326 مرتبه کمتر از مسی!



 ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
همین چند روز پیش بود که تیم فوتبال زنان بارسلونا در فینال لیگ قهرمانان زنان اروپا با برتری چهار بر صفر مقابل تیم چلسی عنوان قهرمانی این فصل را به دست آورد. 

برای کسانی که کوچک‎ترین علاقه‎ای به فوتبال زنان ندارند ممکن است این سوالات به وجود آمده باشد: «مگر تیم بارسلونا هم برای زنان تیم دارد؟»، «لیگ قهرمانان زنان اروپا یعنی چه؟»، «چلسی هم تیم فوتبال زنان دارد؟» ، حتی شاید برخی پا را فراتر از این حرف‎ها گذاشته باشند و این سوال را مطرح کنند «مگر زنان فوتبال بازی می‎کنند؟». باور کنید در شرایطی که در هزاره سوم به سر می‎بریم و حتی در کشور خودمان هم برای بانوان لیگ برتر ، دسته یک و تیم ملی فوتبال داریم برخی نمی دانند فوتبال برای زنان در بسیاری از کشورهای جهان از ساز و کار حرفه‎ای برخوردار است. 

 

زنان فوتبالیست جام‎جهانی دارند و رقابت‎های قاره‎ای موسوم به جام‎ملت‎ها هم به طور منظم برای آنها برگزار می‎شود. همانطور که رقابت‎هایی موسوم به جام‎جهانی باشگاه‎ها برای مردان برگزار می‎شود در بخش زنان نیز چنین رقابت‎هایی وجود دارد و البته همانطور که ستاره هایی مثل رونالدو و مسی به عنوان برترین بازیکن جهان، توپ طلای فوتبال جهان را دریافت می‏کنند بازیکن برتر سال در فوتبال زنان نیز همین جایزه را می‏گیرد. 

 

اما تفاوت فوتبال مردان با زنان از زمین تا آسمان است که عمده‏ترین تفاوت به دستمزدها برمی‏گردد. 

 

در فوتبال زنان دستمزدها حتی در پیشرفته‏ترین لیگ‎های فوتبال جهان برای زنان یعنی آمریکا، فرانسه، اسپانیا، انگلیس و ... آنچنان پایین است که حتی قابل مقایسه با دستمزد هفتگی یک فوتبالیست مرد شاغل در لیگی همچون انگلیس نیست. 

 

در ادامه این مطلب با گران‎ترین فوتبالیست‎های زن جهان آشنا می‎ شویم.

 

رکوردداران 2021 

عنوان گران‎ترین بازیکن کنونی متعلق به یک آمریکایی به نام «کارلی لوید» است. این مهاجم 39 ساله که در تیم گوتام آمریکا بازی می‎کند امسال قراردادی به ارزش 518 هزار دلار با این تیم بست. او با اینکه گران‎ترین بازیکن کنونی فوتبال زنان جهان به شمار می‎رود اما دستمزد او 326 مرتبه کمتر از لیونل مسی ستاره بارسلونا است. لوید از رونالدو هم 202 مرتبه کمتر دستمزد دارد. 

 

رتبه دوم گران‎ترین فوتبالیست زن جهان متعلق به یک استرالیایی به نام «سم کِر» است. او که با تیم چلسی قرارداد دارد 500 هزار دلار و شاید کمی بیشتر در طول سال کسب درآمد می‎کند. 

 

«الکس مورگان» دیگر ستاره فوتبال آمریکا است که 31 ساله دارد و برای تیم اورلاندو پراید آمریکا بازی می‎کند. او سالیانه 480 هزار دلار درآمد دارد. این مبلغ کمتر از درآمد هفتگی سرخیو آگوئرو در تیم فوتبال منچسترسیتی است. 

 

البته الکس مورگان با کمپانی ورزشی متعددی قرارداد دارد و درآمد سالیانه او از از تجارت‎های مختلف بیش از یک میلیون دلار برآورد شده است.

 

«مگان راپینو» دیگر ستاره آمریکایی با قراردادی به ارزش 447 هزار دلار با تیم او ال رین آمریکا در رتبه بعدی گران‌ترین بازیکنان کنونی زن فوتبال جهان قرار دارد. 

 

آدا هاگربرگ ، بازیکن 26 ساله نروژی هم یکی از بزرگ‎ترین ستارگان کنونی جهان فوتبال به شمار می‎رود که هم اکنون در تیم المپیک لیون بازی می‎کند. آدا در سال‎های اخیر گران‎ترین فوتبالیست زن جهان بود و امسال نیز قراردادی جدید به ارزش 425 هزار دلار با المپیک لیون منعقد کرده است. 

 

واقعیت‎هایی جالب

آیا می‎دانستید فوتبالیست‎های زن نسبت به فوتبالیست‎های مرد تصور واقعی‎تری از فوتبال به عنوان یک ورزش تیمی دارند و به همین دلیل بیشتر در فوتبال کار گروهی انجام می‎دهند و بیشتر پاس می‎دهند؟ این نتیجه تحقیقی بود که در سال 2018 نتایج آن منتشر شد.

 

تحقیقات نشان می‎دهد زنان فوتبالیست نسبت به همتایان مرد خود کمتر تک‎روی می کنند و بیشتر مشتاق کارهای گروهی هستند و تصویر واقعی‎تری از فوتبال دارند اما با این‎حال فوتبال هرگز قدردان تصور واقعی‎تر آنها از فوتبال نبوده است.  نتیجه چنین است که درآمدها، تبلیغات و توجهات بیشتر به سمت فوتبال مردان معطوف است.  و نتیجه دیگر این است که گران‎ترین فوتبالیست زن جهان 518 هزار دلار درآمد سالیانه دارد اما حقوق سالیانه مسی و رونالدو بین 30 تا 40 میلیون دلار است. عده‎ای این تفاوت در دستمزدها را نه به دلیل بهتر بودن فوتبال مردان که به دلیل تبعیض‎های جنسیتی می‎دانند که ریشه قطور و محکم در تاریخ دارد.

 

مارتا ستاره برزیلی دنیای فوتبال چند سال پیش بعد از بردن جایزه برترین فوتبالیست جهان در مصاحبه‎ای گفت: «برتری فوتبال مردان نسبت به زنان به نظر من یک افسانه است. ما بهتر فوتبال بازی می‎کنیم. شاید کمتر تکنیکی باشیم اما تمام تلاش خود را می‎کنیم.»

 

مارتا از افسانه ای می‎گوید که فوتبال جهان هنوز افسانه بودن آن را باور نکرده است. شاید واقعا روزی جذابیت‎های فوتبال زنان بیشتر دیده شود اما این اتفاق حداقل برای فوتبال زنان ایران به این زودی رخ نخواهد داد.

 

خبرآنلاین/ هیلدا حسینی خواه 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------