حق الزحمه آقازادگی!



مستندساز هم بودید، شمقدری باشید
حق الزحمه آقازادگی!

باید به منتقدان به ویژه مستندسازان چنین اتفاقی ایراد گرفت که فکر می‌کنند چون بسیاری از مستندهای جدی‌شان به یک دهم این مبلغ نیز خریداری نمی‌شود، نباید یک آقازاده نیز از امتیاز ویژه ای برخوردار باشد. شمقدری باید ثابت می کرد تا چه میزان مدیریتش بر اساس ضوابط و شایسته سالاری و عدم فامیل گرایی است تا پس از خروجش از کرسی معاونت سینمایی، ادعایی نتواند داشته باشد!

ظاهراً توزیع بودجه‌های پروژه‌های فاخر تا واپسین روزهای حضور جواد شمقدری هزینه شده و از اینکه اسناد چنین تحرکاتی پیش و پس از خروجش از مسند معاونت سینمایی رسانه‌ای شود نیز هراسی نداشته و شاید با چنین نگاهی است که خبر تخصیص بودجه 90 میلیونی به فرزندش را به عنوان اتفاقی غیرقابل انکار تایید می‌کند.

به گزارش «تابناک»، توزیع پروژه‌های فاخر در میان اشخاص عمدتاً نزدیک به شمقدری، جزو رویکردهایی بود که در چهار سال اخیر نسبت به چهار سال پیشینش که شمقدری مشاور هنری رئیس دولت بود، بسیار پررنگ شد و ماحصل عمدتاً فیلم‌هایی با کیفیت متوسط بود که به اندازه بازگرداندن نیمی از هزینه تولیدش نیز مخاطب واقعی جذب نمی‌کرد.

بدین ترتیب اکثر این پروژه‌ها عملاً محملی برای کسب درآمدهای کلان گروهی شد که در فضای رقابتی با بخش خصوصی، توان ساخت آثار سینمایی جدی که چندصدهزار تماشاچی را راهی سالن‌های سینما کند، ندارند و هم اکنون نیز نیمی از مصاحبه‌هایشان به عدم تامین بودجه توسط صداوسیما و دیگر نهادها برای تولید فیلم یا سریال‌هایشان مربوط می‌شود.

این رویکرد تا همین روزهای پایانی نیز استمرار داشته و باید دید شمقدری در این واپسین روزها که در نامه به وزیر جدید از کج بودن زمین هم گلایه کرده، چه نامه‌هایی را در راستای فاخریسم امضاء کرده، چقدر صرف پروژه‌های فاخری نظیر «لاله» شده و در حساب سازمان سینمایی، رقمی برای اداره این سازمان باقی مانده است.

مستندسازان,رضا شمقدری,جواد شمقدری


در همین راستا و در حالی که شمقدری در چند روز آتی این وزارتخانه را تحویل معاون جدید که انتظار می‌رود از سوابق به مراتب برجسته تری در حوزه فرهنگ نسبت به او برخوردار باشد، امروز رسانه‌‌ها متواتراً از بودجه 90 میلیونی تخصیصی سازمان سینمایی به ریاست شمقدری به رضا شمقدری خبر دادند؛ خبری که تصور می‌شود شمقدری بر آن توضیحی برود اما امروز در مصاحبه‌ای آن را تایید کرد و تنها به این جمله اکتفا کرد: « اين کار درست نيست که عده‌اي دنبال آن مي‌گردند به هر قيمتي يک خبر بزنند. قراردادهاي مرکز گسترش و جاهاي ديگر مشخص است و از طرف ديگر کشور سيستم بازرسي دارد.»

ظاهراً پس از روح الله شمقدری برادر حسین شمقدری، پسرش نیز دوست داشته بخشی از اعتبارات دولتی را برای ساخت «مستندی» در اختیار داشته باشد و پدر نیز خواسته آقازاده را لبیک گفته و مجموعه سینمای مستند و تجربی وزارت فرهنگ و ارشاد، رقم مذکور را در اختیار رضا شمقدری قرار گرفت.

به هر حال شاید اینکه مستندی در لبنان (احتمالاً باز هم تحت لوای عنوان فاخر اما با کیفیت متوسط یا ضعیف) توسط رضا شمقدری با بودجه 90 میلیونی تخصیصی توسط پدرش ساخته شود، تا حدودی حق این شخص محسوب می‌شود و نباید انتظار داشت که آقازاده ها بابت زحماتی که در همراهی با پدر می‌کشند، هیچ دریافتی نداشته باشند. اتفاقاً اینکه یک آقازاده را منکوب کرد و اجازه نداد رقم ناقابل 90 میلیون که اصلاً در مقابل برخی رقم‌ها به چشم نمی آید، در مستند شمقدری هزینه شود، عین ظلم است.

از این حیث باید به منتقدان به ویژه مستندسازان چنین اتفاقی خرده گرفت که فکر می‌کنند چون لنگ چند میلیون تومان برای ساخت مستندهای مهمی هستند و یا بسیاری از مستندهای جدی‌شان به یک دهم این مبلغ نیز خریداری نمی‌شود، نباید یک آقازاده نیز از امتیاز ویژه ای برخوردار باشد. شمقدری باید ثابت می کرد تا چه میزان مدیریتش بر اساس ضوابط و شایسته سالاری و عدم فامیل گرایی است تا پس از خروجش از کرسی معاونت سینمایی، ادعایی نتواند داشته باشد!

تابناک

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------