چوب لاي چرخ «بورس»



اخبار,شركت بورس,خوراك گاز مجتمع‌هاي پتروشيمي

 

اخبار اقتصادی - مدير عمليات بازار شركت بورس خبر داد
نماد پتروشيمي‌ها به زودي باز مي‌شود

ديروز مجلس شوراي اسلامي با 146 راي موافق و 44 راي مخالف نرخ 13 سنت را براي خوراك گاز مجتمع‌هاي پتروشيمي تصويب كرد و به اين ترتيب موج ديگري از نگراني‌ها را به فعالان اين صنعت وارد كرد. البته همچنان بايد شوراي نگهبان اين نرخ را تاييد كند. با تعيين تكليف نرخ خوراك به زودي شاهد بازگشايي نماد پتروشيمي‌ها خواهيم بود كه اين امر بازار را روي غلتك خواهد انداخت، اما نكته اينجا است كه به‌رغم اظهارنظر نماينده دولت مبني بر مناسب بودن نرخ‌هاي 8 تا 10 سنت براي خوراك، دليل پافشاري مجلس چيست؟ با اين حال ديروز بازار با روند صعودي به كار خود پايان داد اما لزوما اين به معناي تعادل در بازار سرمايه كشور نيست.

مدير عمليات بازار شركت بورس در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد» با اشاره به بازگشايي نمادهاي پتروشيمي در يكي دو روز آينده گفت: با توجه به تصويب نرخ خوراك 13 سنتي براي شركت‌هاي پتروشيمي در جلسه روز گذشته مجلس، شركت‌هاي پتروشيمي طي دو روز آينده گزارش‌هاي پيش‌بيني سود هر سهم خود را با توجه به نرخ خوراك مصوب به بازار اعلام خواهند كرد.


علي صحرايي در ادامه افزود: ابهامات موجود در اين مساله باعث شده بود شركت‌هاي اين گروه نتوانند گزارش دقيقي از عملكرد خود ارائه كنند اما با توجه به تصويب نرخ 13 سنتي اين شركت‌ها اقدام به تحليل حساسيت و به دنبال آن نرخ مواد اوليه و پيش‌بيني درآمد هر سهم خود را اعلام خواهند كرد.


صحرايي خاطرنشان كرد: به اين ترتيب نمادهاي اين گروه طي يكي دو روز آينده بازگشايي خواهند شد.


چوب لاي چرخ «بورس»
مدير نظارت بر شركت‌هاي بورس اوراق بهادار تهران نيز در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد» درخصوص مصوبات مجلس و تاثير اين موضوع بر بورس، اظهار كرد: انتظار مي‌رفت در بررسي بودجه همگام با دولت نسخه‌اي در جهت حمايت از صنايع تجويز شود، نه اينكه چوبي لاي چرخ صنعت قرار گيرد.


روح‌الله حسيني‌مقدم در ادامه افزود: متاسفانه بندهاي بودجه سال 93، در جهت حمايت از صنعت و كسب و كار نيست، بحث بهره مالكانه، نرخ خوراك مجتمع‌هاي پتروشيمي و بسياري موارد ديگر همچون سنوات گذشته در لايحه بودجه ديده مي‌شود.
وي ادامه داد: متاسفانه بايد گفت سرنوشت شركت‌ها و صنايع به بودجه دولت وصل شده كه اين بسيار خطرناك است.


از ديدگاه اين مسوول بازار سرمايه چنانچه سرنوشت شركت به بودجه‌هاي يك‌ساله گره بخورد، ديد سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه كوتاه مدت خواهد شد.


حسيني‌مقدم در ادامه اظهار كرد: انتظار داشتيم با توجه به جايگاه قابل توجه بازار سرمايه در اقتصاد ملي، پيشنهادهاي بورس از سوي مجلس شنيده شود؛ هر چند حمايت بخشي از نمايندگان حامي صنعت در اين دوره ستودني بود.


مدير نظارت بر شركت‌هاي بورس با ابراز اينكه به نظر مي‌رسد بايد اصول بودجه نويسي در كشور تغيير كند و هر ساله بودجه با تغييرات اساسي ارائه شود، گفت: در اين شرايط به سندهاي بالادستي و قوانين توجهي نمي‌شود.


وي ادامه داد: چرا مجلسيان در بودجه، توجهي به قوانين مصوب گذشته ندارند؟ از تصويب قانون هدفمندي يارانه ها و تصويب قانون اصل 44 مگر چند سال مي‌گذرد؟ بودجه و بسياري از اسنادي كه توسط مجلس و دولت تنظيم مي‌شود بايد قابليت پيش‌بيني به سرمايه‌گذاران و صنعتگران بدهد.


مدير نظارت بر شركت‌هاي بورس اوراق بهادار تهران در ادامه تصريح كرد: در اين دوره بورس بيش از همه دوره‌هاي گذشته از بودجه متاثر شد؛ از خصوصيات بارز بازار سرمايه شفافيت است و اين بازار به تالار شيشه‌اي معروف است، خاصيت شيشه هم شفافيت و هم شكنندگي است. هر چند در بورس اوراق بهادار شركت‌ها اصرار و الزام به شفاف بودن دارند، متاسفانه عدم شفافيت از بودجه دولت به بازار سرمايه منتقل شده است.


وي معتقد است، دليل توقف نمادهاي صنعت پتروشيمي نيز همين امر است؛ اين صنعت در بورس و فرابورس چيزي حدود 30 درصد ارزش بازار را دربرمي‌گيرد؛ يعني در عمل 30 درصد بازار به‌صورت مستقيم در معرض ابهام و اخبار غيردقيق قرار گرفته است.


حسيني‌مقدم در‌خصوص اينكه بازار نسبت به خبر 15‌سنت براي خوراك واحدهاي پتروشيمي واكنش درست نشان داد نيز اظهار كرد: بازار با نرخي موافق است كه در آن شركت‌ها با توجيه اقتصادي كار كنند، چراكه سرمايه‌گذار در بازار براي سود هر سهم حاضر است پول بپردازد. همچنان‌كه گزارش‌هاي متنوعي هم منتشر شد، آثار خوراك 13 سنتي بر سودآوري پتروشيمي‌ها بر كسي پوشيده نيست و بازار ارزيابي خود را دارد. وي خاطرنشان كرد: به طور قطع هم سرمايه‌گذاران در بازار سرمايه و هم صنعتگران، خواهان ثبات در تصميم‌گيري و سياست‌گذاري هستند و از آن استقبال خواهند كرد.


حسيني‌مقدم با تاكيد بر اين موضوع كه هيچ كس از بسته ماندن نمادهاي پتروشيمي نفعي نمي‌برد، خاطرنشان كرد: توقف نمادهاي پتروشيمي نه هدف سرمايه‌گذاران است و نه بورس؛ هدف بورس هم از‌سر‌گيري دادوستد سهام اين شركت‌ها است.


وي ادامه داد: اما ابهام در اين صنعت زياد بود، هر روز از گوشه و كنار اخبار متناقضي مي‌رسيد. متاسفانه تعداد تريبون‌هاي اظهار‌نظر در اين مقطع هم به شدت افزايش يافته، به اين خاطر نمادها بسته شد.


حسيني‌مقدم در ادامه افزود: در حال حاضر هم چنانچه موضوع نرخ خوراك و بعد از آن نظر شوراي نگهبان نهايي شود، از ناشران پذيرفته شده در بورس و فرابورس درخواست مي‌كنيم تا گزارش‌هاي جديد با مصوبات جديد ارائه كنند تا بتوانيم شاهد ازسر‌گيري معاملات در اين گروه باشيم.


وي در پاسخ به اين سوال كه از نظر شما تاخير در اعلام پيش‌بيني‌هاي سود شركت‌هاي پتروشيمي به بازار چيست؟ گفت: دليل تاخير هم همين ابهامات است؛ وقتي نرخ مواد اوليه شركت بناست از 3 تا 6 برابر تغيير كند يقينا، پيش‌بيني و اظهار نظر توسط شركت هم قابل انجام نيست.


حسيني‌مقدم خاطرنشان كرد: شركت گزارش‌هاي پيش‌بيني خود را بر اساس مفروضاتي انجام مي‌دهد، بايد به شركت‌ها در اين شرايط حق داد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------