نقدی بر برنامه سینمایی «هفت» با اجرای رضا رشیدپور



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,برنامه هفت

چند وقتی است اخبار اجراهای موفق و پرحرف‌وحدیث رضا رشیدپور از قاب شبکه‌های مختلف و مصاحبه‌های چالشی تلویزیون گذشته و این مجری به میز اجرای «هفت» ویژه جشنواره فجر رسیده است. اما آن چه در شب‌های باشکوه آغاز سی‌وششمین ضیافت سینمایی کشور، تماشاچیان تلویزیون شاهد آن هستند، چالش آن چنانی نداشته و با وجود دست باز برنامه‌سازان در لحن و اجرای برنامه‌سازی، روشن است که سیاست آهسته و پیوسته رفتن را پیشه خود کرده است.

۱- گام رشیدپور در مسیر سنگلاخی «هفت»
رضا رشیدپور پس از چند سال غیبت در تلویزیون، دوره بازگشت طوفانی و پرسروصدایی را پشت سر می‌گذارد. او تا هفته پیش، مجله صبحگاهی پرنشاط و جنجالی «حالا خورشید» را روی آنتن می‌برد و حالا تا پاسی از شب، «هفت» را اجرا می‌کند. ارتباطات کاری وی با اهالی هنر و چندین همکاری سینمایی، اطلاعات مناسبی را به مجری «هفت» داده است. از جمله جذابیت‌های اجرای این برنامه را می‌توان در انتخاب لحن رشیدپور برای سری چهارم برنامه دانست که نه گزندگی  افخمی را دارد و نه تخصصی بودن از جنس جیرانی را. ولی از اجرایش مشخص است که می‌خواهد با روشی محترمانه و در عین حال چالش‌برانگیز و خالی از جهت‌گیری‌های سیاسی سابق «هفت»، آهسته و پیوسته بار شیشه‌ای این برنامه را از مسیر پردست‌انداز سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به سلامت بگذراند.

 

با این فرمان، چالش شب اول اجرای رشیدپور، طرح لباس‎های رسمی بازیگران روی فرش قرمز بود. در این بحث رشیدپور نتوانست به اتفاق نظری با سه مهمانش بر سر لباس رسمی کلاسیک مبتنی بر ارزش‌های بومی ایرانی برسد و بعد از چالشی شدن موضوع و به اصطلاح کم آوردن وی، دوباره سؤالاتش را به سمت فیلم و سینما هدایت کرد. گفت و گوی وی با مهران مدیری در شب دوم پخش «هفت» هم بر سر گرفتن جواب این سؤال که برای «دورهمی» چقدر می‌گیری، با وجود تلاشش به نتیجه‌ای نرسید. پاسخی که به قول خودش دو سال پیش در برنامه‌ مدیری جوابگویش بوده و برایش حاشیه‌ساز شده است.

۲- مهمان‌های بی‌ربط و نابه‌جا
یکی از مهم ترین نقایص برنامه، ناهماهنگی بین برنامه اکران فیلم‌ها و دعوت مهمانان «هفت» است و عملاً مهمان‌ها به فیلم‌ها ربطی ندارند. در شب اول گروه فیلم سینمایی «شعله‌ور» اعم از حمید نعمت‌ا... کارگردان، هادی مقدم‌دوست نویسنده و امین حیایی بازیگر، در حالی پا به «هفت» گذاشتند که هنوز فیلم آن‌ها در سینمای رسانه‌ها اکران نشده بود.

 

در شرایطی که روز جمعه، سه فیلم مهم «کامیون»، «جاده قدیم» و «فیلشاه» اکران شده بودند، خبری از هیچ‌یک از عوامل‌شان در برنامه جمعه‌شب «هفت» نبود. عوامل پویانمایی «فیلشاه» یک شب دیرتر به برنامه دعوت شدند، در حالی که پخش فیلم‌شان ساعت ۹:۳۰ روز جمعه تمام شده بود و می‌توانستند تا ساعت ۱۲ شب به استودیوی هفت برسند. در شب دوم هم با حضور بدون دلیل مهران مدیری روبه‌رو شدیم، تنها به این بهانه که به اماواگرهای مجری نشدنش در «هفت» پاسخ بدهد. چیزی که کمترین بخش برنامه را به خود اختصاص داد و بیشتر به سؤالاتی درباره حواشی زندگی خصوصی مدیری و اجرای «دورهمی» گذشت. شب سوم هم که دیگر معرکه بود؛ ابوالحسن داوودی در حالی به «هفت» آمد که اصلاً فیلمی در جشنواره نداشت!

۳- میز خنک منتقدان
آن چه «هفت» را به معنای واقعی کلمه «هفت» می‌کرد، حضور منتقدان با لحنی جذاب و هیجان‌انگیز در ایام جشنواره بود که متأسفانه از آن گرفته شد. طی دو برنامه گذشته، «هفت» میزبان دو منتقد سینمایی بود و کمترین توجهی به این بُعد آن در روزها و شب‌های گرم سینمایی نشده است. شاید اگر جایزه‌ای می‌شد به این بخش برنامه داد، جز تمشک طلایی نصیبی نمی‌برد. خنک‌ترین و بی‌حال‌ترین بخش برنامه را می‌توان به جرئت میز نقد آن معرفی کرد. جایی که با بحث‌های داغ و تخصصی اما جذاب مسعود فراستی در مقابل دیگر منتقدان سینمایی میانه‌روتر مدعو، رنگ‌ورویی دوباره به سینما بخشید.

 

منتقدانی که طبق اخبار برنامه، قرار بود متنوع باشند و هر شب شاهد ترکیب متنوعی از متخصصان این حوزه هنری باشیم اما در این مدت تنها آنتونیا شرکا و غلامعباس فاضلی را دیده‌ایم. درباره لحن و انتخاب جنس منتقدان، چیزی که در این دو شب شاهد بودیم ترکیبی از دو منتقد خانم و آقا در کنار هم با زبانی آرام و عاری از صراحت لهجه و بیان حقیقی نقاط ضعف در کنار قوت‌ها بود. برای اولین بار در این برنامه از یک منتقد خانم دعوت به عمل آمد که نقطه قوت خوبی به شمار می‌آید. با این که نقد و نظرات وی از قوت و تخصص لازم برخوردار نبود، اما به همین مقدار هم توجه به حضور متوازن از هر دو گروه منتقدان قابل تقدیر است. با همه این اوصاف، انتظار مخاطبان از این ویژه‎برنامه، گفت‌وگوهای تندوتیزتر و چالش برانگیزتری از معرفی مثبت فیلم‎ها و خوش‎وبش با مجری  است.

 

 روزنامه خراسان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------