تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -18 مهر



833م:دهم اكتبر سال 833 ميلادي مامون هفتمين خليفه عباسي كه مادرش يك ايراني بود، در جريان لشكركشي به آناتولي (تركيه آسيا) براي جنگ با روم شرقي، در شهر سارد ناگهان درگذشت. وي 47 ساله بود و 20 سال خلافت كرده بود. هارون الرشيد پدر او، قبلا مامون را به عنوان جانشين امين (پسر ديگرش) اعلام كرده و وي را فرمانداري كل خراسان داده بود كه پس از مرگ پدر، امين فرزند خود موسي را جانشين اعلام كرد و اين كار، فرصت مناسبي به دست ميهندوستان استقلال طلب ايراني داد تا به نام حمايت از مامون بپاخيزند، ارتش امين را در سه نبرد از جمله جنگ ري شكست دهند بغداد را بگيرند و سر امين را براي مامون به خراسان بفرستند. ميدان جنگ ري، محل امروز تهران بود. با اين كه از آن پس بغداد در دست مقامات منصوب از جانب مامون بود، وي سالها از شهر مرو (پايتخت وقت خراسان) بر امپراتوري اسلامي كه تا اسپانيا امتداد داشت حكومت مي كرد. مامون مردي دانش پرور و آگاه از افكار فلاسفه يونان باستان بود و به همين منظور بيت الحكمة بغداد را با يك كتابخانه بزرگ تاسيس كرده بود. در دوران خلافت مامون، اداره امور امپراتوري در دست ايرانيان بود و نامزدهاي هر مقام پس از گذراندن امتحان معلومات، بررسي تجربه و تعيين ميزان شايستگي آنان و ياد كردن سوگند منصوب مي شدند. پس از درگذشت مامون، برادرش المعتصم خليفه شد.


1290ش:در اين روز در سال 1290هجري خورشيدي (10 اكتبر 1911) در تهران خبري انتشار يافته بود به اين مضمون كه در اجراي پيمان نامه سال 1907 انگلستان و روسيه مبني بر تقسيم وطن ما، اصطلاحا به دو منطقه نفوذ، دولت انگلستان در بوشهر و سپس مناطقي پيرامون مناطق نفتخيز (خوزستان) نيروي نظامي مستقر خواهد كرد.

اين نيرو كه هند را با كشتي ترك كرده بود 12 روز بعد بوشهر را عملا اشغال نظامي كرد و در آنجا باقي ماند و بعدا به همين ترتيب شهر آبادان و ... تحت كنترل نظامي انگلستان در آمدند. انگلستان هيچگاه از نقاط حساس و نفتدار خاور ميانه چشم برنگرفته است و استقرار آن در منطقه بصره از 2003 به همين دليل بوده است كه به اصرار، از آمريكا خواست كه تمشيت امنيت در جنوب عراق را به نيروهاي انگليسي بسپارد. همكاري لندن با دولت واشنگتن از نخستين روز عمليات نظامي افغانستان در اكتبر 2001 نيز به همين دليل بوده است. همين دولت لندن بود كه در اكتبر 2008 (ماه جاري) دشواري پيروزي نظامي در افغانستان را مطرح ساخت كه دولت آمريكا بعدا به تكرار آن پرداخته است و اصحاب نظر مي گويند كه «ناتو» را درافغانستان سياست دگر آمده و احتمالا مي خواهد از اينجا (افغانستان) به كشورهاي همسايه آن در شمال و غرب فشار وارد سازد و اين فشار درحقيقت ايستادگي در برابر روسيه است كه كمر به اخراج غرب از اطراف خود بسته است.


1911م:دهم اكتبر 1911 «مورگان شوستر» آمريكايي كه خزانه دار كل ايران بود در پي اعلام اين حقيقت كه تا مسئله «ماليات گيري دقيق و در سر موعد مقرر» در ايران حل نشود و در اين مورد سختگيري و دقت لازم بعمل نيايد هيچيك از مشكلات اين كشور برطرف نخواهد شد دستور داد كه اموال شعاع السلطنه تا تسويه بدهي مالياتي اش توقيف شود. در پي اين اقدام، دولت روسيه كه طبق پيمان تقسيم ايران (قرارداد آگوست 1907 سن پترزبورگ)، در وطن ما قزاق مستقر ساخته بود براي جلوگيري از اجراي تصميم شوستر، به بهانه متوسل شد و در اطراف املاك شعاع السلطنه نيروي نظامي مستقر ساخت!. در آن زمان دولت آمريکا بي طرف بود و در مسائل بين المللي دخالت نداشت و لذا؛ استخدام مستشار ماليه از آن کشور براي ايران، از نظر انگلستان و روسيه بلامانع بود.

شوستر بعدا در بازگشت به آمريكا كتابي در زمينه خاطرات خود در طول اقامت در ايران نوشت و ضمن آن مسائل وقت ايران را برشمرد كه در صدر آنها، فرار ايرانيان از پرداخت ماليات به دولت و به اين لحاظ، تضعيف دولت بود كه بايد از تماميت ارضي كشور، حاكميت خود، دارايي و جان و امنيت و حيثيت اتباع حفاظت كند. شوستر نوشته است كه فرار ايرانيان از پرداخت ماليات، براي آنان بصورت يك عادت درآمده است و مجبورساختنشان به ترك اين عادت آسان نخواهد بود.

پس از شوستر ساير مستشاران خارجي امور امور مالي ايران هم همين نظر اراز كرده بودند. ميلسپو مستشار ديگر، سه دهه بعد از شوستر گفته بود كه ايرانيان به دادن ماليات عادت نكرده اند، حال آن كه ثروت خود را بايد مرهون وجود دولت، امنيت و فرصت هاي برقرار شده توسط دولت بدانند و سهم خود را بپردازند.

97 سال بعد در نهم اكتبر، رئيس جمهور ايران در يادداشتي خطاب به وزير دارايي كابينه خود اجراي قانون مصوب «ماليات بر ارزش افزوده» را تا زمان تهيه و ابلاغ دستور عمل هاي لازم و تمهيد شرايط مناسب، عملا به حالت تعليق درآورد. قبلا از اين قانون به عنوان يك ضابطه انقلابي در تنظيم درآمد دولت نام برده شده بود. دريافت همين نوع ماليات دولتهاي صنعتي و بويژه دولت ايالات متحده آمريكا را قدرتمند ساخته است. اين دولت درآمدي جز دريافت ماليات ندارد، آن هم بدون مامور وصول!.

راديو دولتي انگلستان (بي بي سي) در بولتن آنلاين مورخ دهم اكتبر 2008 خود مدعي شده است كه اعتراض بازاريان ايران موجب تعليق اجراي اين قانون شده است.

 

مورگان شوستر


1870م:امروز زادروز دو داستان نگار اسلاو است كه هر دو برنده جايزه نوبل در ادبيات شده اند. يكي «ايوان بونينIvan Bunin» و ديگري «ايوو اندريچIvo Andric».

بونين دهم اكتبر 1870 در روسيه به دنيا آمد و 83 سال عمر كرد و جايزه نوبل سال 1933 را به دست آورد. وي نخست، كتابدار، سپس منشي دادگاه (تقرير نويس) و آنگاه روزنامه نگار بود و در روزنامه نگاري تا معاونت سردبير پيش رفت. اين سه شغل از او يك داستان نگار تمام عيار ساخت. نخست از داستان كوتاه آغاز كرد و سپس به نگارش داستان طولاني پرداخت. داستانهاي او انعكاسي از وضعيت مردم روسيه در هر دوره است. معروفترين داستانهايش عبارتند از: دورنماي روستا، در لبه دنيا، خبرهايي از زادگاه، سيب هاي آنتونف، مردي از سانفرانسيسكو و چهار مجموعه داستان كوتاه. چون در دهكده به دنيا آمده بود، داستانهاي او از دهكده و روستا شروع مي شد. وي از اصلاح طلبان روسيه بود و با تغيير نظام و وضعيت اجتماعي موافق بود ولي هنگامي كه ديد با انقلاب بلشويكي 1917، عده اي افراد معمولي، فاقد معلومات لازم و تجربه و حتي معدنكاران بي سواد به مقامات دولتي دست يافتند و سرنوشت مردم و وطن را به دست گرفتند و به تذكرات او در اين زمينه توجه نشد در سال 1919 روسيه را ترك كرد و به سويس رفت و از آن پس دست به ديدار از كشورها دور دست زد و در همه جا گفت كه انقلاب روسيه با اين مقامات اداري كه منصوب كرده است اگر هم صد سال طول بكشد شكست مي خورد زيرا اين مقامات فاقد تجربه روند گذشته و كهن را متوقف و تخريب مي كنند و شالوده درستي هم براي آينده نمي توانند بريزند. در حسن نيت آنان ترديد نيست ولي مايه و پيش شرط احراز مقام را ندارند و چون نمي توانند كاري انجام دهند لاجرم به فساد مي گرايند.

 

بونين

 

1892م:ايوو اندريچ داستان نگار يوگوسلاوي نيز در دهم اکتبر ولي در سال 1892 در بوسني به دنيا آمد و 13 مارس 1975 در گذشت. «ايوو» برنده جايزه ادبي نوبل سال 1961 شده بود. معروفترين داستانهاي او «پلي بر روي درينا» » ، « زني از سرايوو » و «روزنگار بوسنيايي» هستند. وي نويسندگي را با نوشتن داستان کوتاه از درگيري هاي پيروان مذاهب مختلف در يوگوسلاوي و خصومت هاي نژادي در اين سرزمين آغاز کرد. ايوو در دهه دوم قرن 20 به جنبش ناسيوناليستي صرب پيوست و همرزم «گاوريلو پرنسيپ » بود که وليعهد اتريش را در سال 1914 ترور کرد و عمل او بهانه جنگ جهاني اول قرار گرفت. به علت عضويت در اين جنبش، ايوو سه سال به زندان رفت. وي پس از گرفتن دکتراي خود از دانشگاه وارد امور ديپلماتيک شد، اما تاپايان عمر کار اصلي او نوشتن داستان بود. گاهي هم براي روزنامه ها مقاله مي نوشت.

 

اندريچ

 

1289ش:18مهر 1289 روزنامه تازه سيد ضياء طباطبايي يزدي به نام «برق» در تهران به توزيع داده شد . دولت وقت روزنامه قبلي او به نام «شرق» را بسته بود كه وي «برق» را با همان روش جانشين آن ساخته بود. روزنامه هاي آن زمان ايران، شكل ناقص و ابتدايي از نشرياتي بودند كه امروزه در جهان به آنها بولتن ابراز نظر شخصي(نشريه خصوصي)، و ناشر عقايد و نظرات يك فرد مي گويند ، و نشريه عمومي كه براي انتشار همه خبرها و نظرها - صرفنظر از موافق و مخالف بودنشان داير شده باشند نبودند و چون قواعد و اصول «روزنامه نگاري حرفه اي» را هم نمي دانستند كه رعايت كنند نمي توان آنها را در چارچوب تعريفي كه از رسانه عمومي مي شود قرار داد. در کشورهاي پيشرفته، دانشجويان رشته هاي روزنامه نگاري اصطلاحا اين نوع اوراق چاپي را «نشريات من در آوردي» مي خوانند ؛ نظير برخي از وبلاگهاي اينترنتي امروز. در هرحال، هنوز هم اين اتهام كه پاره اي از نشريات آن زمان ايران از انگليسي ها كمكهايي مي گرفتند و يا از جانب آنها و خارجيان ديگر حمايت مي شدند منتفي نشده است.

 

سيد ضياء طباطبايي يزدي

 

2005م:دهم اكتبر 2005 شصت و پنجمين سالگرد روزنامه نگاري انور خامه اي بود كه هرگز نخواسته است او را دكتر خامه اي بنامند و به اين مناسبت روزنامه نگاران ايران در محل انجمن صنفي خود براي تجليل از او كه در نودمين سال عمر است مراسمي برگزار كردند، كاري كه در وطن ما كمتر سابقه داشته و اميد است كه همانند ساير كشورها دنبال شود. خامه اي نخستين ژورناليست ايراني است كه مستمرا 65 سال بكار روزنامه نگاري اشتغال داشته است كه ركورد تازه اي در ايران است.

روزنامه مردم كه بعدا ارگان حزب توده عنوان گرفت يازدهم بهمن 1320 نخستين شماره خود را منتشر ساخت و از نخستين نويسندگان اين روزنامه، تنها دكتر انور خامه اي در قيد حيات است كه هنور به كار نوشتن در نشريات تهران ادامه مي دهد. وي مدتها سردبير مجله اطلاعات هفتگي و يكي از سران آموزش پروش تهران بود ــ رئيسي كه با داشتن اتومبيل سرويس، با اتوبوس شهري سر كار مي رفت، سمت فرمانبر را در دفتر اين اداره حذف كرده بود، تعيين مديران مدارس را انتخابي كرده بود و مديران مدارسي را كه انجمن خانه و مدرسه نداشتند مواخذه مي كرد و صورتجلسات اين انجمن ها را شخصا مي خواند و دستور مي داد. وي پس از خروج از ايران سالها نماينده و كارشناس سازمان ملل در افريقا بود و به روي پاي خود ايستادن كشورهاي تازه استقلال يافته اين قاره كمك بسيار كرد. خامه اي در طول سفر در آفريقا شرح سفر و نظرات خود را براي روزنامه هاي تهران به ويژه روزنامه اطلاعات و ژورنال دو تهران مي فرستاد. خامه اي درجريان انقلاب 1357 به ايران بازگشت، حقوق بازنشستگي خود را احياء كرد، مقيم كرج شد و همچنان به كار نوشتن به ويژه در مجله گزارش ادامه داده است. صفحات «گزارش روز» روزنامه ها از ابتكارات انور خامه اي است كه 49 سال پيش آن را در روزنامه اطلاعات به تجربه گذارد و در شهريور سال 1336 بود كه در اين صفحه، شرح كشف داروي سرطان توسط مردي به نام هراتي را برغم مخالفت دولت به چاپ رساند كه ماجرايي طولاني و مشكل ساز براي دولت وقت شد. خامه اي تاكيد بر روزنامه نگاري بي طرفانه و نگارش ساده و بدون تكلف داشته و در زماني كه در تحريريه روزنامه اطلاعات سمت دبيري داشت مي كوشيد كه اخبار دولتي در ستون خلاصه خبرها چاپ شود. وي به رعايت اصول اخلاقي در روزنامه نگاري عميقا پايبند بوده است.

 

دکتر انور خامه اي


1446م:کشور کره طبق ساعت خود (وقت خاور دور) دهم اکتبر سال 1446 ميلادي بکار بردن الفباي ويژه خود را که کار طرح ريزي آن پايان يافته بود آغاز کرد، زيرا الفباي چيني براي اداي همه صداها در زبان کره اي کافي نبود. اين اقدام به تصميم «سجونيSejony » پادشاه اين کشور از دودمان چوسون Choson انجام گرفته بود که خود شخصا به تکميل آن کمک کرده بود . اين دودمان از 1393 تا اوايل قرن 20 ، با اين که چين در بيشتر زمان بر کره مسلط بود ، در اين کشور سلطنت داشتند . الفباي کره (هان گول Han - Gul ) الفبايي بسيار کامل توصيف شده است.

 

 تابلوي تصوير الفباي کره اي ها


1615م:دهم اكتبر سال 1615 ميلادي «توماس رو» نماينده پارلمان انگلستان كه ازجانب جيمز پادشاه وقت آن كشور مامور مذاكره با جهانگير شاه گوركاني امپراتور هند شده بود در پايان سفر دريايي شش ماهه خود پاي بر خاك هند گذاشت. وي در عين حال ماموريت داشت كه اطلاعاتي جامع از اوضاع سياسي، نظامي، اجتماعي و اقتصادي هند و ميزان هوش و ذكاوت و توان تصميم گيري (اراده) جهانگير شاه و وليعهد او به دست آورد. انگليسي ها در آن زمان براي سلطه بر سرزمين هاي ديگر از ابزاري به نام « كمپاني ... » استفاده مي كردند و اين كمپاني هاي در ظاهر خصوصي از قبيل كمپاني ويرجينيا ، كمپاني هند شرقي و ...بايد جاي پاي خود را در سرزمين مورد نظر محكم مي كردند و سپس دولت، كمپاني را با تراشيدن بهانه اي مصادره مي كرد و راسا به استعمار و بالا كشيدن آن سرزمين دست مي زد. بايد دانست كه انگليسي ها هشت سال پيش از ورود «رو» به هند، در آمريكاي شمالي در منطقه اي كه به نام ملكه باكره آنان «ويرجينيا» نامگذاري شده است مستقر شده بودند كه اينك ايالات متحده آمريكاست.

 

جهانگيرشاه

 

1630م:دهم اكتبر سال 1630 ساكسون هاي آلمان شهر پراگ را تصرف كردند. اين ساكسون ها عمدتا در ايالت ساكسوني به پايتختي «درسدنresden» زندگي مي كنند. در عهد باستان، محل سكونت آنان (پس از مهاجرت از اورازيا) شمالغربي آلمان و گوشه اي از هلند بود كه بعدا دسته اي از آنان هم به انگلستان رفتند و مقيم اين جزاير شدند. گفته شده است كه ساكسون ها (ساك سكاSakska) از تبار سكاهايي هستند كه دسته اي از آنان هم به سيستان (عمدتا جنوب افغانستان امروز) مهاجرت كردند و سيستان در قديم سكستان به تلفظ درمي آمد. ساكسون ها نيز بمانند ساير آلماني ها، آريايي هستند.


1954م:دهم اكتبر سال 1954«هوشي مين» رهبر جبهه واحد استقلال طلبان، ملي گرايان و كمونيستهاي ويتنام همزمان با پايين كشيده شدن پرچم فرانسه پس از 70سال در شهر هانوي، بدون كوچكترين تشريفاتي و اين كه اجازه دهد از او استقبال شود وارد اين شهر شد و ضمن نطقي از مردم خواست كه ضمن ادامه مبارزه، سازندگي را هم فراموش نكنند و تنها توليدات ويتنام است كه مي تواند پشتوانه مبارزات باشد. وي گفت كه دولتهاي بزرگ به منظور حفظ برتري خود نمي خواهند كشورهاي ديگر از نظر اقتصاد داخلي خودكفا و نيز داراي سلاحهاي پيشرفته باشند و ويتنامي ها بايد اين دو نكته را از نظر دور ندارند. كشور خودكفا در امور اقتصادي و دفاع براي خود يك قدرت است و كسي در صدد در آويختن با يك قدرت بر نمي ايد و بر اين دو مورد بايد ابزار هاي بالا بردن سطح آگاهي ها را اضافه كنيم كه عبارتند از نشر كتاب، رسانه ها و مدارس كه گردانندگان اين سه ابزار گرانبها، آموزگاران جامعه بشمار مي آيند كه بايد تشويق شوند، دلگرم باشند و رعايت احوال آنان لازم است. انسان آگاه را نمي توان اسثتمار كرد و تحت ستم قرارداد و به او زور گفت.

احتمالا همين اظهارات هوشي مين، ژنرال آيزنهاور رئيس جمهوري وقت امريكا را برانگيخت كه به دولت ويتنام جنوبي كمك برساند و نخستين كمك نقدي آمريكا 22 اكتبر سال 1954 (ده روز بعد) به دولت سايگون (ويتنام جنوبي) داده شد و متعاقب آن كمك نظامي و اعزام مستشار و سرانجام، جنگ، جنگي كه آمريكا همانند فرانسه در آن موفق نبود و ....

ويتنام امروز، در پرتو همين اندرزها به يك كشور نيرومند از لحاظ حاكميت ملي و اقتصاد تبديل شده است و بازارهاي آمريكا و اروپا پر از پوشاك ويتنامي است كه اخيرا عنوان بهترين توليد كننده پوشاك صادراتي در جهان را به دست آورده است. بهترين پوشاك در فروشگاههاي آمريكا ساخت ويتنام است.

 

هوشي مين


1970م:دهم اكتبر سال 1970 كشور فيجي واقع در اقيانوس آرام استقلال خود را به دست آورد. اين مجمع الجزاير بيش از يك قرن از مستملكات انگلستان بود!. در طول استعمار، انگليسي ها بيش از نفوس بومي، مهاجر هندي به آن كشور فرستادند و مشكلات سياسي فعلي فيجي به همين دليل است.


1973م:اسپرو آگنيو Spiro Agnew معاون يوناني تبار ريچارد نيكسون رئيس جمهوري وقت آمريكا كه متهم به گزارش خلاف واقع درباره درآمدهاي خود به اداره ماليات بر درآمد شده بود دهم اكتبر 1973 (32 سال پيش در اين روز) از سمت معاونت رياست جمهوري كناره گيري كرد تا در دادگاه عادي تحت تعقيب قرار گيرد. آگنيو متهم بود كه 25 هزار دلار رشوه گرفته بود ولي اين پول را به حساب درآمد خود نگذاشته بود تا مالياتش را بپردازد!!. در اين پرونده موضوع رشوه مطرح نبود، تنها به مسئله ندادن ماليات آن رسيدگي مي شد زيرا كه مجازات دريافت رشوه كمتر از ندادن ماليات است. موضوع رشوه در پرونده ديگري تحت رسيدگي بود.

آگنيو يك كاسبكار بود كه وارد سياست شده بود، نخست در حزب دمكرات فعاليت مي كرد كه ناگهان به دمكرات ها پشت كرد و به جمهوري خواهان پيوست تا به پاداش اين عمل، نامزد معاونت نيكسون در انتخابات سال 1969 شود. با اين انشعاب در دمكراتها، نيكسون برنده انتخابات شد زيرا كه گروهي از عوام الناس دمكرات به خاطر آگنيو به او راي داده بودند و ....

در پي جنجال آگنيو كه پدرش از يونان به آمريكا مهاجرت كرده بود، سالها دقت مي شد كه كاسبكارها و بيزينسمن ها و كساني كه هردم به لباسي در مي آيند نامزد رياست جمهوري و معاونت او و حتي سناتوري و فرمانداري ايالت در آمريكا نشوند كه به جاي منافع ملي، نفع شخصي خود را مقدم بدارند.

 

اسپيرو آگنيو

 

2005م:قرار بود دهم اكتبر 2005 به درخواست دستگاه قضايي آمريكا، دولت سويس يوگني آداموفYevgeny Adamov وزير سابق انرژي هسته اي روسيه را به آن دولت مسترد دارد تا محاكمه كند. وي در ماه مه اين سال هنگام ديدار از دخترش در سويس دستگير شده بود. دولت آمريكا وي را متهم كرده است كه از 9 ميليون دلاري كه آن دولت در اختيار وزارتخانه او گذارده بود تا مراكز اتمي روسيه را ايمن سازد سوء استفاده كرده است، جرمي كه در آمريكا مجازات آن 66 سال زندان است و درخواست استرداد او را از سويس كرده بود. در اين ميان، روسيه نيز پرونده قضايي آداموف را به اتهام اختلاس به جريان انداخته بود. دولت روسيه به آخرين تصميم سويس مبني بر استرداد او به آمريكا اعتراض كرده و خواسته بود كه نخست دادگاه روسيه بايد درباره آداموف تصميم بگيرد تا آمريكا، و اضافه كرده بود كه هدف دولت آمريكا از استرداد آداموف بهره برداري «سياسي» است و مي خواهد از او اعترافاتي در زمينه همكارايي هاي اتمي ايران و روسيه و نيز برنامه هاي اتمي روسيه در قبال "ناتو" بگيرد و بيان هر مطلبي از يك متهم دربند كاري است آسان. دولت آمريكا در پاسخ به اعتراض روسيه گفته بود كه پس از محاكمه، آداموف را به روسيه تحويل خواهد داد و روسها جواب داده بودند كه آداموف 60 ساله پس از 66 سال زندان كه ديگر زنده نمي ماند تا او را به روسيه جهت محاكمه تحويل دهند. سويسي ها با مشاهده مرافعه دو دولت بر سر آداموف؛ دادخواست استيناف آداموف را پذيرفتند و تا تكميل رسيدگي استينافي به قضيه استرداد، وي در سويس باقي خواهد ماند.

 

2005م:در پي وقوع زلزله نهم اكتبر 2005 در آسياي جنوبي كه يك منطقه وسيع به عرض 1100 كيلومتر را لرزانيد و دهها هزار تن را بي جان ساخت و همزمان با آن، توفان و سيل در آمريكاي مركزي صدها تن را نابود کرد، زمين شناسان و كارشناسان تغييرات آب و هوا به مطالعه درباره اين همزماني و مناطق و زمان و مكان رويدادهاي مشابه ديگر پرداخته و گفته بودند نهم اكتبر سال 1986 ( 19 سال پيشتر و در همان روزي كه زلزله آسياي جنوبي روي داد) در آمريكاي مركزي زمين لرزه اي به همين شدت (6/7 ريشتر) به وقوع پيوست كه تنها در كشور السالوادور 1500 را كشت، و درست در همين روز در سال 1780 يك توفان دريايي در كارائيب 30 هزار نفر را بي جان ساخت و باز در همين روز در سال 1737 يك زلزله شهر كلكته را در هند ويران ساخت و 300 هزار نفر را كشت. اين كارشناسان مي گويند كه بايد ديد كه ارتباط دو منطقه و اين همزمان بودن ها به چه دليل است.

 

زلزله نهم اکتبر 2005 آسياي جنوبي


1575: جنگ مذهبي فرانسويان، به شكست پروتستانها انجاميد و «دوك دو گيز» حكمران كاتوليك ها برنده شد.

1780: يک توفات دريايي در منطقه کاراييب نزديک به سي هزار تن را کشت و ويراني بسيار به بار آورد.

1868: كارلوس مانوئلCarlos Manuel Cespedes انقلابي قرن نوزدهم كوبا، در اين روز در اين كشور (مستعمره و مهاجر نشين قديمي اسپانيا) اعلام استقلال كرد ولي استقلال كوبا تا قرن بيستم تحقق نيافت.

1933: در اين روز، نخستين خرابكاري در تاريخ هواپيمايي غير نظامي صورت گرفت و يك هواپيماي مسافربر شركت آمريكايي «يونايتد» كه از شهر كليولند عازم شهر شيكاگو بود بر اثر خرابكاري (سابوتاژ) منفجر شد.

1938: کار ضميمه شدن منطقه آلماني تبار «سودتنلند» به آلمان تکميل شد كه در تاريخ، يك پيروزي هيتلر خوانده شده است.

1981: در مراسم تدفين انور سادات نيکسون، فورد و کارتر، سه رئيس جمهور پيشين آمريکا شرکت کرده بودند که پيش از آن سابقه نداشت.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------