رکورد دلار در بازار ایران: 2445 تومان!



بهمنی هفته قبل: در فکر دلار 1500 تومانی هستیم!

رکورد دلار در بازار ایران: 2445 تومان! / بهمنی: نمي‌توانیم مرتب ارز را پايين بياوریم ولي کنترلش می کنیم! / رشد اقتصادي ما نسبت به ميانگين جهاني افزايش يافته

نرخ دلار در معاملات روز يکشنبه رکورد تازه ای بر جای گذاشت و به ۲۴۰۰ تومان رسيد. نرخ يورو در همين روز از مرز سه هزار و ۱۰۰ تومان گذشت.

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

انتخاب : نرخ دلار در معاملات روز يکشنبه رکورد تازه ای بر جای گذاشت و به ۲۴۰۰ تومان رسيد. نرخ يورو در همين روز از مرز سه هزار و ۱۰۰ تومان گذشت.

 قيمت هر دلار در معاملات صبح اين روز ۲۳۰۰ تومان فروخته شد ولی ساعاتی بعد قيمت دلار با جهشی صد تومانی به ۲۴۰۰ تومان رسيد.

این در حالی است که لحظاتی پیش، قیمت دلار به 2378 تمان کاهش یافت و مجدداً از مرز 2400 گذشته و  2445 تومان خرید و فروش شد.

نرخ دلار در معاملات روز شنبه حدود دو هزار و ۲۲۸ تومان بود که تنها ده تومان اختلاف قيمت بين معاملات صبح و عصر مشاهده می شد.

افزايش جديد قیمت دلار نشان می دهد که تفاوت نرخ رسمی آن با نرخ آزاد هم اکنون به ۱۲۰۰ تومان افزايش پيدا کرده است.

براساس این گزارش، در معاملات روز يکشنبه، قيمت هر يورو نیز به سه هزار و ۱۳۰ تومان رسيد که بيانگر ۱۷۲ تومان افزايش ظرف يک روز است. هر پوند انگليس نيز سه هزار و ۷۶۰ تومان فروخته شد که ۱۰۰ تومان افزايش نشان می دهد.

در معاملات بازار طلا نيز هر سکه طرح قديم و طرح جديد با قيمت يکسان ۹۴۰ هزار تومان فروخته شده که به ترتيب هر کدام ۲۵ هزار و ۳۰ هزار تومان افزايش ظرف يک روز را نشان می دهند.

در همين حال، هر گرم طلای ۱۸ عيار نيز به رقم بی سابقه يکصد هزار تومان رسيد.

تلاطم اخير در بازار آزاد طلا و سکه ايران پس از آن رخ داد که دولت کانادا روز شنبه اعلام کرد که سفارت خود را در تهران تعطيل کرده است و پنج روز به ديپلمات های ايران در اتاوا دستور داد تا خاک اين کشور را ترک کنند.

نرخ انواع ارز در بازار آزاد ايران در حالی روز به روز افزايش می يابد که محمود بهمنی، رييس کل بانک مرکزی ايران، روز يکشنبه- ۱۲ شهريورماه- گفته بود که نرخ دلار به زودی به ۱۵۰۰ تومان کاهش خواهد يافت.

با اين حال، بهمنی در همايش «بانکداری اسلامی» گفت که بانک مرکزی نمی تواند مرتبا قيمت ارز را پايين بياورد ولی ما سعی کرديم آن را کنترل کنيم.

وی با اعلام اينکه ميزان ذخاير ارزی ايران در چند سال اخير ۲۱۱ درصد افزايش داشته است در عين حال خبر داد که نقدينگی در کشور در تيرماه سال جاری به سه هزار و ۸۷۵ هزار ميليارد ريال رسيد.

وی همچنین دیروز گفته که ایران در «شرايط جنگ تمام عيار اقتصادی» به سر می برد و اظهار داشت: «ما با دنيا از نظر اقتصادی در حال مبارزه هستيم و در اين شرايط بايد کالاها را از دنيا تامين کرده و با توجه به تحريم بانک‌ها از جمله بانک مرکزی نقل و انتقال پول و مراودات اقتصادی را انجام دهيم.»

اظهارات حدید بهمنی: همه چیز عالی است ، فقط ارز را نمی توانیم پایین آوریم!

محمود بهمني ـ رييس كل بانك مركزي ـ در بيست‌وسومين همايش بانكداري اسلامي با بيان اين‌كه از چهار سال قبل بر روي قانون بانكداري اصلاحاتي انجام داديم و در پايان سال گذشته به دولت داديم كه بتوانيم قانون جديد را با اصلاحاتي جديد داشته باشيم. بنابراين نيازمند تغيير در قانون و دستورات بوديم كه در نهايت بحث آموزش ضمن خدمت و آشنايي با قوانين جديد بانكداري از ضرورياتي بود كه به آن توجه شد.

بهمني گفت: ما در سال جاري براساس فرمايش مقام معظم رهبري كه سال توليد و حمايت از كار و سرمايه است اين موضوع را مبناي كار خودمان قرار داديم و سياست‌گذاري‌ها را براساس حمايت بيشتر از توليد قرار داديم.

وي گفت: 37 درصد از افزايش منابع‌مان را به صنعت و معدن اختصاص داديم، 25 درصد به توليد مسكن، 20 درصد توليد و كشاورزي و هشت درصد را به بخش صادرات و 10درصد را به خدمات و بازرگاني اختصاص داديم.

بهمني با بيان اين‌كه گرايش مابه بخش توليد بود و از همكاران اين انتظار را داريم در پايان سال حداقل 37 درصد را در بخش صنعت و توليد خواهيم داشت، گفت: در پايان سال 90، 29.9 درصد به صنعت اختصاص يافت و در سه ماهه‌ي اول سال اين ميزان به 31.2 درصد رسيد يعني روند ما در اين زمينه و در راستاي حمايت از صنعت به 31.2 درصد افزايش يافت.

وي گفت: در پايان تيرماه امسال كل تسهيلات ريالي و ارزي ما سه هزار و 916 ميليارد ريال است مفهوم‌اش اين است كه تا پايان سال رشد قابل توجهي خواهد داشت.

وي با بيان اين‌كه در پايان سال گذشته متوجه شديم با نقدينگي بسيار بالايي در جامعه مواجه‌ايم گفت: بنابراين تصميم گرفتيم نرخ سود را بالا برده و به 20 درصد افزايش دهيم.

وي تاكيد كرد: وقتي تورم بيشتر از نرخ سود باشد نبايد انتظار داشته باشيم مردم پول‌شان را پيش ما بگذارند چون يكي از وظايف ما حفظ ارزش پول مردم است.بنابراين بلافاصله بعد از افزايش نرخ سود‌ها 113 هزار ميليارد ريال اوراق ما افزايش فروش داشت و سپرده‌هاي مدت‌دار افزايش يافت و با فروش سكه‌ها 57 هزار و 600 ميليارد ريال منابع جمع كرديم و اين موجب شد كه نقدينگي ما كه در پايان سال 89، 25.2 درصد بود، تا پايان سال 90 به 19.4 درصد رسيد، يعني 5.8 درصد نقدينگي ما كاهش يافت كه اگر ما مي‌توانستيم اين نقدينگي را مهار كنيم بالاي 30 درصد تورم را داشتيم.

بهمني با تاكيد بر اين‌كه امسال بايد نقدينگي را به خوبي كنترل كنيم تا مجبور شويم در پايان سال برنامه‌‌اي بريزيم گفت: خوشبختانه نسبت مصارف منابع ما از 110.6 درصد به 105 درصد رسيده، يعني ما بايد بين منابع و مصارفمان تعادل و توازن برقرار كنيم.

وي با اشاره و تاكيد بر اصول مطالبات و تشكيل كميته‌اي در اين زمينه اظهار كرد: بايد به اشتغال و ظرفيت‌هاي توليدي نيز توجه كرده و برنامه‌ريزي كنيم.

بهمني با بيان اين‌كه در سه سال گذشته منابع قرض‌الحسنه 39 درصد مصرف شده بود و امسال 101 درصد منابع قرض‌الحسنه جهت نياز‌هاي خدماتي و اشتغال به مصرف رسيد، گفت: رشد اقتصادي كشور در پايان سال 89، 5.8 درصد بود كه در شش ماهه‌ي سال 90 به 4.2 درصد رسيد و با توجه به ميانگين رشد اقتصاد جهاني كه بين 3.5 تا 3.9 درصد بود، بنابراين مي‌توانيم نتيجه بگيريم كه در دو سال گذشته خوشبختانه رشد اقتصادي كشور ما نسبت به ميانگين جهاني افزايش يافته است ولي اين را كافي نمي‌دانيم.

وي با بيان اين‌كه افزايش بعضي از اقلام و قيمت آنها اجتناب‌ناپذير بود، گفت: بانك مركزي نمي‌تواند مرتبا قيمت ارز را پايين بياورد ولي سعي كرديم آن را كنترل كنيم. نقدينگي ما در تيرماه سال جاري سه هزار و 875 هزار ميليارد ريال بود.

بهمني در بخشي ديگر از سخنان خود درباره ماندگاري سپرده‌ها گفت: در پايان سال 90، 30.9 درصد ماندگاري سپرده‌ها در بانك‌ها بود كه اين رقم در تيرماه سال 91 به 29.9 درصد كاهش يافت و مطالبات معوق ما كه 15.1 درصد در پايان سال 90 بود به 17.3 درصد در تيرماه سال جاري رسيد.

رييس كل بانك مركزي هم‌چنين در بخشي از سخنان خود با بيان اين‌كه براي پويايي نظام بانكي بايد مديريت بانك‌ها را كاملا فني و تخصصي كنيم تا مديران از خلاقيت بانكداري برخوردار باشند بر ضرورت آموزش‌هاي ضمن خدمت و گزينش شايسته‌ترين تاكيد كرد.

بهمني با اشاره به ورشكستگي برخي از موسسات مالي و اعتباري گفت: ما ابايي از اين موضوع نداريم و هرجا كه اين موسسات نتوانند فعاليت كنند كنار مي‌روند و نبايد چيزي را كه از بين مي‌رود با دادن عصا سر پا نگه داريم. بانك‌ها هم مثل انسان هستند كه زماني كارشان تمام مي‌شود و بايد از دور خارج شوند.

هم‌چنين رييس كل بانك مركزي در پايان بر ضرورت خارج‌كردن بانك‌ها از شعبه محوري تاكيد كرد و افزود: افزايش كيفيت، بازرسي‌هاي مستمر و كنترل‌هاي داخلي و مواردي از اين قبيل است./انتخاب

 

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی

 

 

قیمت سکه و طلا در بازار ایران

 

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------