبال قراردادی که بسته‌اند، ندارند.

 

قدرت در دست مافیا

مافیای فوتبال بسیار قدرتمند است. اگر کسی از دست‌های پشت پرده آنها سخن بگوید، با استفاده از افرادی که در اختیار دارند، نابودش می‌کنند. تاکنون بسیاری از مربیان و بازیکنان بارها خواسته اند تا دست آنها را رو کنند اما تماس های شبانه و تهدیدها باعث شده تا همین افراد سکوت را در پیش بگیرند. در این میان هم اگر کسی هم جرات صحبت داشته باشد، باید فوتبال را کنار بگذارد. 

 

 زاوش محمدی 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------