مهم‌ترين كوله‌بار اسبي كه رفت



اخبار,اخبار اقتصادی , بانك مركزي

بانك مركزي خرداد ٩٣ بالاخره اسامي دانه‌درشت‌هاي بدهكار بانكي را به قوه قضاييه ارسال كرد.

فروردين‌ماه اجراي تصميم مهم يارانه‌ها
ثبت نام از متقاضيان دريافت يارانه. مديرعامل سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها خبر اين ثبت نام را از ٢٠ فروردين اعلام كرد. اكبر ايزدي گفت: بر اساس قانون، ثبت نام نكردن به منزله انصراف از دريافت يارانه نقدي محسوب مي‌شود. هرچند در آن زمان اعلام شد اگر نياز باشد با راستي‌آزمايي اطلاعات افراد ذيحق را شناسايي كرده و براي كساني كه اطلاعات نادرست داده‌اند تا سه برابر يارانه دريافتي جريمه تعيين مي‌كنيم اما با وجود ثبت نام ٧٦ ميليون نفر متقاضي، هيچ راستي‌آزمايي انجام نشد.

ارديبهشت تكليف سود سپرده‌ها مشخص شد
درپي توافق بانك‌هاي دولتي و خصوصي مبني بر تعيين نرخ سود سپرده بين ١٠ تا ٢٢ درصد، بانك مركزي با ارسال نامه‌اي به مديران بانك‌ها، اين تصميم بانكداران را تاييد و اكبر كميجاني قائم مقام بانك مركزي آن را ابلاغ كرد. بر اين اساس نرخ سود سپرده‌هاي روزشمار و كمتر از سه ماه ١٠ درصد، سه تا شش ماه ١٤ درصد، شش تا ٩ ماه ١٦ درصد، بيش از ٩ ماه تا كمتر از يك سال ١٨ درصد و سپرده‌هاي يك سال ٢٢ درصد تعيين شده است. پس از گذشت يك هفته از صحبت‌هاي وزير اقتصاد مبني بر ضرورت كاهش نرخ سود بانكي، سرانجام با دستور بانك مركزي نرخ سود سپرده‌هاي بانكي بين ١٠ تا ٢٢ درصد ابلاغ شد.

خرداد بالاخره ليست دانه درشت‌ها رو شد
بانك مركزي خرداد ٩٣ بالاخره اسامي دانه‌درشت‌هاي بدهكار بانكي را به قوه قضاييه ارسال كرد. با اين وجود يوسفيان‌ملا عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي مجلس معتقد بود دولت اسم پنج بدهكار بزرگ اول نظام بانكي را اعلام نكرده است و در عين حال از اين موضوع پرده برداشت كه ٨٠ درصد از دانه‌درشت‌هاي بانكي همزمان از مديران شركت‌هاي دولتي و از سهامداران بزرگ بانك‌ها هستند كه در بازپرداخت تسهيلات تعلل مي‌كنند. برخي مديران شركت‌هاي دولتي در بانك‌هاي خصوصي سهام دارند و از دو جيب سود مي‌برند.

مناقشه خودرويي در تير
قيمت جديد خودروهاي توليد داخل با ٥/٥ درصد رشد به‌طور ميانگين از سوي رييس شوراي رقابت اعلام شد؛ قيمت‌هايي كه نه تنها از نرخ سال گذشته اين خودروها بالاتر بود بلكه نسبت به نرخ‌هاي اعلام‌شده توسط اين شورا در يك ماه قبل نيز افزايش قابل ملاحظه‌اي داشت.


 اين اعلام قيمت هنوز به يك روز نرسيده بود كه محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت از مكدر بودن رييس‌جمهور از قيمت‌هاي جديد خبر داد. با اين حال و با وجود آنكه نوبخت به تاكيد رييس‌جمهور خواستار بازبيني قيمت‌ها شد اما خودروسازان فروش نقدي خود را كه در ماه‌هاي قبل به اميد افزايش قيمت‌ها مسكوت نگه داشته بودند با افزايش قيمت به‌طور رسمي آغاز كردند.

١٠نكته كليدي  اقتصادي رييس‌جمهور
حسن روحاني در همايش تبيين سياست‌هاي اقتصادي دولت كه درست يك سال پس از آغاز به كار دولتش برگزار شده بود به برخي نكات مهم اقتصادي اشاره و دستورات تازه‌اي را نيز براي برخي اعضاي كابينه تدبير و اميد صادر كرد. وعده تورم تك‌رقمي، خروج از ركود، جمع كردن ارزهاي خياباني، تخصيص ٤٤ هزار ميليارد تومان به بخش عمران و تهاتر ٦٠ هزار ميليارد تومان بدهي به بانك‌ها، يكسان‌سازي نرخ ارز، سه‌هزار‌ميليارد تومان اوراق مشاركت با نرخ‌هاي جذاب و سه سناريوي نفتي از مهم‌ترين نكات كليدي اعلامي از سوي رييس‌جمهور بود. او در عين حال تاكيد كرد: به مردم قول داديم تورم آخر ٩٣ به ٢٥ درصد خواهد رسيد و امروز خوشحالم اعلام كنم طبق محاسبات در پايان سال ٩٣ رقم تورم به مراتب كمتر از ٢٥ درصد خواهد بود.

تحقق وعده يك ساله روحاني در شش ماه
روحاني از ابتداي سال كاهش تورم به زير ٢٥‌درصد را وعده داد.


تاكيد او دستيابي به اين نرخ رشد تورم تا پايان سال بود اما روند به گونه‌اي پيش رفت كه در نيمه اول سال اين وعده يك‌ساله رييس‌جمهور با نرخ تورم ٢/٢٣ درصد محقق شد.
 اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور تورم منتهي به مرداد را ٢/٢٣ درصد اعلام كرد كه نسبت به تورم منتهي به تير‌ماه كه ٣/٢٥ درصد اعلام شد ١/٢ درصد كاهش نشان مي‌دهد.


 مركز آمار هم تورم منتهي به مرداد را ٣/٢٢ درصد برآورد كرده كه نسبت به تورم منتهي به تير با نرخ ٢/٢٤ درصد ٩/١درصد كاهش يافته است.

تحقيق و تفحص از بنزين وارداتي آبان كليد خورد
طرح تحقيق و تفحص از بنزين وارداتي با امضاي جمعي از نمايندگان و ارجاع به كميسيون تخصصي انرژي وارد روال قانوني شد. با وجود آنكه از ابتداي سال جاري به كرات وزير نفت، رييس سازمان محيط‌زيست و ديگر مسوولان نفتي كشور از آلايندگي بنزين پتروشيمي‌ها و بالاتر بودن كيفيت بنزين وارداتي و تاثير مثبت آن بر كاهش آلودگي هوا تاكيد كردند اما نمايندگان تا حصول مستندات كيفي بودن بنزين وارداتي، اين گفته مقامات را ادعا مي‌دانند. بر همين اساس نيز برآن شدند تا بررسي‌هاي همه‌جانبه‌اي را در باب اين محصول وارداتي داشته باشند.

آ ذرماه و  تسهيلات ٥٠ ميليوني مسكن
پس از تصويب تسهيلات ساخت در بافت‌هاي فرسوده، اين‌بار نوبت به زوج‌هاي جوان رسيد. دولت در راستاي برنامه‌هاي طرح جامع مسكن پرداخت تسهيلات خريد مسكن تا سقف ٥٠ ميليون تومان را با اولويت زوج‌هاي جوان و اقشار آسيب‌پذير تصويب و ابلاغ كرد.


با اين مصوبه دولت به گروه‌هاي كم‌درآمد و زوج‌هاي جوان در كلانشهرها براي خريد مسكن ٥٠‌ميليون تومان تسهيلات مي‌دهد. تعداد تسهيلات تا سقف يك ميليون و ٨٠٠ هزار واحد مسكوني و تا پايان برنامه ششم توسعه پيش‌بيني شده است. به گفته عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي اين تسهيلات فقط در كلانشهرها تا ٥٠٠ ميليون ريال پرداخت مي‌شود و در ساير شهرها مبلغ پايين مي‌آيد.

 ركورد پايين‌ترين قيمت براي نفت در دي
روند نزولي قيمت نفت كه از خرداد پارسال آغاز شد، قيمت را از ١٠٧ دلار به ٥/٤٣ دلار هر بشكه نفت خام اوپك در دي ماه، رساند. با اين وجود برخي از كشورها مانند عربستان، قطر و كويت براي افزايش توليد خود در حال برنامه‌ريزي هستند. از اين رو منصور معظمي، معاون وزير نفت نيز روز گذشته بر افزايش توليد نفت از ميادين مشترك تاكيد كرد و در عين حال بلندپايه‌ترين مقام دولت يعني حسن روحاني تاكيد كرد: آنهايي كه كاهش قيمت نفت را عليه برخي كشور‌ها طراحي كرده‌اند، پشيمان خواهند شد. اين كاهش قيمت در هفت ماه گذشته توانست درآمد نفتي ايران را ١٨ هزار ميليارد تومان كاهش دهد.

تسهيلات ٤٥ ميليون توماني مسكن در بهمن تاييد شد
هرچند عباس آخوندي با چندين وعده مهم از جمله پرداخت تسهيلات ٨٠ ميليون توماني خريد مسكن، زمام كار را در دست گرفت اما پس از يك سال و نيم از آغاز به كار او در بهمن ماه يكي از طرح‌هاي پر سرو صداي وعده داده شده منتفي اعلام مي‌شود. اين خبر را سيد علي اصغر ميرمحمد صادقي، مديركل اعتبارات بانك مركزي اعلام مي‌كند. دليل آن هم كمبود منابع و تورم احتمالي ناشي از تزريق اين مبلغ به بازار مسكن عنوان شده است. بنابراين وام صندوق مسكن بانك مسكن به ٣٥ ميليون تومان افزايش يافته است و ١٠ ميليون تومان هم براي تعميرات در نظر گرفته شده، كه به اين ترتيب متقاضي مي‌تواند ٤٥ ميليون تومان تسهيلات دريافت كند.

بزرگ‌ترين انتخابات بخش خصوصي در اسفند
انتخابات اتاق بازرگاني و صنايع و معدن گرچه در دوره‌هاي قبل هم پر از حاشيه بود اما در دور جديد با توجه به ارتقاي جايگاه اتاق تا سطح نهاد مشورتي سه قوه، بر حاشيه‌هاي آن هم دامن زده است. يكي از اين حاشيه‌ها هم حضور دولتي‌ها در انتخابات بود كه يحيي آل اسحاق در اين باره گفت: افرادي كه الان راي مي‌دهند و راي مي‌گيرند كساني هستند كه عضو فعال اتاق هستند و كارت عضويت و بازرگاني دارند. حالا اينكه جنس آن دولتي يا خصوصي و نيمه‌خصوصي است اين بستگي به كارت دارد و از نظر اتاق بازرگاني هم هر كس كه عضو است فعال اقتصادي است و لذا از اين زاويه خيلي فرق نمي‌كند‌.


اخبار اقتصادی - اعتماد

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------