حضور محمود فرشچیا ن و صادق بریرانی در...



 

 

حضور محمود فرشچیان و صادق بریرانی در اختتامیه بزرگداشت تجویدی

 

حضور محمود فرشچیان و صادق بریرانی در اختتامیه بزرگداشت تجویدی.نمایشگاه آثار نگارگری خاندان تجویدی درحالی برای مدت یک ماه آغاز به کار کرد که قرار است صادق بریرانی و محمود فرشچیان در مراسم اختتامیه آن حضور داشته باشند.



مراسم تجلیل از مقام علی اکبر مختار تجویدی به عنوان یکی از اساتید نگارگری عصر سه شنبه در فرهنگستان هنر برگزار شد.



محمدعلی رجبی عضو فرهنگستان هنر و دبیر این بزرگداشت در مورد برگزاری چنین مراسمی گفت: ما سلسله برنامه‌هایی برای بزرگداشت افراد فرهیخته کشور برگزار کرده‌ایم که تاکنون دو دوره آن به دهلوی به عنوان استاد قلم‌زنی و محسن محسنی به عنوان احیاگر فرش اصیل ایرانی اختصاص داده شده است و اکنون هم بزرگداشت خاندان تجویدی را به عنوان سومین برنامه خود برگزار می‌کنیم.



وی در مورد جزئیات برنامه‌ریزی برای برپایی این بزرگداشت ابراز داشت: ابتدا دبیرخانه تشکیل شد و پس از آن محمود افتخاری، اسماعیل نظری که از شاگردان محمد تجویدی است، منیر دارایی به عنوان رئیس موزه هنرهای ملی و محمدرضا تائب به عنوان عموزاده تجویدی ما را در برپایی نمایشگاه و بزرگداشت‌ها یاری کردند.



رجبی همچنین در مورد موزه‌هایی که آثار نگارگری تجویدی را نگهداری می‌کنند افزود: علاوه ‌بر مجموعه‌داران خصوصی به سراغ موزه‌هایی که ممکن بود آثار نگارگری تجویدی در آنها نگهداری شود رفتیم و در این میان سه موزه به عنوان عمده‌ترین مکان‌های نگهدارنده این آثار شناسایی شدند که شامل موزه هنرهای ملی، هنرهای معاصر و دفینه بودند.



این عضو فرهنگستان هنر در ادامه از عدم همکاری برخی نهادها برای امانت دادن آثار خبر داد: با وجود اینکه مجموعه داران به خصوص خاندان تجویدی همکاری شایانی برای به امانت دادن آثار داشتند اما موزه دفینه در این زمنیه ما را یاری نکرد.



رجبی سپس به حضور محمود فرشچیان و صادق بریرانی به عنوان دو هنرمند صاحب نام عرصه تجسمی در مراسم اختتامیه سلسله بزرگداشت تجویدی اشاره کرد: در گفتگویی که با استاد فرشچیان داشتم ایشان قول دادند هرطور شده در مراسم اختتامیه حضور داشته باشند. علاوه ‌بر اینکه صادق بریرانی هم قرار است در این مراسم شرکت و در مورد سوابق گرافیکی محمد تجویدی صحبت کند.



علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: سلسله خاندان نگهبان هنر از دیرباز داشته‌ها و نداشته‌های خویش را در این راه گذاشته‌اند که تجویدی‌ها از چنین خاندان‌هایی هستند.



وی خطاب به حضار عنوان کرد: به زیارت خاندان عشق خوش آمدید.



سومین بزرگداشت از سلسله برنامه‌های پاسداشت فرزانگان هنرهای سنتی ایران به علی اکبر مختار تجویدی و خاندان ایشان اختصاص دارد. این برنامه که به مدت یک ماه برگزار می‌شود شامل نمایشگاهی از آثار نقاشی و نگارگری هادی، محمد و علی اکبر مختار تجویدی به همراه مراسم بزرگداشت از این خاندان و شاگردان استاد هادی تجویدی است...../ گزارش : خبرگزارى مهر

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------