از آرم بودن تا جسارت داشتن»



اخبار,اخبار فرهنگی,آرم

همزمان با یک‌سالگی گروه سینمایی «هنر و تجربه» برخی هنرمندانی که فیلم‌هایشان در این گروه به نمایش درآمده‌ است،وضعیت این گروه را ارزیابی کردند، گروهی که در کنار ویژگی‌های مثبت‌اش، نقدهایی هم به آن وارد است.

پیمان حقانی کارگردان فیلم «۳۱۶» که فیلمش اولین‌بار خرداد ماه در این گروه به نمایش درآمده به خبرنگار سینمایی ایسنا گفت: در این وضعیتی که امروز سینمای ایران دارد، گروه «هنر و تجربه» تنها مجرا و راه گریز نمایش یکسری فیلم است؛ چرا که تعداد سالن‌های سینمای کمی وجود دارد و بزرگان سینما نمی‌گذارند که فیلم‌های هنر و تجربه‌ای به نظر مخاطب برسد.

شکل‌گیری این گروه از واجبات بود
او اضافه کرد: سینمای ایران به لحاظ سخت‌افزاری سینمای کوچکی است و مسئولین هم به جای آن‌که به فکر تولیدات سینما باشند، به دنبال ساخت فیلم‌های فاخر هستند ولی خوشبختانه در این یک‌سال مردم استقبال خوبی از این گروه داشتند که نشان داد شکل‌گیری گروه «هنر و تجربه» از واجبات بوده است!

حقانی همچنین با اشاره به نقاط ضعف این گروه، تبلیغات کوچک این گروه را از بزرگترین ضعف‌هایش عنوان کرد و گفت: در همه جای دنیا اگر شما بهترین جنس را هم داشته باشید، ولی برایش تبلیغات انجام ندهید، محکوم به شکست هستید. کاری گروه هنر و تجربه به اسم تبلیغ انجام می‌دهد بیشتر شبیه شوخی‌ست!

او ادامه داد: درست است که سینماهایی برای اکران هنر و تجربه اضافه شده است، ولی امیدوارم که باز هم بیشتر و بهتر شود. همچنین نبود سالنی برای اکران هنر و تجربه در تعداد زیادی از شهرستان‌ها مانند رشت، شیراز، … به شدت احساس می‌شود.

این کارگردان همچنین در پایان از مسئولین درخواست که راه ورود به عرصه‌ی فیلم‌سازی و سینما را بی‌جهت سخت نکنند چرا که سخت‌گیری های بی‌جا بیشتر باعث رواج فساد در این امر می‌شود.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,آرم


فیلم ماهی و گربه
شهرام مکری، کارگردانی که فیلم «ماهی و گربه»اش از اولین اکران‌های گروه هنر و تجربه بوده است و فیلم دیگرش «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» را نیز از خردادماه امسال راهی اکران کرده است؛ مهم‌ترین ویژگی گروه «هنر و تجربه» را در یک‌سال، فرصتی برای اکران فیلم‌های دیده نشده می‌داند.

او به ایسنا توضیح داد: با اکران شدن و دیده شدن فیلم‌ها برای کارگردان‌ها و مخاطبان دیدگاه بهتری به وجود آمد. چرا که یک کارگردان تا فیلمش اکران و به دید عموم نرسد، نمی‌تواند در مورد آن فیلم به درستی قضاوت کنند.

 

همچنین با اکران فیلم‌های هنری و خاص تماشاچی هم بهتر می‌تواند در مورد سینمای ایران نظر بدهد.

نقدی که به گروه هنر و تجربه وارد است
مکری در ادامه به بررسی وجه دیگری از این اتفاق فرهنگی پرداخت و گفت: برخی مخالفان این گروه به ساختار دولتی هنر و تجربه انتقاد می‌کنند ولی باید بدانیم که اکثر فیلم‌های مورد توجهی که ساخته شده است، توسط ساختار خصوصی تولید شده‌اند و در اینجا، این ساختار دولتی است که کمک می‌کند به اکران و به جای اینکه سرمایه‌گذاری دولتی را به سمت تولید فیلم، هدف بگیرد، به سمت امکان نمایش فیلم، هدف می‌گیرد.

این کارگردان که عضو شورای سیاست‌گذاری گروه هنر و تجربه نیز است، در خصوص تغییر جهت سرمایه‌گذاری دولت، ادامه داد: بودجه‌ی یک‌ساله‌ی این گروه کمی بیشتر از یک میلیارد تومان است که صرف بیش از ۲۰ فیلم سینمایی شده است. این گروه به جای اینکه بیاید این بودجه را صرف ساختن یک فیلم ضعیف کند، فرصت اکران فیلم‌های زیادی را فراهم کرده است.

مکری همچنین در نقد گروه هنر و تجربه هم خاطرنشان کرد: در مورد انتخاب فیلم‌های با کیفیت‌تر، این نقد به گروه هنر و تجربه وارد است. چرا که کیفیت فیلم‌های انتخابی باید آنقدر خوب باشد که مخاطب بتواند به برند هنر و تجربه اعتماد کند.

او در پایان اضافه کرد: به دلیل بودجه‌ی کم این گروه امکان تبلیغات بیشتر شهری یا تلویزیونی را نداریم. همچنین اگر تعداد سالن‌های نمایش‌ بیشتر شود، شکل اکران مفید تری خواهیم داشت.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,آرم


یک انتقاد صریح / این گروه فقط یک آرم و برند بود
اما امیرحسین ثقفی دیگر کارگردانی که فیلمش «مردی که اسب شد» را در این گروه به نمایش گذاشته است، صراحتا اعلام کرد که دیگر فیلم‌هایش را به گروه «هنر و تجربه» نخواهد سپرد.

او معتقد است: از نظر من گروه هنر و تجربه عملکرد خوبی نداشته است و فقط یک آرم و برند است.

ثقفی با اشاره به نبود تعداد زیاد سانس اکران گفت: تعداد سانس‌هایی که برای یک فیلم هنر و تجربه‌ای در ماه اختصاص می‌دهند، بین ۳۰ تا ۶۰ سانس است که این رقم، تعداد سانس برای اکران یک فیلم در گروه سینمای معمولی در طول فقط یک روز است.

او با بیان اینکه به وعده‌هایی داده شده، عمل نشد، تاکید کرد: آقای ایوبی در جشنواره‌ی فیلم فجر گفتند که خبر خوبی برای گروه هنر و تجربه دارند که بعد از آن سینما «فرهنگ» به گروه سینماهای اکران کننده‌ی این گروه اضافه شد ولی بعد از آن سینما «آزادی» از این گروه خارج شد، همچنین وضعیت تبلیغات و تیزر اصلا خوب نبوده است و این گروه بیشتر شبیه ویترین سینما بوده‌ است.

ثقفی اضافه کرد: البته این گروه برای افرادی که امکان اکران فیلم‌هایشان را نداشتند، فرصت خوبی بوده است. ولی باید بدانیم که هنر و تجربه سینمای با ارزش و متفاوتی چه در ایران و چه در دیگر کشورهای دنیا است که در ایران باید حمایت بیشتری شود.

او ادامه داد: گله‌ی من در رابطه با بضاعتی است که به این گروه داده‌اند، چرا که باید به هنر و تجربه بهای بیشتری بدهند که نحوه‌ی اکران و تبلیغاتش مهجور نماند. مدیران این گروه باید بدانند که برای بقای گروه هنر و تجربه باید آسیب شناسی‌هایی انجام داد و جلسات نقد و بررسی برگزار کرد، چه بسا که رشد سینما ما به این فیلم‌هاست.

گروهی با جسارت
حامد رجبی کارگردان فیلم «پریدن از ارتفاع کم» که فیلمش در اسفند ماه سال گذشته اکران شد، عملکرد گروه هنر و تجربه را از دو وجه قابل بررسی دانست.

او عملکرد این گروه را در وضعیت فعلی سینمای ایران، قابل قبول می‌داند و به آن نمره‌ی قبولی می‌دهد ولی در عین حال از مشکلات و نکات منفی این گروه چشم‌پوشی نمی‌کند.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,آرم


فیلم پریدن از ارتفاع کم
او در این خصوص گفت: این گروه مشکل چرخشی بودن سالن و سانس اکران را داشت که یکی از اتفاقات خوبی که در تابستان امسال افتاد، ثابت شدن تعدادی از سانس‌های این گروه بود بنابراین با گذشت زمان و جا افتادن این گروه استقبال مردم بیشتر خواهد شد.

رجبی اضافه کرد: از نکات خوب این گروه این است که فیلم‌سازان با وجود این گروه، دیگر با جسارت بیشتری فیلم می‌سازند، زیرا می‌دانند که جایی برای اکران فیلم‌های خود خواهند داشت؛ چرا که در سینمای بدنه خوب بودن تنهای فیلم، برای اکران آن کافی نیست.

او در پایان گروه هنر و تجربه را به دلیل اصلاح کردن سیستم‌شان پس از ۶ ماه، گروهی دارای جسارت دانست.

فقدان تبلیغات مناسب
فائزه عزیزخانی کارگردان فیلم «روز مبادا» نیز با اعلام رضایت از وضعیت عملکرد گروه «هنر و تجربه» به ایسنا گفت: امروز در شرایطی کار می‌کنیم که نمی‌توانیم بین خوب و خوب‌تر انتخاب کنیم، باید بدانیم که امروز خیلی از فیلم‌هایی در این گروه اکران شده‌اند که اکران دیگری نمی‌توانستند داشته باشد.

او با اشاره به با اهمیت بودن چنین گروهی، ادامه داد: مشکل تبلیغات این گروه از بزرگترین نقاط ضعفش است، زیرا زمانی که برای فیلم تبلیغاتی نشود، انگار کسی فیلم را ندیده است. ولی باز هم می‌توانیم از همه‌ی ضعف‌ها به نفع وجود داشتن همچنین گروهی، بگذریم. چرا که در مملکتی زندگی می‌کنیم که فیلم‌های این چنینی سال‌هاست در کمد خاک خورده‌اند و این هنر و تجربه بود که به آن‌ها امکان اکران و دیده شدن را داد و این چیز کمی نیست.

این کارگردان اضافه کرد: ما امیدواریم که این گروه پایدار بماند و تقویت شود و اشکالاتی که برای همه‌ی اتفاقات نوپا وجود دارد، مانند متغیر بودن روز و ساعات اکرانش، که اختلال زیادی ایجاد می‌کند، برطرف شود. چرا که باید مسیری ایجاد شود تا کسی برود، راهی را هموار و چراغی را روشن کند تا دیگران بتوانند از آن مسیر استفاده کنند.

عزیزخانی در پایان گفت: هنر و تجربه اتفاق بی‌نهایت مهمی در سینمای ایران است و من بسیار خوشحال هستم که در دوره‌ای به این بخش پیوند خوردم. همچنین امیدوارم که فیلم بعدی‌ام را هم بتوانم در همین بخش، در یک ساختار قوی اکران کنم، چرا که تکلیف سینمای بدنه‌مان مشخص است.

این گروه خیلی زودتر باید بوجود می‌آمد
کاوه ابراهیم‌پور کارگردان فیلم «یحیی سکوت نکرد» درمورد گروه «هنر و تجربه» می‌گوید که فلسفه‌ی وجودی این گروه بایدی است و به عنوان جریانی موازی با سینمای بدنه، می‌بایست خیلی زودتر از این‌ها نیز به وجود می‌آمد و چنین جریانی در سینما ایران واقعا لازم بود و باید برای این گروه تلاش‌های زیادی انجام شود تا آینده‌ی بسیار خوبی برایش به وجود آید.

او با بررسی عملکرد یک‌ساله‌ی این گروه به خبرنگار ایسنا گفت: در اوایل به وجود آمدن این گروه، بیشتر امیدوار بودم که تعداد سانس‌ها و سالن‌ها افزایش کند، ولی با گذشت زمان دیدیم که این اتفاق نیفتاد و حتی سانس‌هایی را که در سینما ملت و آزادی به فیلم ما اختصاص داده بودند را با شروع اکران فیلم «محمد رسول‌الله»، آن سالن‌های اضافه را از فیلم ما گرفتند.

او اضافه کرد: هنر و تجربه با اینکه جریان مستقلی است، خودش احتیاج به حمایت و همراهی سازمان‌هایی مانند صدا و سیما برای پخش تیزر دارد. همچنین به دلیل بودجه‌ی اختصاص یافته‌ی بسیار کم آن، تعداد سینماها در شهرستان‌ها بسیار کم است که از دیگر مشکلات این گروه است به حساب می‌آید.

ابراهیم‌پور ادامه داد: با وجود تعداد زیاد مخالفان این گروه من دوست داشتم می‌توانستم بیشتر از این گروه دفاع کنم و بگویم که نقصی ندارد ولی فیلم ما با وجود اینکه 60% از سالن‌هایش در هنگام نمایش پُر شده است، به دلیل مشکلات تبلیغات هنوز افرادی هستند که درمورد این فیلم چیزی نمی‌دانند.

این کارگردان در پایان با امیدواری اظهار کرد: امیدوارم اگر بخواهم دفعه‌ی بعد فیلمم را در این گروه اکران کنم، هنر و تجربه علاوه بر جریان فرهنگی توانسته باشد یک صنعت پول‌ساز هم شده باشد، تا کارگردانی که بخواهد فیلمش را در این گروه اکران کند دیگر نگران بازگشت سرمایه و مسائل مادی فیلمش نباشد.

محسن استادعلی، از دیگر کارگردانانی که مستندش «جایی برای زندگی» در اسفندماه سال گذشته در گروه هنر و تجربه اکران شد، در خصوص اکران مستندهای این گروه گفت: گروه هنر و تجربه به اکران فیلم‌هایی که سال‌ها پشت چرخه‌ی اکران مانده بودن، کمک کرد که اکران شوند و این فرصت برای فیلم‌های مستند اتفاق بسیار بهتری بود، چرا که فیلم‌های مستند جایی برای اکران حتی در تلویزیون هم نداشتند.

او ادامه داد: گروه هنر و تجربه مسئولیت پخش مستندهای را بر عهده گرفت که آن‌ها هم با استقبال خوبی مواجه شدند و اتفاق خوبی مانند اینکه مردم برای دیدن فیلم‌های مستند هم بلیت بخرند و به تماشای آن بنشینند هم رخ داد.

استادعلی در این خصوص اضافه کرد: تعداد اکران‌ فیلم‌های مستند در هر دوره‌ی هنر و تجربه حدودا یک سوم یا یک چهارم فیلم‌های داستانی است؛ ولی بوده‌اند فیلم‌های مستندی که مخاطبان زیادی داشته‌اند حتی از برخی فیلم‌های داستانی مخاطب بیشتری داشتند.

این کارگردان همچنین با اشاره به ضعف گروه هنر و تجربه در موضوع تبلیغات، گفت: این گروه در حوزه‌ی تبلیغات به جهت مالی نحیف است و از آن‌جایی که غالب تهیه‌کنندگان گروه هنر و تجربه شخصی بوده‌اند، توان تبلیغات به صورت شخصی را ندارند؛ همچنین تعداد بیلبوردهای شهری‌ای که برای فیلم‌های هنر و تجربه اختصاص می‌یابد متاسفانه بسیار کمتر از بیلبورد‌های فیلم‌های دیگر است.

او با اشاره به اینکه «قشر زیادی از مخاطبان این گروه دانشجویان هستند»، گفت: شاید بتوان در این حیطه فعال‌تر عمل کرد و اکران‌هایی را به سالن‌ آمفی‌تئاتر دانشگاه‌ها اختصاص داد که مطمئنا از آن‌ها استقبال خوبی هم می‌شود.

استادعلی همچنین اضافه کرد: نباید در خصوص انتخاب فیلم‌های هنر و تجربه خط‌کشی هایی به وجود بیاید که فقط فیلم‌هایی خاص را اکران کنند و نحوه‌ی انتخاب فیلم‌ها هم بهتر است با نگاهی به مخاطب عام انجام شود که البته این اتفاق تا به اینجای کار رخ داده است و امیدوارم که در ادامه هم رعایت شود.

این مستندساز در پایان اظهار کرد: امیدوارم این چرخه‌ی فیلم‌سازی در کشور هرچقدر هم ضعیف درست بچرخد که دیگر شاهد متوقف شدن حیات فیلم‌سازی افراد به این دلیل نباشیم.

اخبار فرهنگی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------