تلاش همه‌جانبه برای کنترل بازار



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس

 

اخبار اقتصادی - تلاش همه‌جانبه برای کنترل بازار

بورس اوراق بهادار تهران پس از چند روز افت پیوسته بالاخره سبز‌پوش شد.

بورس تهران در حالی دیروز به رشد 12/0 درصدی رسید که تلاش‌های همه‌جانبه‌ای برای کنترل بازار در حال انجام است که اوج این حرکت‌ها جلسه وزیر اقتصاد و شورای بورس برای یافتن راهی برای نجات بازار سرمایه در روز دوشنبه بود همچنین دیروز شرکت بورس نیز شاهد حضور شمار قابل ملاحظه‌ای از فعالان بازار بود.

 

در این جلسه خواجه نصیری مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس از کاهش محدودیت‌های اعتباری کارگزاران خبر داد و تاکید کرد که شرکت‌های حقوقی با محدودیت‌های کمتری می‌توانند از منابع اعتباری کارگزاری‌ها استفاده کنند. در برنامه کنونی، شرکت‌های حقوقی می‌توانند تا 10 برابر ارزش حقوق صاحبان سهام کارگزاری‌ها اعتبار دریافت کنند.
در همین حال دیروز معامله‌گران در تحولات مهم شاهد سخنرانی رئیس‌جمهوری در میان فعالان صنعت و معدن کشور بودند.

 

دکتر روحانی در این جلسه گفت: می‌دانیم برای آنکه شاهد رونق در تولید باشیم، الان در شرایطی هستیم که دولت باید به تولید کمک کند؛ بانک‌های ما به حد لازم توانمند نیستند و برای توانمندسازی آنها جلساتی را گذاشته‌ایم و در آینده نیز جلساتی برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز تولید خواهیم داشت. رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما بنا داریم برای کمک به بخش‌های تولیدی اولویت‌بندی کنیم، اظهار کرد: آنها که در سخت‌ترین شرایط کشور اعم از تحریم و مشکلات بازار ارز توانسته‌اند خود را نگه دارند و به تولید ادامه دهند، امروز اگر برای رشد تولید خود نیاز به کمک داشته باشند در اولویت قرار دارند.

 

رئیس‌جمهور با دعوت از سرمایه‌گذاران ایرانی در خارج برای انتقال سرمایه خود به داخل کشور تصریح کرد: سال‌های 84 تا 92 گذشته است و دیگر تکرار نمی‌شود. روحانی افزود: ‌دولت یازدهم خود را خادم مردم می‌داند و هیچ تصمیم فردی اتخاذ نمی‌کند و بدون مشورت آن هم با شورهای چندباره تصمیم‌گیری انجام نمی‌دهد و اگر هم تصمیمی اعلام کرد و اشتباه انجام داد برای آنها که بگویند دولت اشتباه کرده تواضع کرده و دست آنها را می‌بوسیم.

 

در بازار دیروز شروع معاملات توام با جمع‌آوری صف‌های فروش و افزایش تقاضای خرید بود. نمادهای خودرویی و برخی نمادهای بانکی و لیزینگی که در روزهای گذشته صف‌های فروش داشتند به سرعت به تعادل قیمتی و صف‌های خرید رسیدند تا شرایط بازار به سوی تعادل نسبی برود هر چند گروه پالایشگاهی به دلیل نگرانی از برخی خبرها در مورد تعیین غیر‌عادلانه نرخ نفت خام با افت قیمت مواجه بودند. در گروه خودرویی دیروز مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل از عرضه چند محصول جدید در سال جاری خبر داد.

 

مهدی یونسیان در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: تولید این شرکت در سه‌ماهه نخست امسال 250 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. وی با بیان اینکه تنوع سبد محصولات در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: در این زمینه مینی‌بوس جدید آرین در چند ماه آینده تولید و در طرح نوسازی خودروهای فرسوده استفاده خواهد شد.
مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل ادامه داد: همچنین نمونه اتوبوس 18 متری درون شهری جدید تولید و در مرحله تست قرار دارد که در صورت آمادگی شهرداری و وزارت کشور عرضه خواهد شد.


وی افزود: در زمینه تولید یک کشنده جدید نیز مذاکرات نهایی صورت گرفته و ظرف حدود سه ماه آینده تولید این خودرو آغاز خواهد شد. در گروه غذایی دیروز اعلام شد که نرخ محصولات لبنی نیز متناسب با افزایش نرخ شیر افزایش می‌یابد.


در پی اعلام افزایش 15 درصدی نرخ لبنیات پس از افزایش نرخ خرید شیر خام از دامداران، صنایع لبنی نرخ‌های جدید انواع فرآورده‌های لبنی را که قرار است از هفته آینده اعمال شود، اعلام کردند. محمد فربد، عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: گرچه اعمال افزایش قیمت
30 درصدی خرید شیر خام از دامداران از سوی دولت اعلام شد، اما از آنجاکه این میزان افزایش سبب می‌شود قیمت محصول نهایی در صنایع لبنی 30 تا 33 درصد افزایش یابد و کشش این افزایش قیمت در جامعه مصرف‌کننده وجود ندارد، صنایع لبنی تصمیم گرفتند تا سهم 15 درصدی را برای افزایش قیمت محصولات خود انتخاب کنند.

 

وی افزود: براساس قانون، دولت نمی‌تواند صنایع را مجبور به افزایش حد مشخصی از قیمت محصولات خود کند، چرا‌که براساس قانون تجارت منافع شرکت‌ها را هیات‌ مدیره‌ها و مجامع خصوصی آنها تعیین می‌کنند و اگر دولت بخواهد نرخ تکلیفی برای آنها مشخص کند باید پیش از آن میزان زیان وارده به صنایع را نیز در نظر گرفته و جبران کند.

 

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی ادامه داد: با توجه به این مساله صنایع لبنی در نظر گرفتند نهایتا قیمت محصول نهایی لبنی خود را 15 درصد افزایش دهند و به همین نسبت قیمت خرید شیر خام از دامداران را نیز افزایش دهند که در این میان با توجه به میزان دریافت شیر در تولید هر یک از محصولات لبنی و تاثیر افزایش قیمت بر تولید هر یک از آنها به نظر می‌رسد شیر پاستوریزه، پنیر و ماست تاثیر‌پذیری بیشتری از افزایش قیمت داشته باشند که آن هم بیشتر از 15 درصد نیست.


در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن شاخص با رشد 81 واحدی به 70هزار و 423واحد رسید تا اندکی از مرز 70هزار واحدی دور شود. ارزش معاملات نیز دیروز در بورس 174میلیارد تومان و در فرابورس به 47میلیارد تومان بالغ شد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------