آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

دستورات روحانی برای گرانی قیمت گاز



اخبار,اخبار اقتصادی , وزیر نفت

همزمان با افزایش بار مالی قبوض گاز در سال ۹۴، معاون وزیر نفت از دستورات جدید رئیس جمهور برای افزایش ۲۰ درصدی افزایش قیمت گاز به صورت یکسان برای ۱۲ پلکان مصرفی در کشور خبر داده است.

به گزارش مهر، صدور و توزیع اولین دوره قبوض گاز و افزایش بار مالی صورتحساب مشترکان خانگی و تجاری این روزها حتی با واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبرو شده است.

مسئولان شرکت ملی گاز ایران تاکید می کنند که هیچ گونه افزایش قیمتی در محاسبه گازبهای مشترکان خانگی و تجاری برای سال ۹۴ اعمال نشده اما بار مالی قبوض گاز مشترکان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

همزمان با افزایش بار مالی قبوض گاز خانگی، مسئولان شرکت‌های گاز استانی هم به منظور پائین نگاه داشتن بار مالی صورت حساب‌های گاز اجرای شگردها و ترفندهای جدید را دستور کار قرار داده اند.

بر این اساس، در حالی در زمان اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها و حتی ماه‌های نخست اجرای فاز دوم این قانون قبوض گاز برای دوره مصرفی ۳۵ تا ۴۱ روزه صادر می شد اما در آخرین دوره صدور قبوض گاز مربوط به بهمن و اسفند ماه سال گذشته در اکثر مناطق کشور و به ویژه تهران قبوض گاز برای یک دوره ۲۰ تا ۲۵ روزه صادر شده است.

در پی انتقادات مطرح شده نسبت به نحوه افزایش قیمت گاز در سال گذشته، مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه با توجه به دستور رئیس جمهور و وزیر نفت بنا شده که بازنگری در پلکان‌ها لحاظ و افزایش به صورت ۲۰ درصد برای همه پلکان‌ها اعمال شود، گفت: معتقدم باید در پله های ایجاد شده تغییراتی بدهیم به گونه‌ای که هم به کسانی که مجبورند بیشتر مصرف کنند فشار وارد نشود و هم کسانی که بیشتر مصرف می‌کنند، بهای آن را بپردازند.

از سوی دیگر، با بالا گرفتن صدای انتقادها نسبت به افزایش بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی و تجاری؛ مسئولان شرکت گاز و به ویزه حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت گاز از اعمال تغییرات جدید در نظام تعرفه بندی محاسبه قبوض گاز در سال‌جاری خبر داده‌اند.

حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اسفند ماه سال گذشته در گفتگویی از دستورات جدید رئیس جمهور و وزیر نفت برای افزایش ۲۰ درصدی قیمت گاز برای تمامی ۱۲ پلکان مصرف گازمشترکان خانگی و تجاری خبر داده است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه افزایش قیمت گاز هیچ تاثیری در افزایش درآمدهای این مجموعه ندارد، تصریح کرده است: با این وجود تغییرات جدید در نظام پلکانی محاسبه گاز بهای مشترکان گاز در دستور کار قرار گرفته است.

واکنش مجلس به افزایش بار مالی قبوض گاز
به گزارش مهر، افزایش بار مالی قبوض گاز با وجود کاهش دوره قرائت کنتور و صدور صورت حساب‌ها با واکنش نمایندگان مجلس هم روبرو شده است.

سید ناصر موسوی لارگانی با اشاره به اینکه وزارت نفت تاکنون در ۲ مرحله قیمت گاز را افزایش داده است، گفته است: شرکت گاز با فرمول‌های خود به گونه ای قیمت گاز را تعیین می کند که مشترکان کم مصرف باید بهای بیشتری برای گاز مصرفی خود پرداخت کنند در حالی که بر اساس قانون مشترکانی که بر اساس الگوی مصرف عمل می کنند باید از بخشودگی و تخفیف های بیشتری در پرداخت هزینه های گاز برخوردار شوند.

این نماینده مجلس رفتارهای مصرفی مشترکان را به دلیل اقلیم های متنوع کشور متفاوت دانسته و اظهار داشته است: شرکت گاز باید بر اساس شرایط جوی هر استان نسبت به نرخ گذاری قیمت گاز اقدام و علاوه بر آن به تعداد جمعیت هر خانوار توجه کند و نسخه ای واحد برای قیمت گذاری و صدور قبض برای مشترکان نداشته باشد.

نماینده فلاورجان در خانه ملت با تاکید براینکه برخی مردم در استان‌ها با معیارهای یکسان نرخ گذاری قیمت گاز متضرر شده اند افزوده است: روزانه مراجعان زیادی به دفاتر نمایندگان مراجعه و با در دست داشتن قبوض گاز از بالا بودن  گاز بهای خود گلایه می کنند که این موضوع اهمیت توجه به اقلیم ها را در قیمت گذاری گاز دو چندان کرده است.

ترفند جدید دولت برای افزایش قیمت گاز
به گزارش مهر، مسئولان شرکت گاز زمستان سال گذشته درباره افزایش بار مالی قبوض گاز و جزئیات اعمال طرح جریمه و پاداش مشترکان پر مصرف و کم مصرف گاز گفته بودند: اگر مشترکی در مصرف گاز هر چقدر پله‌های بالاتری قرار داشته باشد، به تعداد پله‌ها باید جریمه و هزینه بیشتری در هزینه مصرف گاز پرداخت کند و هر چقدر تعداد پله‌های مصرف گاز کمتر باشد به تبع از تخفیف بیشتری برخوردار خواهد شد.

از این رو تمام شهرهای کشور بر اساس نوع آب و هوا و گرم و سردی هوا به چهار اقلیم تقسیم بندی شده اند، در این چهار اقلیم هم نوع مصرف گاز در پله ها هم متغییر بوده و مشترکانی که در مناطق سردسیر قرار دارند به تبع از میزان مصرف گاز بیشتری در یک پله مصرف برخوردار هستند.

با این وجود، به استناد اظهارات اخیر مدیرعامل شرکت گاز، با دستورات جدید رئیس جمهور به جای اعمال طرح جریمه و پاداش میزان افزایش پلکانی قیمت گاز برای تمامی مشترکان پله اول تا پله ۱۲ به صورت برابر به صورت ۲۰ درصدی اعمال می شود.

به عبارت دیگر، اگر در روش اجرا شده در فاز اول و ماه‌های نخست فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها میزان افزایش قیمت و تعرفه گاز پله به پله متغییر بود و مشترکان پله اول تا پنجم در مقایسه با پله ششم تا ۱۲ افزایش قیمت  کمتری را به دلیل مصرف کمتر مشاهده می کنند اما در طرح جدید تمامی مشترکان از پله اول تا پله دوازده به صورت برابر باید افزایش ۲۰ درصدی قیمت را پرداخت کنند.

در این روش دیگر مشترکان صرفه جو در مصرف گاز هیچ گونه مزیت قیمتی در مقایسه با مشترکان پرمصرفی که گاز را صرف گرم کردن استخر و جکوزی می کنند، ندارند و همه مشترکان پر مصرف و صرفه جو باید یک افزایش قیمت را پرداخت کنند.

 

اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------