گرانی بی‌حکمت نیست، ارزانی بی‌علت؛ حقوق اسکوچیچ، یک بیستم ساوت‌گیت



  اسکوچیچ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

 

با اینکه تیم ملی با قاطعیت به جام جهانی 2022 صعود کرده اما همچنان وضعیت ادامه همکاری دراگان اسکوچیچ با ایران مبهم و نامشخص است. البته فدراسیون فوتبال تا امروز از مربی کروات تیم ملی حمایت کرده اما شکست مقابل کره‌جنوبی در سئول انتقاد از اسکوچیچ را به بالاترین حد ممکن رسانده است. با این حال باید منتظر هفته‌ها و ماه‌های آینده بنشینیم و ببینیم آیا فدراسیون فوتبال قبل و یا بعد از برگزاری مجمع، همچنان از اسکوچیچ حمایت خواهد کرد یا نه؟

 

حفظ اسکوچیچ البته می‌تواند برای فدراسیون فوتبال شرایطی فوق‌العاده را از نظر مالی رقم بزند. قرارداد سرمربی تیم ملی تنها 400 هزار دلار در سال است و از سویی دیگر او با توجه به حضور در ایران، با بازیکنان هم آشنایی کاملی دارد. اسکوچیچ با ستاره‌های تیم ملی ارتباط مناسبی برقرار کرده و برخی از آنها علاقه‌مندند تا این مربی به فعالیتش در تیم ملی ادامه بدهد. هر چند نظرات در صدم ثانیه تغییر می‌کند و شاید در مورد اسکوچیچ هم شاهد چنین اتفاقی باشیم.

 

از قرارداد اسکوچیچ نوشتیم و حالا بد نیست مبلغ دریافتی او را با دو مربی دیگر حاضر در گروه- به جز برنده بازی پلی‌آف اروپا- مقایسه کنیم. اسکوچیچ در شرایطی تنها 400 هزار دلار حقوق می‌گیرد که در نقطه مقابل دستمزد گرت ساوت‌گیت 6 میلیون پوند معادل 7 میلیون و 800 هزار دلار است. ساوت‌گیت بعد از موفقیت با انگلیس، از سوی اتحادیه فوتبال این کشور پیشنهاد تمدید قرارداد تا سال 2024 را دریافت کرد و حقوقش نیز افزایش یافت.

 

گرگ برهالتر، سرمربی تیم ملی امریکا هم دستمزدی بسیار بالاتر از دراگان اسکوچیچ دریافت می‌کند. او که همراه با امریکا نتایج خوبی کسب کرده و در دیدارهایش میانگینی بالغ بر 2 امتیاز را در هر بازی به ثبت رسانده، سال 2021، یک میلیون و 294 هزار و871 دلار حقوق گرفته و از این حیث در فوتبال امریکا جزو گرانترین‌هاست. برهالتر که خیلی‌ها امیدوارند بتواند امریکا را به دور دوم جام جهانی 2022 برساند، مورد وثوق قوتبال‌دوستان این کشور است.

 

مقایسه دستمزد اسکوچیچ با ساوت‌گیت و برهالتر نشان می‌دهد او به مراتب حقوق کمتری را دریافت می‌کند و ارزانتر از دو مربی دیگر است. حقوق ساوت‌گیت 20 برابر بیشتر از اسکوچیچ است و قرارداد 5/3 سال دراگان هم دستمزد یک سال برهالتر است. درباره این تفاوت می‌توانیم به ضرب‌المثل «گرانی بی‌حکمت نیست، ارزانی بی‌علت» اشاره کنیم.

 

به جز صعود بی‌دردسر، یکی از دلایلی که باعث شده تا فدراسیون فوتبال دنبال حفظ اسکوچیچ باشد، احتمالاً همین حقوق پایین است. در روزهای تحریم و شرایطی که پول‌های بلوکه شده فدراسیون فوتبال، منظم و بی‌دغدغه در اختیار مسئولان قرار نمی‌گیرد، حفظ اسکوچیچ می‌تواند تصمیمی منطقی و عقلانی باشد. این تصمیم حداقل می‌تواند فدراسیون فوتبال را در بحث مالی به آرامش برساند. البته اگر بخواهیم مسائل فنی را لحاظ کنیم، شاید اتفاقات دیگر به سود فدراسیون فوتبال و تیم ملی ایران باشد.

 

ایران 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------