آخرین اخبار فرهنگی - هنری

۱۰ فیلم جنگی پادآرمانشهری جذاب و پرتنش,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم جنگی پادآرمانشهری جذاب و پرتنش؛ از Edge of Tomorrow تا Civil War

روزیاتو/فیلم‌های جنگی دیستوپیایی یا پادآرمانشهری به ژانری از فیلم‌های تخیلی اشاره می‌کنند که در آن بخش سنگینی از داستان بر…

قتل‌های ناموسی از زبان "عروسک‌های سکوت



اخبار ,اخبار فرهنگی ,نمایش عروسک های سکوت

 

اخبار فرهنگی - قتل‌های ناموسی از زبان "عروسک‌های سکوت"/ آسیب‌های اجتماعی در بوته نقد هنری

افسانه ماهیان بازیگر نمایش "عروسک های سکوت" با اشاره به اینکه این اثر نمایشی از یک حادثه واقعی الهام گرفته شده است عنوان کرد این وظیفه هنرمندان است که دغدغه مسائل اجتماعی را داشته باشند و بی‌تفاوت از کنار اتفاقات پیرامونشان عبور نکنند.

افسانه ماهیان بازیگر و کارگردان تئاتر که این روزها به عنوان بازیگر در نمایش "عروسک‌های سکوت" به کارگردانی سمانه زندی‌نژاد حضور دارد درباره این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش "عروسک‌های سکوت" نسبت به اجرایی که در جشنواره تئاتر فجر داشتیم تفاوت‌های بسیاری کرده است البته نه از لحاظ مضمونی بلکه شیوه اجرایی کار تغییر کرده که به جذاب‌تر شدن نمایش کمک فراوانی کرده است.

وی افزود: یکی از اتفاقات مهمی که در کار افتاده اضافه شدن شخصیت "پری" مادر خانواده به نمایش است که فریبا کامران نقشش را ایفا می کند. در اجرای سل گذشته در جشنواره فجر در یک بازی در بازی من نقش مادر را هم بازی می‌کردم ولی در اجرای عمومی این تفکیک اتفاق افتاده و باعث شده اثر سر راست‌تر شود و مخاطبان ارتباط بیشتری با آن برقرار کنند. البته یک سری نشانه‌گذاری‌ها در چیدمان و نوع بازی هم در نمایش تغییر کرده که مخاطب را بی‌پرده‌تر و بی‌واسطه‌تر با تماشاگر روبرو می‌کند.

ماهیان درباره مضمون این اثر نمایشی که بر اساس یک داستان واقعی و قتل‌های ناموسی نوشته شده است، عنوان کرد: معتقدم وظیفه و رسالت هر هنرمندی است که از کنار مسایل اجتماعی بی‌تفاوت و بی‌اعتنا عبور نکند. متاسفانه این نوع مسایل تلخ و قتل‌های خانوادگی - ناموسی هنوز در کشور ما رخ می دهد.

 

این اتفاق فقط خاص مکان های دورافتاده و روستاها نیست بلکه در شهرهای بزرگ و کنار گوش خود ما نیز رخ می دهد بنابراین نمی‌توان بی‌تفاوت از کنارشان عبور کرد و فقط در روزنامه ها پیگیر آنها شد.

این هنرمند ادامه داد: اتفاقی که در "عروسک‌های سکوت" روایت می شود از یک حادثه واقعی که در شهر ایلام رخ داده گرفته شده و توسط فرزانه سهیلی به نمایشنامه تبدیل شده است. این وظیفه هنرمندان است که این اتفاقات را کالبدشکافی و بررسی کنند. البته لازم نیست حتما نقدی صریح به این حقایق داشته باشیم و می توان به شکل غیر مستقیم هم به مسایل اجتماعی پرداخت.

 

اخبار ,اخبار فرهنگی ,نمایش عروسک های سکوت

 
وی درباره مراحل تمرین نمایش "سه جلسه تراپی و یک مهمانی" نیز توضیح داد: در حال حاضر در حال تمرین نمایش "سه جلسه تراپی و یک مهمانی" نوشته نغمه ثمینی هستم که در صورت تایید در بخش چشم‌انداز جشنواره تئاتر فجر به صحنه خواهد رفت. البته مدتهاست که با بازیگران در حال تمرین این نمایش هستیم چون هدف ما تنها اجرا در جشنواره تئاتر نیست و قطعا قصد دارم نمایش را به اجرای عمومی ببرم.

کارگردان نمایش "33 درصد نیل سایمون" ادامه داد: در واقع قرار نیست جشنواره تئاتر فجر سرنوشت نمایش ما را تعیین کند چون انگیزه اصلی ما از تمرین و آماده سازی این نمایش اجرای عمومی آن است. من و نغمه ثمینی از چندین ماه قبل درگیر این نمایش بوده ایم بنابراین امیدوارم بتوانم در سالن مناسبی این اثر را روی صحنه ببرم. این نمایش مناسب اجرا در یک سالن بلک باکس مانند چهارسو یا سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر است. سعید چنگیزیان، الهام کردا، رامین سیار دشتی، نازگل نادریان و هومن کیایی بازیگران این کار هستند.

بازیگر نمایش "شمال از جنوب غربی " در پایان درباره دیگر فعالیت‌هایش توضیح داد: قرارست نمایش "هم هوایی" را فروردین و اردیبهشت 93 در تالار حافظ به صحنه ببرم. این نمایش با نگاهی به شخصیت‌های مستند نوشته شده و نقد اجتماعی تندی را مطرح می کند. بعد از مشخص شدن نتیجه نمایش " سه جلسه تراپی و یک مهمانی" از اواخر دی ماه تمرین های این نمایش را هم آغاز خواهم کرد.

نمایش "عروسک‌های سکوت" به کارگردانی سمانه زندی‌نژاد و بازی داریوش موفق، فرزانه سهیلی، افسانه ماهیان و فریبا کامران تا 29 آذرماه ساعت 19 در تالار سایه روی صحنه است.
اخبار فرهنگی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------