بازار ساز خود را مي‌زند



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار فلزات

 

اخبار اقتصادی - طي هفته گذشته در بازار فلزات پايه چه گذشت؟
بازار ساز خود را مي‌زند


 با نزديك‌شدن به روزهاي پاياني سال، توليدكنندگان داخلي در حالي ساز افزايش قيمت فلزاتي همچون مس و آلومينيوم را در سال آينده كوك كرده‌اند كه ثبات نرخ ارز، طی ماه‌های اخیر تسهيل مبادلات تجاري و افزايش تيراژ توليد به دليل واردات مواد اوليه مورد نياز منطقا بايد زمينه كاهش هزينه تمام‌شده اين فلزات را فراهم آورده و انتظار مشتريان براي شكست قيمت‌ها را تشديد كند.

 

اين در حالي است كه قيمت‌ها  در حال حاضر به دليل جو به وجود آمده از روزهاي پاياني سال افزايش يافته‌اند و انتظار مي‌رود به دليل ريزش قيمت‌ها در سال آينده بازار فلزات رنگي تقاضاي كمتري را نسبت به سال‌هاي گذشته تجربه كند.

از طرفي انتشار اخباري مبني بر احتمال كاهش محرك پولي فدرال رزرو آمريكا  باعث شده تا قيمت محصولات فلزي در بورس جهاني لندن با افت همراه شود، اين در شرايطي است كه به گزارش بلومبرگ، رئيس جديد فدرال رزرو آمريكا روز گذشته اعلام كرد، اگر ضعف آمارهاي اقتصادي اين كشور موقتي باشد فدرال رزرو طي ماه‌هاي آينده اجراي محرك پولي را با كاهش بيشتري مواجه خواهد كرد. 


به اين ترتيب مبادلات فلزات پايه روز جمعه در بورس لندن با روند كاهشي به پايان رسيد. البته قلع بر‌خلاف ساير فلزات روند مثبتي را تجربه كرد. در كل مي‌توان گفت  ميانگين هفتگي معاملات طي اين مدت كاهشي بود، اما اكثر فلزات روز چهارشنبه روند مثبتي را به دليل سرد شدن ناگهاني هوا و تاثير نسبي آن بر افت فعاليت هاي اقتصادي آمريكا تجربه كردند.


 اين در حالي است كه فلزات پايه در بازارهاي داخلي به دليل جو به وجود آمده در بازار با رشد قيمت‌ مواجه شده‌اند؛ آن هم در شرايطي كه هم نرخ ارز تغییر حادی نداشته و بازارهاي جهاني روند نزولي در پيش گرفته‌اند.


به گفته فعالان آگاه به طور حتم كاهش قيمت‌هاي جهاني تا حد زيادي بر قيمت‌هاي داخلي اين محصولات نيز تاثير خواهد گذاشت، اما نبايد فراموش كرد كه علاوه بر قيمت‌هاي جهاني اين افت و خيز نرخ ارز و محدوديت‌هاي صادرات و واردات ناشي از سياست‌هاي دولت است كه در نهايت بر تغييرات تقاضاي داخلي و روند قيمت‌ها تاثير مي‌گذارد.


از طرف ديگر با توجه به ‌پيش‌بيني آگاهان اقتصادي به نظر مي‌رسد رشد قيمت فلزات صنعتي به خصوص براي قلع و نيكل ادامه‌‌دار و بلندمدت نباشد و باقي ماندن قيمت‌هاي اين فلزات در سطوحي نزديك به سطوح فعلي در چشم‌انداز ميان مدت محتمل‌تر است، چرا‌كه هم‌اكنون قيمت اين فلزات در بازار آزاد با توجه به قيمت‌هاي جهاني مناسب است و رشد بيش از حد آن موجب به‌هم‌ريختگي مجدد بازار اين فلزات خواهد شد.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار فلزات

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------