عیار طلا، 18 یا 14 مسئله این است !



عیار طلا، 18 یا 14 مسئله این است ! 

باردیگر مسئله تعدیل عیار، تبدیل به صدر خبرهای بازار طلا گردیده، موضوعی که در صنف طلاوجواهر محل اختلاف است و موضع گیری های متفاوتی در این زمینه وجود دارد. اما به راستی کاهش عیار چه تاثیری بر بازار طلا می گذارد؟

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

قیمت سکه و طلا در بازار ایران

به گزارش سایت طلا، بحث کاهش عیار در صنعت طلاوجواهر از سابقه طولانی برخوردار است، و در هر دوره موافقان و مخالفان خود را به عرصه آورده است.ولی بطور جدی 5 سال پیش انجمن صنفی کارفرمایان طلاوجواهر این بحث را در جهت رشد تولید و رونق کسب وکار در این صنف مطرح کرد که با نظر منفی اتحادیه طلاوجواهر روبرو شد.

پس از سالها چند روزی است که بار دیگر رسانه ها خبرها، مصاحبه ها و گزارشهایی از کاهش عیار طلا و بحث های حواشی آن را منعکس کرده اند، که در جای خود قابل تامل و بررسی است.در طرح اخیر نه کاهش عیار بلکه به نوعی تعدیل عیار و یا به عبارت بهتر تنوع عیار پیشنهاد شده که در آن تدوین چند استاندارد عیاری به غیر از عیار 18، مانند عیارهای 4، 9، 14 و 17 ارائه شده است.

*اما تنوع عیار در جهان چگونه است؟

عموماً در مناطق گرمسیر به علت اکسید شدن درصد ناخالص مصنوعات طلا، رنگ طلا عوض شده و به کدر شدن و یا همان سیاهی متمایل می گردد. به طور مثال در کشورهای عربی، هند، بنگلادش، پاکستان، سریلانکا و کشورهای جنوب آسیا از طلای عیار بالا و معمولاً 21 و22 استفاده می شود.

اما در کشورهای اروپایی و حوزه کشورهای سردسیر تنوع عیارها زیاد است، مثلا مردم جنوب اروپا از طلای 19.2 عیار و کشورهای شمال اروپا تا عیار 8 را هم مورد استفاده قرار می گیرد.در آمریکا هم عیار 10 تا 18 مرسوم است.

* اتحادیه ی طلا و جواهر تهران در این زمینه چه می گوید؟

اتحادیه تهران نیز بر همین اصل رنگ طلا تاکید کرده و با توجه به وجود اقلیمهای مختلف جوی در کشور و احتمال تغییر رنگ مصنوعات طلا با تغییر عیارها و به نوعی کاهش آن مخالف است.

احمد وفادار رئیس اتحادیه طلاوجواهر تهران نیز در این زمینه به سایت طلا می گوید: ما برای تثبیت عیار 17 به 18، شش سال زحمت کشیدیم و حالا اگر بخواهیم عیار دیگری را مرسوم کنیم با مشکلات بیشتری برخورد خواهیم کرد.

وی نظارت بر روی عیارهای پایین را از دیگر مصائب این طرح می داند و کاهش عیارها را ضربه مهلکی به صنعت طلا و جواهر عنوان می کند.

در مقابل اتحادیه تولیدکنندگان که مدافع سرسخت این تغییر عیار و یا ایجاد تنوع در عیار ها می باشد، رشد رونق بازار و تولید و حق انتخاب برای مصرف کننده را از دلایل اصلی مطرح کردن پروژه ی کاهش و تعدیل عیارها اعلام می کند.

*موافقان چگونه از طرح خود دفاع می کنند؟

عباداله محمدولی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر معتقد است طلا نسبت به دو سال قبل چند برابر رشد داشته و تقاضا برای خرید طلا در بین مصرف کننده به شدت کاهش یافته است.

وی در گفتگو با سایت طلا یکی از مهمترین عوامل لزوم تعدیل عیار را گرایش شدید مردم به بدلیجات می داند و می گوید: طی سالهای اخیر سرمایه های فراوانی به سوی بدلیجات رفته که اکثراً وارداتی بوده و درصدی طلا ندارد، ولی با اجرای این طرح مصرف کننده مصنوعی را خریداری می کند که حداقل چند درصد طلا داشته وبه فرهنگ و روسوم سرمایه گذاری خانواده کمک می کند.

وی حق انتخاب برای مصرف کنندگان را مهم می داند و اظهار می دارد: مصرف کننده مطابق با نیاز خود حق انتخاب باید داشته باشد، چرا مشتری فقط طلای 18 عیار را باید بخرد؟

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ضمن لزوم وحدت رویه در صنف طلاوجواهر و اتحاد همه تشکلهای موجود در آن مدیریت مقتدر و واحد را لازمه این صنف می داند که باید در مسیر رونق و فعال نمودن فضای کسب و کار در سال حمایت از تولید ملی گام بردارد.

*نظر اداره استاندارد چیست؟

اما سازمان استاندارد استان تهران پس از رسانه ای شدن کاهش عیار، افت عیارها را تکذیب و بررسی این پیشنهاد را به جلسات کارشناسی موکول کرد.

در همین حال فریدون بلغاری مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران پیشنهاد تدوین استاندارد طلای 14عیار را در حال بررسی اعلام کرد. ضمن اینکه وی تصریح کرد: از نمایندگان بانک مرکزی در این زمینه استعلام می شود، و در این پیشنهاد طلا با عیار 18 ، 20، و 24 هر یک علامت استاندارد مخصوص به خود دارد.

وی اعلام کرده است که در کشورهای دیگر نیز طلا با عیارهای 10 ، 12 و 14 تولید می شود و مانند کشور ما این کالا با عیار بالا عرضه نمی شود.

*اما کارشناسان در این باره چه می گویند؟

درهمین حال محمد حسین صیقلی، کارشناس و مشاور مدیریت در کسب و کار طلاوجواهر تاکید زیادی بر آرامش در فضای موجود دارد.

وی می گوید: اگر قرار است طرحی مطرح شود ویا ایده ای بررسی گردد که منافع کل صنف را تامین کند باید در فضای آرام و بدور از تنش انجام گردد.

صیقلی به سایت طلا می گوید: دو طرف در این مسئله از دوستاران صنف طلاوجواهر می باشند، و اگر نفعی در این طرح باشد باید رشد کل کسب و کار را که رشد مجموعه صنف را شامل می شود فراهم آورد.

این کارشناس طلا از طرفین این بحث خواست که به جای رسانه ای کردن آن و تخطئه نمودن همدیگر، در فضای کارشناسی دلایل موافقت و مخالفت ونیز مزایا ومعایب طرح های مختلف را مطرح کرده وبا منطق و آمار و الگوبرداری و تحلیل علمی و تجربی و بومی تصمیم سازی نموده تا سازمان های متولی تصمیم مناسبی بگیرند.

وی برخی تصمیم گیران اصلی دولتی را در این موضوع سازمان استاندارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، مجلس شورای اسلامی و سازمان توسعه تجارت اعلام می کند و می افزاید: اطاله این تصمیم گیری باعث مرگ تدریجی زنجیره کسب و کار شده و ضربه بیشتری به بدنه ملی تولید و توزیع می زند.

در عین حال وی از ذی نفعان اصلی درخواست کرد تا از تصمیمات احساسی و غیرکارشناسی پرهیز نمود و قانونگذاران نیز مزایا و معایب آن را با همکاری تشکل ها و کارشناسان و بنابه میزگردهای تخصصی و کارشناسی بررسی نموده و با کار علمی در خصوص این موضوع مهم و حیاتی صنعت طلاوجواهر ایران تصمیم گیری نمایند.

* نقش رسانه در این موضوع

آنچه مسلم به نظر می رسد نقش رسانه در این میان بسیار مهم است. رسانه هایی که در این چند روز و از این موضوع خوب استفاده نموده و بازدید فراوانی جمع کرده اند.رسانه ها می توانند آتش بیار معرکه و یا در جهت حل این موضوع و یا هر موضوع دیگری برآیند.باید به این واقعیت تلخ اشاره کرد که در ورود به این موضوع رسانه ها نمره خوبی نگرفتند. می شد با فراهم نمودن جوی آرامتر، زمینه دوری از تقابل و حرکت به سوی وحدت را در این مسئله مهیا کرد.

گفتگو، بحث های منطقی و ارائه نقطه نظرات کارشناسانه و نگاه و توجه دستگاههای بالاتر به این موضوع مطمئناً کارساز و کارگشا بوده و این صنف را به عمل به بهترین گزینه یاری خواهد کرد.

... حال باید منتظر ماند و دید که طرح کاهش، تغییر، تعدیل و یا تنوع عیار به کجا می انجامد و آینده مصنوعات طلایی کشورمان بر مبنای چه عیاری استوار می ماند./سایت طلا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------