مسابقه فرار از ضرر



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,استقلال

 

انتشار کارنامه اقتصادی بارسلونا در پایان فصل گذشته لالیگا همه را شوکه کرده است. باشگاه اسپانیایی در فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ مجموعا ۸۵۵ میلیون یورو درآمد داشته که این عدد، ۲۰۴ میلیون یورو کمتر از درآمد یک سال قبل‌تر بوده است. 

 

متهم اصلی به جا ماندن این خسران ۲۰۴ میلیونی هم کاملا مشخص است؛ همه‌گیری ویروس کرونا. تازه فوتبالی‌ها خیلی خوش‌شانس بودند که توانستند مسابقات را از سر بگیرند و درآمدهای مهمی مثل حق پخش تلویزیونی و قراردادهای اسپانسری را حفظ کنند، وگرنه وضع خیلی خراب‌تر از این حرف‌ها می‌شد. البته زیان بارسلونا فقط به کاهش درآمد مربوط نمی‌شود و این باشگاه از ناحیه افزایش بدهی هم آسیب دیده است.

 

بدهی آنها تا پایان فصل گذشته ۲۱۷ میلیون یورو بوده که حالا به ۴۸۸ میلیون یورو افزایش پیدا کرده است؛ تقریبا دو برابر! بارسا برای اینکه بتواند تا حدی زهر بحران را بگیرد، چاره‌ای جز تعدیل برخی بازیکنان که دستمزد بالایی می‌گیرند، نداشت. مهم‌ترین نمونه از این دست هم لوییس سوارس بود که با گریه نوکمپ را ترک کرد. وقتی رونالد کومان به صراحت گفت: «مرا آدم بد قصه سوارس نکنید، او را باشگاه بیرون کرد» دیگر همه فهمیدند مشکل سوارس فقط دستمزد سالانه ۲۴ میلیون یورویی او بود. باشگاه توانست از محل فروش (یا حتی آزاد کردن بی‌قید و شرط) بازیکنان ۴۲ میلیون یورو صرفه‌جویی کند، اما این عدد اصلا قابل مقایسه با ضرر تحمیل‌شده نیست.

 

بارسلونا برای فصل جدید فقط دو بازیکن خریده، اما اگر می‌خواهید بدانید رئال‌مادرید در نقل‌وانتقالات چند بازیکن جذب کرده، باید شما را با عدد «صفر» مواجه کنیم! احتمالا هیچ هوادار فوتبالی در جهان، هرگز باور نمی‌کرد روزی رئال‌مادرید که به‌خاطر جذب بهترین بازیکنان به «کهکشانی‌ها» ملقب بود، یک پنجره را بدون خرید حتی یک بازیکن پشت سر بگذارد، اما الان در روزهای‌ پایانی نقل‌وانتقالات اروپا تقریبا چنین اتفاقی رخ داده است. رئال‌مادرید نه‌تنها بازیکن نخریده، بلکه عده زیادی از فهرست نفراتش را هم کم کرده است. این گروه از گرت بیل و خامس رودریگس و اشرف حکیمی شروع می‌شود و تا لوکا زیدان ادامه می‌یابد. این یعنی حتی پسر سرمربی و اسطوره تیم هم رفت تا باشگاه دستمزد کمتری بپردازد. در نتیجه رئال‌مادرید یکی از معدود غول‌های فوتبال جهان بود که نه‌تنها نسبت به فصل گذشته سود کمتری به دست نیاورد، بلکه مختصر افزایش درآمدی هم داشت؛ چیزی حدود نیم میلیون یورو! باشگاه مادریدی در این مسیر همه بازیکنان فوتبال و بسکتبالش را متقاعد کرد ۱۰ درصد از رقم قراردادشان را ببخشند. فوتبالی‌ها همین‌طور پاداش قهرمانی در لیگ فصل گذشته را هم به باشگاه بخشیدند. بودجه فصل جدید رئال روی عدد ۶۵۰ میلیون یورو بسته شده است؛ یعنی ۱۷۲ میلیون یورو کمتر از فصل گذشته.

 

در اروپا مسابقه فرار از ضرر راه افتاده؛ تا جایی که یوونتوس بعد از زیان ۷۱ میلیون یورویی در دوران کرونا، سه تن از بازیکنانش را فروخته و البته در واگذاری دو نفر دیگر ناکام ماند. حتی در فرانسه هم مالک متمول پاری‌سن‌ژرمن از درخواست توخل، سرمربی آلمانی تیم برای جذب بازیکنان جدید برآشفته شده است. به هر حال اقتصاد فوتبال دنیا کاملا جنبه تجاری و رقابتی دارد و بر خلاف فوتبال بی‌ضابطه و دولتی ایران، بقای باشگاه‌ها به صرفه‎جویی و عبور از این دوران دشوار گره خورده است.

 

 دنیای‌اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------