خوانندگان و بازيگراني كه قدم به وادي يكديگر گذاشتند + تصاوير



اخبار فرهنگی - خوانندگان و بازيگراني كه قدم به وادي يكديگر گذاشتند + تصاوير

موسيقي و بازيگري جزو جذاب‌‌ ترين و پرطرفدارترين شاخه هاي هنري محسوب مي شوند که جوانان بسياري را به خود جذب مي کنند.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,خوانندگان و بازيگراني كه قدم به وادي يكديگر گذاشتند

 

موسيقي و بازيگري جزو جذاب‌‌ ترين و پرطرفدارترين شاخه هاي هنري محسوب مي شوند که جوانان بسياري را به خود جذب مي کنند. اما نکته جالب اينکه در بين هنرمندان هم گرايش به بازيگري يا خوانندگي بسيار ديده شده است. بازيگراني که به سمت موسيقي گرايش پيدا کرده اند و خوانندگاني که جذب بازيگري شده اند!

البته عده اي از بازيگران براي تفنن، دستي در موسيقي نيز دارند و به خواندن تيتراژ و يا يکي - دو track بسنده مي کنند و يا به واسطه نقشي که در فيلم يا سريال داشتند، خوانده اند. اما برخي بازيگران اين شوخي برايشان جدي تر شده و به انتشار آلبوم موسيقي مبادرت مي ورزند.
گرچه برخي بازيگراني که دستي هم در موسيقي دارند، نتوانستند طرفدارانشان را راضي نگه دارند و موفقيت و محبوبيتي را که در بازيگري داشتند، به واسطه صدايشان کسب کنند. اما باز هم برخي از آنها در ادامه اين راه مصر بوده و در تدارک آلبوم هاي جديد هستند.


نمونه بارز آن بهرام رادان است. بازيگر با استعدادي که با وجود اينکه بازيگر محبوب و پرطرفداري است، اما از زماني که نخستين آلبوم مستقل خود را با نام «روي ديگر» منتشر کرد، نتوانست رضايت خاطر مخاطبانش را جلب کند. گرچه خودش معتقد است  استعدادي را که در بازيگري دارد، در موسيقي هم داراست. يا اشکان خطيبي که مدتي است نخستين آلبومش را با عنوان «ترافيک» روانه بازار کرده و او نيز نتوانست کار متفاوت و شاخصي در اين زمينه انجام دهد و يا موفقيتش در بازيگري را در موسيقي هم تکرار کند.


اما هنرمندي چون رضا عطاران چه در سمت کارگردان باشد و يا بازيگر و يا خواننده، مي‌تواند مخاطبش را راضي نگه دارد و محبوبيتش را حفظ کند. عطاران درکنار تيتراژهاي سريال‌هاي خودش از جمله: کوچه اقاقيا، بزنگاه، ترش و شيرين و متهم گريخت که جدا از کارگرداني، به عنوان خواننده نيز در کارنامه هنري اش ثبت شده، در فيلم‌هاي: کلاهي براي باران، خروس جنگي، آقاي هفت رنگ، نيش زنبور و سه درجه تب و سريال سه در چهار هم خوانده است. البته در مقطعي هم با تعدادي از هنرمندان ديگر گروهي را تشکيل داده بودند که خيلي جدي نبود.


البته عطاران هنرمندي است که چندان نگاه جدي به موسيقي ندارد و ممکن است در آينده هم اگر خواننده مناسبي را براي کارهايش پيدا نکند، باز تيتراژ سريال هايش را خودش بخواند.


کاري که سال هاست مهران مديري انجام مي دهد. او که با دکلمه، در سال  1387 در عرصه موسيقي گام نهاد، به گروه دارکوب پيوست و پس از خواندن تيتراژ فيلم «همنفس»، چند سالي است که تيتراژ سريال‌هايش را خودش مي خواند. از جمله باغ مظفر، قهوه تلخ، شب‌ هاي برره و اين اواخر هم شنيده شده که قرار است تيتراژ سريال جديدش«اتاق عمل» را هم خودش بخواند. ضمن اينکه کنسرت هم برگزار کرده و برخلاف عطاران، خوانندگي برايش جدي است.


شهاب عباسي کارگردان مجموعه «شکر آباد» هم که اين روزها روي آنتن شبکه نسيم است، ترجيح داده تيتراژ را خودش بخواند.

برزو ارجمند هم جزو بازيگراني است که موسيقي را با بازيگري به طور موازي دنبال مي کند. او تا به امروز يک آلبوم مشترک و يک آلبوم مستقل روانه بازار کرده است و تيتراژ سريال«ما چند نفر» را اجرا کرده و همچنين در فيلم «پل چوبي» هم با گيتار خوانده است. اما کار خوانندگي به بازيگري‌اش لطمه‌اي وارد نکرده است. 

اخبار,اخبار فرهنگی,خوانندگان و بازيگراني كه قدم به وادي يكديگر گذاشتند

 بازيگران گروه هفت
چند سال پيش گروهي به نام«seven» هفت تاسيس شد که تعدادي از بازيگران مدتي عضوي از اين گروه بودند؛ از جمله امين زندگاني، حميد گودرزي، شهاب حسيني و امير حسين مدرس. شهاب حسيني يکي از سوپر استارهاي سينماي ايران که چهره محبوبي بين مخاطبانش دارد، آلبوم «رايا» را نيز منتشر کرد. اما با اين وجود نگاه جدي به خوانندگي نداشت و حضور در عرصه موسيقي باعث نشد وجهه بازيگري اش لطمه ببيند. او همچنان محبوب است. از بين آنها امير حسين مدرس هم تيتراژ خواند و هم آلبوم تهيه کرد. اما امين زندگاني با وجود اينکه فرزند يک آهنگساز است، اما بيشتر فعاليتش در زمينه بازيگري است. حميد گودرزي نيز يکي از اعضاي اين گروه بود که در مجموعه«داني و من» بازي کرد و خواند. اما او سال هاست که در بازيگري فعال تر است.


اما به تازگي شنيده شده است که مهدي پاکدل، کامران تفتي و کوروش تهامي هم به خوانندگي علاقه‌مند شده و تک آهنگ اجرا کرده‌اند. البته تهامي تيتراژ قسمتهاي آخر سريال «عصر پاييزي» را هم خوانده است. اما هنوز مشخص نيست که خوانندگي براي اين بازيگران هم جدي است و يا از روي کنجکاوي جذب اين هنر شده‌اند. 

اخبار,اخبار فرهنگی,خوانندگان و بازيگراني كه قدم به وادي يكديگر گذاشتند

 موسيقي، بازيگري يا ورزش؟!
پژمان جمشيدي فوتباليستي که مدتي است به جرگه بازيگران پيوسته، دستي هم در موسيقي دارد و آلبوم «11» را روانه بازار کرده است. اين ورزشکار و هنرمند که به نسبت برخي بازيگران پرکارتر است و هم در سينما فعاليت مي‌کند و هم در تلويزيون و تاتر، به موسيقي هم نگاه جدي دارد. او در اين آلبوم با مهدي يراحي اجراي مشترک نيز در يکي از قطعات داشته است.


اما مرد تنهاي فيلم «شب يلدا» ساخته کيومرث پور احمد که به زيبايي اين نقش را ايفا و به تنهايي بيننده را تا پايان داستان با خود همراه کرد، محمد رضا فروتن است که اين روزها در تدارک نخستين آلبوم موسيقي اش است. او براي نخستين بار در همان فيلم خواند و بسيار تاثير گذار هم بود. هنوز براي قضاوت زود است. بايد منتظر بود و ديد که در موسيقي هم مي تواند موفقيتش را تکرار کند يا نه. گرچه مدتي در راديو فرهنگ در يک برنامه گويندگي مي کرد و با صداي دلنشيني که داشت، مورد توجه شنونده‌هاي راديو هم قرار گرفت. اما با اين حال نمي‌توان پيشداوري کرد و بايد منتظر بود.


بسياري از مخاطبان صداي حامد بهداد را براي نخستين بار در فيلم «مجنون ليلي» شنيدند، اما در حقيقت بهداد با خواندن تيتراژ سريال «غريبه» براي نخستين بار خوانندگي را تجربه کرد. پس از آن هم به گروه دارکوب پيوست و براي بار دوم تيتراژ سريال «مثل يک کابوس» را اجرا کرد. کنسرت هم برگزار کرد و ترانه محلي هم خواند. اما هنوز کسي نمي‌داند که خوانندگي براي او به مانند بازيگري جدي است يا نه.

اخبار,اخبار فرهنگی,خوانندگان و بازيگراني كه قدم به وادي يكديگر گذاشتند

  پيش به سوي کازابلانکا
رضا رويگري که اين روزها بيمار است و در عين حال بازي در يک فيلم را به تازگي آغاز کرده، بازيگري است که سال 1357 با سرود«ايران ايران» قدم در عرصه موسيقي گذاشت و بعد از آن هم به بازيگري معطوف شد تا اينکه باز هم فعاليت در موسيقي را از سر گرفت و سه آلبوم روانه بازار کرد. آلبوم‌هاي «غوغا» و «از عشق گفتن» و اين اواخر هم «کازابلانکا».


جواد رضويان کارگردان و بازيگر سينما و تلويزيون نيز چندين بار در فيلم ها و سريال هايي که بازي کرده، خواننده هم بوده و قطعاتي را هر چند طنز اجرا کرده است. از جمله در مجموعه چارخونه و فيلم‌ هاي دلداده، شاخه گلي براي عروس، زندگي شيرين. اما اين طور که پيداست موسيقي چندان برايش جدي نيست که غير از آثاري که در آنها به واسطه نقشي که داشته خوانده و غير از آن فعاليت خاصي در اين زمينه انجام نداده است.


امير يل ارجمند فرزند داريوش ارجمند که از کودکي در تاتر پدرش را همراهي مي‌کرده و چند سالي است که به حضور در کارهاي تصويري روي آورده، در کنار بازيگري کار موسيقي هم انجام مي دهد. حتي آلبومي به نام «سبزه» تهيه کرد که ترانه‌هاي پدرش را در آن اجرا کرده بود و در مصاحبه هايش نيز عنوان مي کند که به موسيقي در کنار بازيگري علاقه دارد.

مي زند باران به شيشه...
اگر مجموعه«کمربند‌ها را ببنديم» را دنبال کرده باشيد، حتما تيتراژ آن را با صداي فتحعلي اويسي  به ياد داريد. همچنين تيتراژ سريال «باغچه مينو» و در کنار اين کارها در برخي فيلم‌هاي سينمايي که حضور داشته، ما بين فيلم ها ترانه‌اي را هم اجرا کرده است. وي همچنين در سال 1386 به گروه «آژير» پيوست و در کاخ سعد آباد کنسرت برگزار کرد. با اين اوصاف او نيز به همراه پسرش هم در بازيگري فعاليت مي کنند و هم در زمينه موسيقي.

عجب رسميه رسم زمونه...
اما امين حيايي بازيگر سينما و تلويزيون که چند سال پيش با گروه«کوير» آلبوم «باران» را روانه بازار کرد، در فيلم‌هاي «بوي بهشت»، «سرود تولد» و «سلام بر عشق» هم به واسطه ايفاي نقش يک خواننده، چندين ترانه را اجرا کرده است. اين بازيگر ريز نقش سينما در کنار بازيگري در موسيقي هم فعاليت مي کند.


شايد کمتر کسي بداند که سيد جواد هاشمي هم تجربه خوانندگي تيتراژ داشته است، اما حقيقت دارد. سال‌ها پيش هاشمي تيتراژ فيلم«تشنه» به کارگرداني حسين قاسمي جامي را اجرا کرده است.


محمد رضا هدايتي بازيگر مجموعه «قهوه تلخ» و صدا پيشه«پسرعمه» در مجموعه کلاه قرمزي هم از بازيگراني است که موسيقي را به صورت کاملا جدي دنبال و آلبوم هم تهيه مي‌کند. همين طور رسول نجفيان که ترانه معروفش را خيلي‌ها زمزمه مي‌ کنند.


اما در کنار خوانندگي اين بازيگران، عده اي هم هستند که به جاي خوانندگي به دکلمه خواني علاقه مندند. نمونه بارز آن هم مرحوم خسرو شکيبايي بود که اشعار زيباي سهراب سپهري را دکلمه کرد. گرچه شکيبايي در فيلم «خواهران غريب» هم ترانه خواند، اما هنوز هم بسياري از مخاطبان صداي دلنشين وي را روي اشعار سپهري به ياد دارند. پرويز پرستويي نيز در آلبوم مرحوم ناصر عبدالهي اشعار زيبايي را دکلمه کرد. اما اين هنرمندان به واسطه صداي دلنشين و زيبايي که داشتند، توانستند با اين کار هم مورد توجه طرفدارانشان قرار بگيرند.


مرحوم حسين پناهي هم از جمله کساني بود که اشعار خودش را دکلمه کرد و هنوز هم شنيدن اشعار اين هنرمند  با صداي دلنشينش بسيار گوشنواز است.


از طرفي عده‌اي از بازيگران در يک حرکت سمبوليک سرود «اي ايران» را با آهنگسازي روح ا... خالقي به صورت دسته جمعي اجرا کردند و نما آهنگ اين کار هم توسط سامان مقدم ساخته شد. بازيگراني چون: پرويز پرستويي، جمشيد مشايخي، مسعود رايگان، رويا تيموريان، مورش تهامي، مريلا زارعي، پانته آ بهرام، حميد جبلي، عليرضا خمسه، داريوش ارجمند، هنگامه قاضياني، حسن پورشيرازي، رويا نونهالي، پژمان بازغي و باران کوثري درکنار هم با اقتدار اين سرود را اجرا کرده و با استقبال هم روبرو شد. 

اخبار,اخبار فرهنگی,خوانندگان و بازيگراني كه قدم به وادي يكديگر گذاشتند

 اما خوانندگاني که بازيگر شدند!
برعکس اين اتفاق هم رخ داده است و برخي خواننده ها به سمت بازيگري جذب شده اند. حال اينکه تا چه حد موفق بوده‌اند را مخاطبانشان بايد قضاوت کنند. گرچه تجربه نشان داده هنرمندي که در يک عرصه فعاليت مي کند، همين که از روي کنجکاوي يه سمت و سوي ديگري کشيده شده و وارد رشته هنري ديگري مي‌ شود، چندان موفق نبوده است. البته برخي از آنها نقش خودشان را در فيلم‌ها بازي کرده اند و ادعايي در اين زمينه ندارند. اما به هرحال اين اتفاق افتاده است و هنرمندان وارد حيطه کاري يکديگر شدند. از جمله: رضا صادقي، امير تاجيک، حميد خندان، رضا يزداني، محمد رضا عيوضي، حميد عسگري، مازيار فلاحي، مهدي مقدم، عماد طالب زاده، داود ناقور، اميد حاجيلي، احسان خواجه اميري، زانيار خسروي و فرزاد فرزين و بازيگر فيلم هاي«شب برهنه» و «پرپرواز».

اتفاق تازه‌اي نيست
بر آن شديم تا نظر طهماسب صلح جو منتقد سينما را در اين باره جويا شويم. وي گفت:« اينکه بازيگران وارد عرصه موسيقي مي‌شوند و يا خواننده ها به دنياي بازيگري قدم مي‌ گذارند، اتفاق تازه‌اي نيست و در تاريخ سينماي ما و تاريخ سينماي دنيا پيش از اين هم رخ داده است، چون سينماي ما متکي به پسند تماشاگر است و اين اتفاق از جايي آغاز ميشود که برخي از جذابيت سينما استفاده بهينه مي کنند که ممکن است با استقبال از جانب مخاطبان روبرو شود و يا اينکه نتيجه عکس بدهد. اين بستگي به نظر مخاطب دارد و مخاطبان هستند که بايد در اين زمينه تصميم بگيرند که دوست دارند خواننده مورد علاقه شان را روي پرده سينما هم ببينند يا خير و يا بالعکس. اينکه وقتي بازيگر مورد علاقه شان، در زمينه موسيقي فعاليت مي کنند چه بازتابي خواهد داشت. به نظر من که کار اشتباهي نيست. به شرطي که در هر دو رشته موفق باشند و باعث محبوبيت بيشتر آن هنرمند شود».


وي همچنين در ادامه توضيح داد:«اگر هنرمندي بتواند در هر دو زمينه موفق و شاخص باشد، خيلي خوب و قابل قبول است. مثل فرانک سيناترا و يا مهران مديري که هم در بازيگري و هم در موسيقي موفق بوده است. گرچه به عقيده من در بازيگري موفق و محبوب تر است. اما در نهايت قدم گذاشتن بازيگران در حيطه يکديگر به نوعي بازارگرمي براي سينما و موسيقي است». 

اخبار,اخبار فرهنگی,خوانندگان و بازيگراني كه قدم به وادي يكديگر گذاشتند

 بازيگر، صدايش را به مخاطب تحميل نکند
اگر با حميد رضا صدري در اين باره صحبت نمي کرديم، گزارش چيزي کم داشت. چون صدري نخستين کسي است که به جواد رضويان، رضا عطاران و امير حسين مدرس پيشنهاد داد که تيتراژ بخوانند و از همه جالب تر اينکه اصغر فرهادي را مجاب به خواندن تيتراژ سريال«يادداشت هاي کودکي» کرد. البته خودش هم تجربه اين کار را دارد و تيتراژ مجموعه«پشت کنکوريها» را خوانده است. وي در اين باره گفت:«در آن مقطع من به اين هنرمندان پيشنهاد کردم که تيتراژ بخوانند، چون در آن شرايط ايده مناسبي بود.


آهنگساز سريال«دردسرهاي عظيم» و فيلم «آتش بس 2» در ادامه درباره بازيگراني که به سمت موسيقي مي روند توضيح داد:«درباره رضا عطاران بايد  بگويم که به عقيده من رضا هوش موسيقيايي دارد و موسيقي را مي شناسد. به همين دليل وقتي که مي خواند، بيننده با صداي او ارتباط برقرار مي کند. اما با احترام به همه بازيگرها و خواننده ها بايد بگويم علت اينکه هنرمندان درحيطه يکديگر وارد شده اند اين است که دوست دارند ديده شوند و مورد توجه قرار بگيرند. اصلا به همين دليل است که خيليها به بازيگري يا خوانندگي علاقه مند مي شوند. چون نياز به توجه و ديده شدن دارند. البته اين اصلا کار بدي نيست و اشکالي ندارد. به عقيده من برخي از بازيگران صداي خوبي دارند و خوب مي خوانند. اما مناسب تيتراژ نيستند. و يا اينکه بخوانند. کسي که مانعشان نمي شود. اما آلبوم تهيه کنند و صداي خودشان را به مخاطب تحميل نکنند. چون قضاوت اصلي با مردم است. اگر صداي آن بازيگر را دوست داشته باشند، آلبومش را تهيه مي کنند. اگر هم کار خوبي نباشد، با کسي تعارف ندارند. پس به عقيده من اگر بازيگري فکر مي کند که صداي خوبي دارد و موسيقي را مي شناسد بهتر است که آلبوم تهيه کند و به طور جدي موسيقي را دنبال کند. اما بهتر است که تيتراژ نخواند. ولي درباره خواننده هايي هم که به سمت بازيگري گرايش پيدا کرده اند بايد بگويم تا جايي که من در جريان هستم، اين خواننده ها فقط توانسته اند نقش يک خواننده را بازي کنند و فکر نمي کنم نقش هاي ديگري به آنها پيشنهاد شود».

اخبار,اخبار فرهنگی,خوانندگان و بازيگراني كه قدم به وادي يكديگر گذاشتند

 

  اخبار فرهنگی - سينماخبر

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------