آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

سرابی به نام دلار ۴۲۰۰ تومانی



اخبار,اخبار اقتصادی,دلار

از روز ۲۰ فروردین‌ماه که دلار از سوی دولت تک نرخی شد، این نرخ نه تنها کاملا در بازار پذیرفته نشد بلکه به ایجاد مشاغلی همچون پیک موتوری برای ارسال دلار قاچاق هم کمک کرد.

به گزارش ایسنا، با توجه به تبعیت اقتصاد ایران از نرخ دلار که به عنوان عامل اصلی در رشد تورم عمل می‌کند، فعالیت‌های اقتصادی منتظر رسوب کردن نوسانات ارزی است که از اواخر سال گذشته کلید خورد. اقتصاددانان عامل اصلی این التهاب را رشد غول‌آسای نقدینگی از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان به ۱۴۶۳ هزار میلیارد تومان و حمله آن به بازارهای ارز و سکه ارزیابی می‌کنند. سپس دولت برای جلوگیری از رشد تورم، نرخ ارز را تک رقمی و آن را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد؛ موضوعی که یک اقتصاددان آن را به یک شوخی شبیه دانست.

 

ارسال دلار با پیک موتوری!

اما گزارش میدانی ایسنا از فردوسی نشان می‌دهد دلالان،‌ نبض بازار ارز را در دست دارند. روز گذشته در ساعات پایانی کار دلالان میدان فردوسی نرخ دلار را از ۶۹۵۰ تومان تا ۷۰۵۰ تومان اعلام می‌کردند اما ظهر امروز این قیمت‌ها همچنان تغییر کرده و به ۷۲۰۰ تومان رسیده است. جالب اینکه قیمت دلار در بخش‌هایی که به تقاطع خیابان فردوسی و جمهوری نزدیک‌تر است به مراتب پایین‌تر از رقمی است که در حوالی میدان فردوسی مشاهده می‌شود.

 

برخی نیز برای خود سیاست دیگری اعلام کرده و قیمت را پایین‌تر از سایرین می‌گویند اما در مرحله عمل، مبلغی را هم به عنوان کارمزد طلب می‌کنند که این رقم از حدود ۲۰ هزار تومان به بالا تعریف می‌شود. جالب اینکه این افراد حتی برای چانه‌زنی‌های بعدی به راحتی شماره تلفن همراه خود را هم در اختیار مشتری قرار داده و گاهی اعلام می‌کنند که حتی حاضرند با پیک موتوری دلار را به آدرس فرد ارسال و وجه مربوط به آن را همان جا دریافت کنند.

 

غول نقدینگی بیدار شده است؟

کارشناسان علت جهش یکباره قیمت ارز، مسکن، خودرو و برخی دیگر از کالاها را خیزش بی سر و صدای نقدینگی عنوان می‌کنند. امروز یک کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این سوال که آیا رشد فعلی مسکن حباب است؟ گفت که به هیچ عنوان قیمت‌ها حباب نیست بلکه  نوعی اصلاح قیمت بر اساس شرایط روز است.

 

سلمان خادم‌المله با اشاره به رشد نقدینگی ناشی از سودهای موهوم بانکی گفت: با ادامه‌ی این وضعیت به سمت رکود پیش می‌رویم. تا آن زمان همین وضعیت رشد قیمت‌ها ادامه پیدا می‌کند. البته این را نباید با حباب اشتباه گرفت بلکه نوعی هماهنگی با انتظارات تورمی است. کاری هم از دست دولت برنمی‌آید و دلار ۴۲۰۰ تومان هم بیشتر به یک شوخی خنده‌دار شبیه است. او هم‌چنین بیان کرد: هم‌اکنون کسانی که منابعی در اختیار دارند به سمت کالاهایی می‌برند که قابلیت هماهنگی با افزایش قیمت‌ها را داشته با شد؛ این آیتم‌ها عبارتند از ارز، سکه، مسکن و اخیرا بورس.

 

علت رشد اخیر بورس

بورس تهران اخیرا رشدهای بالایی را به ثبت رسانده است. طی سه روز معاملاتی اخیر،  بورس تهران شاهد روند متفاوتی نسبت به هفته‌های گذشته است به طوری که نمادهایی که مدت‌ها بود در قیمت خاصی نوسان می‌کردند، طی این سه روز رشد قابل توجهی را تجربه کردند. امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۲۰۸۱ واحد رشد کرد و به رقم ۱۰۴ هزار و ۵۳۳ رسید.

 

در عین حال شاخص کل هم وزن با ۶۳ واحد رشد تا رقم ۱۷ هزار و ۳۵۰ بالا رفت. فردین آقابزرگی ـ کارشناس بازار سرمایه ـ می‌گوید، تصمیم دولت و بانک مرکزی مبنی‌بر انجام معاملات روی گواهی‌های ثبت سفارش برای معاملات ارزی و به‌وجود آمدن نرخ سوم ارز بعد از نرخ ارز نیما و نرخ ارز آزاد، به افزایش قیمت دلار دامن زده و این موضوع باعث رشد شاخص بازار سرمایه شده است.

 

"من_نمی‌خرم" می‌تواند به کاهش قیمت‌ها منجر شود؟

در روزهای گذشته کمپین "من_نمی‌خرم" با هدف کاهش قیمت‌ها در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد و برخی چهره‌های ورزشی از آن حمایت کردند. برای بررسی تاثیر این حرکت در بازار طلا با رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر گفت‌وگو کردیم. ابراهیم محمدولی بیان کرد که سیاست‌های دولت در بازار طلا و ارز نتیجه نداده و نوسانات موجود هم گواه آن است. به گفته وی اگر به جای امنیتی کردن بازار ارز پاسخگوی تقاضای مردم بودیم و سیستم عرضه و تقاضا را بر اساس نیاز، تنظیم می‌کردیم، امروز شاهد این وضعیت نبودیم؛ اما ایجاد کمپین برای نخریدن طلا هم نمی‌تواند بازار را کنترل کند، چراکه ناشی از عوامل دیگری است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------