عوامل کاهشی در کمین سکه



اخبار,اخباراقتصادی,قیمت سکه

در آخرین روز هفته گذشته، قیمت سکه و دلار کاهش یافت تا تغییرات هفتگی شاخص بازار ارز صفر شود، ولی سکه تحت‌تاثیر افزایش روزهای شنبه و چهارشنبه 8 هزار تومان رشد هفتگی را تجربه کرد. روز پنج‌شنبه، بهای دلار 20 تومان از ارزش خود را از دست داد تا به قیمت 3260 تومان برسد. سکه نیز تحت‌تاثیر افت دلار و ارزش اونس، 15 هزار تومان کاهش را تجربه کرد و به قیمت 885 هزار تومان رسید.

پس از ریزش 6/ 1 درصدی پنج‌شنبه، سکه در ابتدای هفته جاری نیز در حالی معاملات خود را آغاز خواهد کرد که قیمت آن تحت‌تاثیر ریزش اونس در روز جمعه و کاهش تقاضا (ناشی از عبور از تعطیلی‌های عید فطر) تحت‌فشار قرار دارد. به‌نظر می‌رسد سکه تنها با اهرم‌های تحرکات معامله‌گران و افزایش دلار قادر خواهد بود این فشارهای کاهشی را خنثی کند، در غیر این صورت افت بیشتر این دارایی گرانبها در روز دوشنبه دور از ذهن نیست.

 

اخبار,اخباراقتصادی,قیمت سکه

 

اخبار,اخباراقتصادی,قیمت سکه

 
جهش زیرپوستی نیم و ربع
در حالی که هفته گذشته بیشتر نگاه‌ها به سوی تغییرات قیمتی سکه تمام بهار آزادی و دلار بود، سکه‌های نیم و ربع تحت‌تاثیر نزدیک شدن به عید فطر و رشد تقاضا، فارغ از جو روانی مذاکرات هسته‌ای در مسیر افزایشی قرار گرفتند.


در چهارمین هفته تیرماه، بهای نیم سکه با 17 هزار تومان رشد از قیمت 448 هزار تومان تاریخ 18 تیر به 465 هزار تومان در بیست و پنجمین روز تیرماه رسید. قیمت ربع سکه نیز در همین بازه زمانی 14 هزار تومان افزایش یافت تا از نرخ فروش 252 هزار تومان به 266 هزار تومان برسد. نیم سکه و ربع سکه که در 5 روز ابتدایی هفته گذشته رشد کرده بودند، در روز پنج‌شنبه روند رو به رشد خود را متوقف کردند و با مقداری کاهش قیمت رو‌به‌رو شدند.

پنج‌شنبه نیم‌سکه و ربع‌سکه به ترتیب با 3 و 2 هزار تومان افت، به قیمت‌های 465 و 266 هزار تومان رسید. افت دلار و اونس به همراه کاهش تقاضا، از عوامل اصلی متوقف شدن روند افزایشی بود. برخی فروشندگان با توجه به پایان تعطیلی‌های عید فطر و افت تقاضا اعتقاد دارند که قیمت این دو دارایی در آخرین روزهای تیرماه تحت‌فشار کاهشی قرار بگیرد.

 

روند سکه تمام
هفته گذشته سکه تمام بهار آزادی نیز چون نیم و ربع سکه با اهرم تقاضا و البته تحرکات معامله‌گران از کاهش قیمتی خود جلوگیری کرد تا در پایان هفته با 9/ 0 درصد رشد هفتگی به کار خود پایان دهد. به گفته فعالان، شماری از معامله‌گران که در هفته گذشته احساس کرده بودند سکه به کف قیمتی خود رسیده است، رو به خرید آوردند تا حجم فیزیکی این کالای گرانبها در بازار کم شود. چشم‌انداز افزایش تقاضای مردم به واسطه نزدیک شدن به تعطیلات عید فطر دیگر عاملی بود که معامله‌گران را به خرید سکه ترغیب کرد. این عوامل دست به دست هم دادند تا با وجود افت دو نیروی اثرگذار اونس و دلار در برخی از روزهای هفته گذشته، سکه در برابر کاهش قیمت مقاومت کند، عاملی که موجب شد حباب مثبت قیمتی کاهش یابد و ارزش ذاتی سکه به ارزش بازاری آن نزدیک شود.

حتی در روز چهارشنبه با رشد 20 هزار تومانی و رسیدن به قیمت 900 هزار تومان، سکه علامت حبابی خود را تغییر داد و مثبت شد.

با وجود این روز پنج‌شنبه، سکه نتوانست در برابر افت دلار و اونس و البته فروش برخی معامله‌گران مقاومت کند تا 15 هزار تومان از ارزش خود را از دست بدهد و به قیمت 885 هزار تومان برسد. سکه که در مقاطعی از هفته گذشته در برابر نیروهای کاهشی مقاومت کرده بود، در ابتدای هفته جاری نیز تحت‌تاثیر فشار کاهشی طلای جهانی قرار دارد که در روز جمعه تا بهای 1133 دلار ریزش کرده است. جدا از آن، به دلیل عبور از تعطیلات عید فطر، تقاضا برای خرید سکه نسبتا کاهش خواهد یافت تا از این سو نیز فشار دیگری به قیمت این دارایی وارد شود. به گفته فعالان، تنها افزایش دلار و تحرکات معامله‌گران می‌تواند از افت احتمالی قیمت در روز شنبه جلوگیری کند.


دلار و مذاکرات هسته‌ای
هفته گذشته شاخص بازار ارز تحت‌تاثیر جو روانی مذاکرات هسته‌ای، نوسانات روزانه زیادی را تجربه کرد. دلار که تا پیش از آشکار شدن نتایج مذاکرات در مسیر کاهشی قرار داشت، از اواسط روز سه‌شنبه با توافق ایران و 1+5 روند قیمتی خود را تغییر داد و از کف قیمت شروع به بالا آمدن کرد.

در 4 روز ابتدایی هفته، مجموعا شاخص بازار ارز 50 تومان کاهش را تجربه کرد و از قیمت 3265 تومان روز شنبه به 3215 تومان در روز سه‌شنبه رسید. البته در مقاطعی از روز سه‌شنبه قیمت تا زیر 3200 تومان هم پایین آمد، اما در ادامه روز مسیر دلار تغییر کرد.

در حقیقت در بازه زمانی 4 روز اول هفته، یک موج فروشنده تحت‌تاثیر هراس از کاهش قیمت بیشتر پس از توافق هسته‌ای به بازار وارد شد و با فروش ارز خود زمینه ریزش دلار تا نزدیک کف کانال 3200 تومانی را فراهم آورد، اما روز چهارشنبه موج تقاضایی معامله‌گرانی که احساس کرده بودند دلار به کف قیمتی خود رسیده است، سمت تقاضای بازار را تقویت کرد تا دلار در یک روز 65 تومان رشد کند و به قیمت 3280 تومان برسد. رشد 65 تومانی در تمام طول سال 94 بی‌سابقه بود، آخرین باری که این ارز چنین افزایشی را تجربه کرده بود، به تاریخ 25 اسفند 93 بازمی‌گردد.

با وجود این افزایش، پس از تعطیلی مراکز رسمی فروش در روز چهارشنبه، برخی از «توراندازان ارزی» که در کف قیمت به خرید پرداخته بودند، ارز خود را به فروش رساندند، عاملی که موجب شد روز پنج‌شنبه دلار با قیمت 3270 تومان که 10 تومان پایین‌تر از قیمت بسته شده روز پیشین بود، معاملات خود را آغاز کند.

با توجه به کاهش هیجان افزایشی و افت قیمت درهم، در ادامه روز پنج‌شنبه دلار 10 تومان دیگر افت کرد تا مجموعا با 20 تومان کاهش به قیمت 3260 تومان برسد. نکته قابل‌توجه آخرین روز هفته کاهش نوسانات بود، عاملی که موجب شد برخی فعالان بازار ارز از تخلیه جو روانی که در دوران مذاکرات هسته‌ای و پس از پایان مذاکرات ایجاد شده بود، سخن بگویند.

با توجه به کاهش نوسانات در روز پنج‌شنبه، برخی معامله‌گران انتظار دارند در ابتدای هفته جاری نیز دلار به حالت تعادلی خود بازگردد و تغییرات قیمتی زیادی را تجربه نکند. حال آنکه برخی دیگر اعتقاد دارند که معامله‌گران سکه رو به خرید ارز خواهند آورد تا با افزایش قیمت دلار، ریزش قیمتی اونس را خنثی و از کاهش احتمالی سکه جلوگیری کنند.


  اخبار اقتصادی -  دنیای اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------