رشد 80 درصدی تولید خودرو در بهار



اخبار ,اخبار اقتصادی ,تولید خودرو

 

اخبار اقتصادی - فصل پربار برای صنعت خودرو
رشد 80 درصدی تولید خودرو در بهار

روند رو به رشد توليدات خودروسازان كه از ابتداي امسال آغاز شد، در سه ماه ابتدايي سال‌جاري همچنان حفظ شده است.

آخرين آمار منتشرشده از توليدات خودروسازان توسط سايت انجمن خودروسازان به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ از ادامه داشتن جريان رشد توليد خودرو توسط سه خودروساز بزرگ كشور نسبت به سال قبل حكايت دارد.


بر همين اساس سه خودروساز بزرگ (ايران‌خودرو، سايپا و پارس‌خودرو) در سه ماه ابتدايي امسال در مجموع 177 هزار و 297 هزار خودرو سواري توليد كرده‌اند كه نسبت به سال گذشته رشدي حدودا 80 درصدي را نشان مي‌دهد. 


اگرچه توليدات خودروسازان در سه ماه ابتدايي امسال نسبت به سال گذشته با رشد همراه بوده است، اما نسبت به رشد توليدات دوماه ابتدايي امسال، روندي كاهشي داشته است.
بر همين اساس رشد حدودا 80 درصدي خودروسازان در سه ماه ابتدايي امسال در حالي بوده كه آنها در دوماه ابتدايي امسال موفق به ثبت رشد 1/96 درصدي توليد نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده بودند.


اگرچه برنامه خودروسازان بزرگ كشور براي سال‌جاري افزايش توليد است، اما با توجه به آماري كه از توليدات خودروسازان در سه ماه ابتدايي امسال منتشر شده است، به نظر مي‌رسد از شتابي كه در رشد توليد دو ماه ابتدايي امسال در توليدات خودروسازان وجود داشته كاسته شده است. در مجموع آمار توليد نشان مي‌دهد خودروسازان موفق به حفظ روند رو به رشد توليد در سه ماه ابتدايي امسال بوده‌اند.


اما رشد توليد خودرو در حالي از ابتداي امسال آغاز شد كه به گفته خودروسازان، آنها هيچ‌ تسهيلاتي از دولت دريافت نكرده‌اند. خودروسازان بعد از افت توليدي كه از ابتداي سال 91 گريبان‌گير آنها شد، از ابتداي امسال با تكيه بر فروش دارايي‌هاي غيرمولد خود موفق به تامين نقدينگي و رشد توليد به واسطه آن شدند.


فروش اموال و دارايي‌هاي مازاد در واقع راهكاري براي كاهش زيان‌هاي انباشته خودروسازان به واسطه رشد توليد بوده كه خودروسازان آن را به كار بسته‌اند.


افزايش فروش در نتيجه رشد توليد نيز از جمله راهكارهايي است كه خودروسازان به آن تكيه كرده‌اند و تاكنون آن را به پيش برده‌اند.


بر همين اساس گروه خودروسازي سايپا براي سال‌جاري توليد 650 هزار دستگاهي را پيش‌بيني كرده است و ايران‌خودرو نيز توليد 600 هزار دستگاهي را در برنامه خود دارد.
با توجه به مشكلاتي كه همچنان بر سر راه توليد خودرو قرار دارد، مانند مشكلات بانكي در داخل و خارج از كشور، چنانچه خودروسازان بتوانند تا پايان امسال پيش‌بيني خود را براي توليدات امسال محقق كنند، تا پايان سال شاهد توليد بيش از يك ميليون و 200 هزار خودرو خواهيم بود.


 اگرچه خودروسازان تاكنون توانسته‌اند با تكيه بر راهكارهايي مانند فروش اموال و دارايي‌ها به رشد توليد دست پيدا كنند، اما در صورت نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب در دور جدید و ورود خودروسازان خارجی به ايران، رشد تيراژ خودروسازان بیشتر نیز خواهد شد.
در حال حاضر خودروسازان بزرگ و شركاي سابق صنعت خودرو ایران كه براي ورود به «جاده مخصوص» تمايل دارند، در انتظار روشن شدن نتايج مذاکرات هستند تا بعد از آن با اطمينان كامل از حذف تحريم‌ها وارد ايران شده و به فعاليت بپردازند.

 جهش سمند
اما نگاهي به آمار خودروسازان در سه ماهه ابتدايي امسال نسبت به سال گذشته، نشان‌دهنده رشد توليد است و تنها چند محصول مونتاژي هستند كه در آمار توليد با افت توليد همراه بوده‌اند.


بنابر آمار منتشر شده از توليدات خودروسازان، ايران‌خودرو به‌عنوان بزرگترين خودروساز كشور در سه ماه ابتدايي امسال موفق به توليد يكصدهزار و 729 دستگاه خودرو شده است كه نسبت به سال گذشته رشدي 9/164 درصدي را نشان مي‌دهد.
بر همين اساس ايران‌خودرو طي سه ماه ابتدايي امسال به غير از سوزوكي گرند ويتارا كه توليد آن همچنان متوقف است، ديگر محصولات خود را در تيراژي قابل قبول نسبت به سال گذشته به توليد رسانده است.


در این بین، اين سمند بوده كه بيش‌ از ديگر محصولات رشد توليد را به خود ديده، به نحوی که اين محصول با رشدي 5/312 درصدي در سه ماهه ابتدايي امسال به تعداد 22 هزار و 251 دستگاه به توليد رسيده است.


در ميان ديگر محصولات ايران‌خودرو، پژو 206 نيز با رشدي قابل‌توجه همراه بوده است. اين خودرو كه با رفتن پژو فرانسه از ايران با افت توليد چشمگيري همراه شد، پس از مدتي با عنوان «206 ايراني» به توليد رسيد و روانه بازار شد. توليد 206 در سه ماهه ابتدايي امسال 2/222 رشد را نسبت به سال گذشته تجربه كرده است. در مجموع سه ماه ابتدايي امسال تيراژ اين خودرو در خطوط توليد، 17 هزار و 775 دستگاه بوده است.


پژو پارس نیز كه در سه ماهه ابتدايي سال گذشته در مجموع 11 هزار و 709 دستگاه از آن توليد شده بود، امسال تيراژي 27 هزار و 868 دستگاهي داشته است. اين ميزان توليد براي خودرو پژو پارس در مدل‌هاي معمولي و دوگانه‌سوز، به معناي رشد 138.8 درصدي بوده است. اين خودرو طي زمان ياد شده در ايران‌خودرو مركزي، خراسان، مازندران و فارس به توليد رسيده است.


اما پژو 405 ديگر محصولی است كه در كارخانه‌هاي مركزي و خراسان ایران خودرو به توليد مي‌رسد.
اين خودرو در سه ماه ابتدايي امسال رشدي 5/131 درصدي را نسبت به سال گذشته تجربه كرده و مجموع تيراژ آن 21 هزار و 318 دستگاه در سه ماه ابتدايي امسال بوده است.
 به گفته مسوولان ايران‌خودرو توليد 405 تا سال 1395 ادامه خواهد داشت و بعد از آن از خطوط توليد این شرکت خداحافظي خواهد كرد.


از 405 که بگذریم، رانا هم به‌عنوان دومين محصول ملي ايران‌خودرو در سه ماه ابتدايي امسال رشدي 150 درصدي را به خود ديده است تا به اين ترتيب، تعداد راناهاي توليد شده در ايران‌خودرو طی سه ماه امسال به 7 هزار و 704 دستگاه برسد.


از سوی دیگر تندر-90 ايران‌خودرو نيز در بهار امسال نسبت به سال گذشته شاهد رشد توليد بوده است. توليد اين خودرو به دليل مشكلات ناشي از تحريم‌هاي بين‌المللي براي مدت زيادي با افت چشمگير همراه بود؛ اما ايران‌خودرو در سه ماهه ابتدايي امسال كه در پي كاهش فشار تحريم‌ها ارسال قطعات اين خودرو به ايران نسبت به گذشته كمي تسهيل شده بود، موفق به توليد 3 هزار و 778 دستگاه تندر-90 شد. به اين ترتيب توليد اين خودرو فرانسوي در ايران‌خودرو با رشدي 8/34 درصدي نسبت به سال گذشته همراه بوده است.


 خودروي دنا هم به‌عنوان محصول جديد ايران‌خودرو كه پيش‌فروش آن نيز سال گذشته انجام شد، طي سه ماه ابتدايي امسال 30 دستگاه توليد داشته است. به گفته مسوولان ايران‌خودرو تحويل دنا به صاحبان آن، از تابستان امسال آغاز خواهد شد.


 رشد 7 درصدي پرايد
نگاهي به آمار توليد خودرو در بهار امسال در سايپا نشان‌ مي‌دهد كه رشد توليد در محصولات اين گروه خودروسازي نسبت به ايران‌خودرو محدودتر بوده است. به اين ترتيب سايپا درحالي در سه ماهه ابتدايي امسال موفق به توليدي 76 هزار و 568 دستگاهي شد كه در همين بازه زماني در سال گذشته تيراژي 61 هزار و 169 دستگاهي داشته است. در مجموع سايپا طي سه ماه ابتدايي امسال موفق به ثبت رشد 2/25 درصدي نسبت به همين بازه زماني در سال گذشته شد.


پرايد به‌عنوان اصلي‌ترين محصول سايپا كه در مدل‌هاي مختلف به توليد مي‌رسد در بهار 93 نسبت به بهار سال گذشته رشدي 6/7 درصدي را به ثبت رساند. اين خودرو در سايپای مركزي، سايپای كاشان و پارس‌خودرو به توليد مي‌رسد.


مجموع پرايدهاي توليد شده در بهار امسال 53 هزار و 642 دستگاه بوده و تيراژ آن در بازه زماني ياد شده در سال گذشته 47 هزار و 157 دستگاه بوده است.


تيبا ديگر محصول سايپا نیز كه به‌عنوان «نخستين خودروي ملي سايپا» شناخته می‌شود، با رشد توليد همراه بوده، به نحوی که با رشدي 5/151 درصدي توانسته است تيراژ 14 هزار و 529 دستگاهي را براي خود به ثبت برساند.


اما نگاهي به آمار پارس‌خودرو؛ به‌عنوان زيرمجموعه گروه خودروسازي سايپا نشان‌دهنده رشد 1/62 درصدي اين گروه خودروسازي است. پارس‌خودرو شاخه‌اي از سايپا است كه وظيفه اصلي آن مونتاژ خودروهاي لوكس‌تر گروه خودروسازي سايپا است.


مگان ديگر محصول رنويي پارس‌خودرو است كه در بهار امسال، تنها 13 عدد از آن به توليد رسيده است. اين تيراژ توليد افت 6/91 درصدي را براي اين خودروي فرانسوی به همراه داشته است.


توليد مگان از چندی پیش و با اوج گرفتن تحريم‌ها عليه صنعت خودروي ايران و كاهش ارسال قطعات به ايران با افتي محسوس همراه شد.


اما ديگر محصول پارس‌خودرو، نيسان تيانا نام دارد كه در بهار امسال هيچ توليدي نداشته است. طبق آمار، تیانا افتي 100 درصدي را نسبت به سال گذشته داشته و این در حالی است كه تعداد 312 دستگاه از اين خودرو در سه ماه ابتدایی سال گذشته به تولید رسید. نيسان قشقايي به‌عنوان دیگر محصول مونتاژی نیسان ژاپن در ایران نیز توانسته تیراژی 13 دستگاهی را از خود به جا بگذارد.


اما توليد تندر-90 كه علاوه‌بر ايران‌خودرو در پارس خودرو نيز ادامه دارد، در سه ماهه ابتدايي امسال رشدي 6/56 درصدي نسبت به سال گذشته داشته است. در مجموع تولید تندر-90 در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته، با رشد 5/48 درصدي همراه بوده است. به گفته مسوولان شركت رنوپارس (تامین‌کننده قطعات رنو در ایران) چنانچه قطعات مانده در گمرك تندر ترخيص شود، تيراژ اين خودرو با رشد قابل‌توجهي همراه خواهد بود. قطعات تندر-90 بعد از توافق موقت ژنو به سمت ايران روانه شد؛ اما به دليل وجود يك اختلاف نظر ميان مسوولان گمرك و رنو پارس، هنوز به خطوط توليد نرسيده‌اند.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,تولید خودرو

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------