تكاپو براي روزهاي پس از پايان تحريم‌ها



اخبار,اخبار اقتصادی,اخبار  تكاپو براي روزهاي پس از پايان تحريم‌ها

وزیر خارجه ایران در مقاله‌ ای که روز دوشنبه در ستون آزاد نیویورک تایمز منتشر شد، توافق صورت گرفته در سوئیس را این طور خلاصه می‌کند که ایران می خواهد شک و تردیدها درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش را برطرف کند تا در مقابل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو شوند و یکی از گروه گردشگران آمریکایی گفته اینجا همه ما را دوست دارند!

تكاپو براي روزهاي پس از پايان تحريم‌ها
به گزارش بي بي سي؛ در میان سیاستمداران دو طرف در مورد تاریخ و شیوه برچیدن تحریم‌ها اختلاف‌نظرهای زیادی هست اما سرمایه‌گذاران آمریکایی که به نوشته روزنامه فایننشال تایمز روز پنجشنبه ناهارشان را در رستوران فرانسوی پریوه در خیابان فرشته تهران خوردند، احتمال می‌دهند تحریم‌ها خیلی زودتر از آنچه سیاستمداران حدس می‌زنند برداشته شود.

دو روزنامه نیویورک تایمز و فایننشال تایمز، روز دوشنبه از سفر یک گروه از سرمایه‌گذاران آمریکایی به ایران خبر دادند که با "ویزای توریستی و برای دیدار از ایران" به این سفر رفته‌اند. به نوشته فاینشال تایمز پیش از این برخی از فعالان آمریکایی صنایع نفتی و کسانی که حوزه فعالیت‌شان در صنایع غذایی یا صنعت هوانوردی است، در اروپا یا کشورهای منطقه‌ با صاحبان سرمایه و صنایع ایرانی دیدار کرده‌اند، اما این اولین بار است که چنین نشستی در ایران برگزار می‌شود.

سفر گروه "توریست"‌های آمریکایی را سازمان "روسای جوان" که شبکه‌ای از متخصصان کسب و کار در آمریکا است برنامه‌ریزی کرده است. دیک سایمون یکی از بنیان‌گذاران این سازمان به نیویورک تایمز گفته است که ما توریست هستیم اما بعضی از کسانی که اینجا هستند کسب و کارهای خیلی بزرگی را مدیریت می‌کنند. به نوشته این روزنامه در میان کسانی که در گروه بازدیدکنندگان از ایران قرار دارند، مدیران صنایع بهداشت و بیمه و املاک هم حضور دارند.

به گفته فاینشنال تایمز این نشست به دلیل پرهیز از بازرسی‌های امنیتی در یک رستوران صورت گرفته است. کورش رزاقی که نیویورک تایمز او را یک مشاور تجاری برجسته توصیف کرده در این رستوران برای سرمایه‌گذاران ماجراجوی آمریکایی درباره فرصت‌های اقتصادی ایران صحبت کرده است. نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات ایران برای این گروه یک گزارش آماری ارائه کرده و گفته که ایران در زمینه ارتباطات کشور پیشرفته‌ای است.

او برای این گروه آمریکایی از وجود اینترنت نسل سه و در حال توسعه بودن اینترنت نسل چهار و افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران گفته است. کریستوفر شرودر یکی از سرمایه‌گذارانی که در این گروه حضور دارد می‌گوید با زن جوانی دیدار کرده که نسخه ایرانی آمازون و گروپان را مدیریت می‌کند. آقای شرودر می‌گوید آنها در آینده جای مهمی خواهند داشت.

گروه گردشگران آمریکایی پس از سفر به شهر شیراز و دیدار آثار باستانی این شهر به قم و تهران هم رفته‌اند. ند لامونت یک سیاستمدار پیشین که اکنون یک شرکت ارائه خدمات دیجیتال در ایالت کانتیکت دارد گفته است: "اینجا، همه ما را دوست دارند." او گفته در دیدارش با یک فرد روحانی در قم پرسیده پس چرا شعار مرگ بر آمریکا همچنان وجود دارد و او گفته که این شعارها مربوط به دوران دیگری است و این که شما می‌بینید ایران تازه‌ای است!

یک دیپلمات غربی به فایننشال تایمز گفته که تجار و سرمایه‌گذاران آمریکایی باید تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ این کشور منتظر بمانند. معاون وزیر بازرگانی آمریکا هم که در دوبی به سر می‌برد به روزنامه گلف‌نیوز گفته است که ورود شرکت‌های آمریکایی پس از رفع تحریم‌ها به ایران کاملا محتمل است اما تا آن وقت کارهای زیادی باید انجام شود. به گفته استفان سلیگ پیامدهای امنیتی پس از توافق از فرصت‌های بالقوه تجاری مهم‌ترند.

او در پاسخ به این سوال که آیا احتمال می‌دهد شرکت‌های آمریکایی به ایران وارد شوند گفته که این کاملا ممکن است: "ما سال‌هاست با هم رابطه تجاری نداریم و برای بهبود روابط دو کشور باید کارهای زیادی انجام شود که برای کسب و کار واشنگتن هم مفید باشد." فایننشال تایمز و نیویورک تایمز دو روزنامه آمریکایی تنها رسانه‌هایی هستند که از نشست میان گروه آمریکایی با کارآفرینان ایرانی گزارش داده‌اند و هیچ کدام از رسانه‌های ایرانی گزارش مستقلی از این دیدار که به نوشته هر دو روزنامه در زمان برگزاری آن آهنگ "خوشحال" (happy) فارل ویلیامز هم پخش می شده، منتشر نکرده‌اند.

 

 

اخبار اقتصادی - بهارنیوز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------