نشانه‌هاي بازگشت بازار ضعيف است



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 

اخبار حوادث - تحليلگران تكنيكي بازار سرمايه بررسي كردند
نشانه‌هاي بازگشت بازار ضعيف است

افت سنگين 07/2 درصدي روز گذشته شاخص بورس اوراق بهادار موجب بازگشت اين دماسنج به كانال 74 هزار واحدي و تثبيت هر چه بيشتر فضاي نا آرام بهاري در بازار سرمايه شد تا به اين ترتيب زيان فروردين ماه بورس به بيش از 5 درصد برسد و افت 4095 واحدي در كارنامه 12 روزه بورس 93 به ثبت رسد.

بورس تهران يكي از بدترين روزهاي تاريخ خود را با ريزش شديد 1581 واحدي در روز گذشته سپري كرد تا در نهايت شك بسياري از فعالان بازار را تبديل به يقين كند كه سال جديد سالي كاملا متفاوت در مقايسه با تمايلات مثبت سال 92 خواهد بود.


نيمه‌هاي دي ماه سال گذشته بود كه شاخص پس از فتح قله 89724 با افزايش عرضه مواجه شد و پس از چند روز ريزش نصفه و نيمه به يك باره افت 2400 واحدي در يك روز اخطارهايي را مبني بر پايان روزهاي خوش بازار صادر كرد. اكنون شاخص كل حدود 5/16 درصد نسبت به سقف تاريخي خود ريزش كرده و بيش از 14800 واحد افت را تجربه كرده، اما با اين حال همچنان فشار فروش به‌خصوص در يكي دو روز گذشته در بازار محسوس است و در طرف مقابل، جبهه خريداران نيز چندان قدرتمند ظاهر نمي‌شود.


در روزهايي كه به دليل لغو برخي تحريم‌ها (مطابق توافق ژنو)، اهالي بازار در روياي شاخص 100 هزار واحدي بودند، به يكباره عرضه‌ها شدت گرفت.


ابتدا شايعاتي در خصوص تغيير مديريتي در سازمان بورس و اوراق بهادار دليل اين مهم ارزيابي شد و پس از آن دولت و مجلس، به‌رغم وعده‌هايي كه به اهالي بازار سرمايه براي حمايت داده بودند، با تصويب نرخ بهره مالكانه و همچنين افزايش نرخ خوراك باعث بحراني شدن شرايط بازار شدند.


به مرور با فروكش كردن تب خوراك پتروشيمي‌ها، از هيجان فروش در بازار كاسته شد و ديگر از صفوف فروش آنچناني خبري نبود و بازار به تعادل رسيد. البته به‌رغم افت 50 درصدي قيمت در برخي از نمادها، همچنان خريداران دل به خريد نمي‌دادند.


با اين حال پس از نزديك شدن دماسنج بازار سرمايه به محدوده 76 هزار واحد در نيمه دوم اسفند ماه، شرايط كمي بهتر شد.


شاخص در حدود 3000 واحد رشد كرد و با توجه به ريزش سنگين در روزها و هفته‌هاي قبل، فعالان بازار به پايان اصلاح و رونق بورس در سال 93 خوشبين شدند. اما ديري نپاييد كه همه اين روياها بر باد رفت و بار ديگر كف قبلي شاخص كل بي‌اعتبار شد.


اگر به حواشي بازار نگاهي داشته باشيم، دور دوم هدفمندي يارانه، مذاكرات ايران و گروه 1+5 به‌منظور دستيابي به توافق نهايي و همچنين نرخ سپرده‌هاي بانكي مهم‌ترين تهديدات كنوني بازار سرمايه هستند. از طرف ديگر اين نكته را بايد اضافه كرد كه سهامداران، ديگر آن اعتماد سابق را به بازار سرمايه ندارند و عملا ديوار اعتماد بين سرمايه‌گذاران و بازار سرمايه فرو ريخته است. همين امر باعث شده كه بخشي از نقدينگي از بازار خارج شود و بخش ديگر كه همچنان در بازار است با احتياط بيشتري وارد معامله خريد شود.


اما در اين ميان، سوال مطرح شده اين است كه وضعيت دماسنج بازار سرمايه در روزهاي آتي چگونه خواهد بود و آيا موج مثبتي به اين بازار بازخواهد گشت يا همچنان بايد در انتظار افت‌هاي بيشتر بود؟ براي پاسخ به اين سوال و پيش‌بيني روند آتي بازار سرمايه نظر تحليلگران بازار را در زمينه وضعيت آتي شاخص جويا شديم؛ آنها معتقدند: شاخص بورس در وضعيت ريزش و اصلاح قرار دارد و هنوز سيگنال قابل اتكايي مبني بر اتمام اصلاح و ارزندگي قيمت‌ها در نمودار‌ها مشاهده نمي‌شود.

 

اين آهنگ ريزش به گونه‌اي است كه شاخص تا محدوده 73 هزار و 350 واحد نزول كند و در صورت شكست اين سطح نيز، حمايت شاخص كل حوالي 71 هزار و 900 واحد قرار دارد كه اگر اين سطح نيز از دست رود شاهد سقوط بازار به كانال 60 هزار واحد خواهيم بود. جزئيات بيشتر را در گزارش زير مي‌خوانيم:


عوامل موثر در افت بورس
در اين ميان، مهرداد خالقي از تحليلگران تكنيكال بازار سرمايه در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» به بررسي تاثير سه عامل هدفمندي يارانه‌ها، مذاكرات هسته‌اي و نرخ سپرده‌هاي بانكي بر بازار سرمايه پرداخت و گفت: بسياري از كارشناسان و فعالان بازار سرمايه، در برهه كنوني هدفمندي يارانه‌ها را مهم‌ترين پارامتر تاثيرگذار بر وضعيت بورس مي‌دانند؛ به‌رغم اينكه دولت شيب افزايش حامل‌هاي انرژي را 20 تا 25 درصد اعلام كرده است، با اين حال ابهامات باقي مانده همچنان باعث مي‌شود كه فعالان بازار در خريد محتاط باشند. 


وي ادامه داد: اكنون مهم‌ترين موضوع تعيين سقف درآمد خانوارهاي يارانه‌بگير است و پس از آن تعيين قيمت بنزين و گازوئيل در اولويت دوم قرار دارد. گمانه زني‌هاي مختلفي در اين مورد شنيده مي‌شود، اما احتمال اينكه يارانه‌هاي نقدي به درآمدهاي زير يك ميليون و 600 هزار تومان تعلق بگيرد بالاست. از طرف ديگر در مورد بنزنين دو سناريو وجود دارد؛ اول تك نرخي شدن بنزين در قيمت‌هاي 700 تا 800 تومان و دومي نرخ جداگانه براي سهميه نيمه يارانه‌اي و آزاد است.


خالقي خاطر نشان كرد: هر چند دور دوم هدفمندي بر بازار سرمايه و سود شركت‌ها (به‌خصوص صنايع انرژي بر) بي‌تاثير نيست، اما بايد اذعان كرد كه جنبه رواني اين موضوع بيشتر بر بازار تاثير دارد.


اين تحليلگر در ادامه با اشاره به مذاكرات هسته‌اي، اظهار كرد: با روي كار آمدن دولت جديد در ايران، مذاكرات هسته‌اي رنگ و بوي جدي تري به خود گرفته است؛ دولت مصمم است كه پرونده هسته‌اي را هر چه زودتر حل و فصل كند تا اولين گام را براي حل مشكلات اقتصادي كشور بردارد.


خالقي ادامه داد: در روزهاي پاياني اسفند‌ماه شاهد رقابت بانك‌ها براي جذب نقدينگي موجود در جامعه بوديم. اين رقابت تا حدي بود كه گاه شاهد اعطاي سودهاي روز شمار 20 تا 25 درصدي از جانب بانك‌ها بوديم. حتي سودهاي 22 و 23 درصدي بانك‌هاي معتبر عملا سود مركب 25 درصدي را براي سپرده‌گذاران به ارمغان خواهد آورد. وي خاطرنشان كرد: سود 25 درصدي با ريسك صفر مسلما باعث خروج بخشي از نقدينگي موجود بورس شده است؛ زماني كه سرمايه‌گذار با ريسك صفر چنين سودي را به دست مي‌آورد، قطعا براي وسوسه شدن جهت سرمايه‌گذاري در بازار پرمخاطره‌اي چون بورس، بايد چشم انداز سود 50 درصدي براي او ترسيم شود تا ترغيب به سرمايه‌گذاري شود. كه اين مهم با حال و روز كنوني بازار چندان همخواني ندارد. اين در حالي است كه دولت نيز براي كنترل تورم ناگزير به اتخاذ اين سياست است تا به اين واسطه تورم مهار شود.


وي در ادامه تصريح كرد: البته در خبرها داشتيم كه اعطاي سود بالاي 20 درصد توسط بانك‌ها از ابتداي ارديبهشت متوقف خواهد شد. همين امر مي‌تواند باعث جلوگيري از خروج نقدينگي باقي‌مانده از بازار سرمايه شود.


آهنگ ريزش قدرتمند است
خالقي در ادامه به بررسي وضعيت شاخص از منظر تكنيكال پرداخت و گفت: به لحاظ تكنيكي، مدت‌ها است كه ميانگين متحرك 21 روزه، نقش مقاومتي سنگين را در نمودار شاخص كل ايفا مي‌كند. پس از افت سنگين شاخص كل روز 16 دي‌ماه، شاخص ديگر نتوانست بالاي اين خط خود را تثبيت كند و هر بار، با نزديك شدن به اين خط عرضه‌ها در بازار تشديد شد و شاهد آغاز رالي نزولي جديد بوديم؛ به عبارتي ديگر شاخص كل هر بار كف جديد را پايين‌تر از كف قبلي مي‌ساخت و سقف جديد از شكست سقف قبلي ناتوان بود.


وي ادامه داد: از منظر اليوتي بسياري از كارشناسان اعتقاد دارند كه در موج 4 از 3 بزرگ اليوتي قرار داريم و همچنان موج 5 شاخص كل مي‌تواند شاخص را فراتر از سقف قبلي هدايت كند يا حداقل در صورتي كه موج پنجم به صورت ارتدكس ظاهر شود باز هم شاخص تا نزديكي سقف قبلي صعود خواهد كرد. وي خاطرنشان كرد: اما با توجه به بزرگ شدن موج ريزشي كنوني احتمال وقوع اين فرضيه كمرنگ‌تر مي‌شود. به نظر مي‌رسد در اين ميان يك موج مفقود شده داريم يا اينكه محتمل‌ترين شمارش براي شاخص كل مطابق سناريوی زير خواهد بود.

 

خالقي ادامه داد: بررسي نمودار شماره 1 صرفا موج 3 اليوتي بزرگ را نشان مي‌دهد كه حوالي 89 هزار و 724 واحد به پايان رسيده است؛ اين موج به صورت ممتد در بازار ظاهر شده و
5 ريز موج آن در نمودار قابل شمارش است. هر آنچه را پس از سقف موج 3 اتفاق افتاده مي‌توان در قالب موج 4 اليوتي توجيه كرد، اما با توجه به پيچيده بودن امواج اصلاحي، فعلا نمي‌توان تعريف درستي از ساختار اصلاحي داشت.


 اين تكنيكاليست در ادامه افزود: اگر از نماي نزديك به ريزش اخير دقت كنيم، افت و خيز‌هاي اخير شاخص كل را مي‌توان در داخل يك كانال نزولي محصور كرد، به‌طوري‌كه كف كانال حوالي 74200 – 74400 واحد قرار دارد كه مي‌توان از آن به عنوان اولين حمايت پيش روي شاخص كل نام برد. اما آهنگ ريزش به گونه‌اي است كه با توجه به ساختار كندل‌هاي قدرتمند، احتمال شكست اين سطح و افت بيشتر بازار تا حوالي تراز 50 درصد فيبوناچي اصلاحي موج
5 از 3 وجود دارد. اين تراز حوالي 73350 – 74000 واحد قرار دارد.


وي خاطرنشان كرد: در صورت شكست اين سطح نيز، حمايت مينوري شاخص كل حوالي 71900 واحد قرار دارد كه اگر اين سطح نيز از دست رود شاهد سقوط بازار به كانال 60000 واحد خواهيم بود كه با توجه به نزديكي به فصل مجامع امكان وقوع آن چندان بالا نيست.


سناريوي قدرتمندتر؛ وضعيت ريزش و اصلاح
احسان حاجي از ديگر تكنيكاليست‌هاي بازار سرمايه نيز معتقد است: با برگشت و دستيابي مجدد محدوده 74هزار واحدي عملا شاخص وارد فاز جديد حركات خود شده است و با فشار فروش و ترس سهامداران عملا حمايت‌هاي رواني و كف‌هاي تكنيكي بازار را كم اثر و بي رنگ ساخته است. شايد اگر قيمت‌گذاري روزانه هيچ محدوديتي نداشت، در مدت زمان كوتاه‌تري (و البته افت روزانه بيشتر) با بيست يا سي درصد اصلاح، بورس تهران منطقه تعادلي خويش را كشف و بلافاصله به روال عادي خود باز‌مي‌گشت. اين محدوديت‌هاي چهار و پنج درصدي قيمت ها است كه براي سهامداران و فعالان بازار اثرات ريزش را طولاني‌تر كرده و خستگي مفرطي در شاكله بازار ايجاد كرده است.


وي ادامه داد: همان‌طور كه در گفتارهاي تحليلي گذشته نيز به مراتب به اين موضوع اشاره شده است، علامت‌هاي كم قدرتي مبني بر نزديك شدن به هفته‌هاي پاياني اصلاح و شروع وضعيت تعادل را مي‌توانيم در بازار ببينيم. در اين حالت ايستادن بازار از ريزش‌هاي پي در پي و جلوگيري از ساخت كف‌هاي جديدتر (تشكيل يك كف دوبل) مي‌تواند اميد تعادل در بازار و بازگشت كمي از آرامش از دست رفته را براي سهامداران به ارمغان بياورد.


بنا به عقيده حاجي بعد از اين مرحله تنها بازگشت فشار‌هاي خريد تا ميزان عبور شاخص از مرز 80 هزار واحدي است كه به ما اجازه نام‌گذاري روند صعودي بر روي شاخص را خواهد داد.
وي ادامه داد: اما به هرحال سناريوي قدرتمندتر فعلي مي‌گويد كه شاخص بورس در وضعيت ريزش و اصلاح قرار دارد و هنوز سيگنال قابل اتكايي مبني بر اتمام اصلاح و ارزندگي قيمت‌ها (از ديد رواني و نه از ديد مالي) در نمودار‌ها مشاهده نمي‌شود. در اين زمان‌ها كوچك‌ترين وضعيت مثبت بازار به سرعت به عنوان فرصتي براي خروج تلقي شده و به همين دليل روزهاي متعادل و مثبت بازار دوام چنداني نمي‌آورند.

 

بنابراين مناطق اعلام شده پيشين در محدوده 74هزار واحدي، 71800 واحدي و نهايتا كف قدرتمند (محدوده) 65 هزار واحدي كماكان به قوت خود باقي هستند. اين تحليلگر در ادامه خاطرنشان كرد: هر چند كه داشتن ديد بلند و صبر در بازارهاي مالي هميشه برگ برنده خواهد بود و بازيگران حقوقي با استفاده از همين استراتژي عموما و به طور ميانگين در وضعيت بهتري نسبت به سهامداران خرد عمل مي‌كنند و ذكر اين نكته كه در قيمت‌هاي كنوني بسياري از شركت‌ها در P/E‌هاي بسيار مناسب و ارزنده معامله شده و خريد آنها جذابيت ويژه‌اي دارد، اما به سهامداران خرد پيشنهاد مي‌شود تا در چنين جوي از بازار از خريد‌هاي قابل توجه امتناع كرده و تا برگشت تعادل و صدور سيگنال‌هاي جديد مبني بر برگشت بازار صرفا نظاره‌گر باشند و كسب تجربه كنند.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار سرمايه

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار سرمايه

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار سرمايه

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------