۴۰ درصد منابع مالی خارج از اختیار دولت است



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی,مصطفي معين

 مصطفي معين را بيشتر به عنوان فعال سياسي اصلاح‌طلب و يك پزشك حاذق مي‌شناسند اما ظاهرا او در موارد ديگر هم دانش كافي را داراست از جمله اقتصاد. مثلا به‌خوبي يك اقتصاددان از تاثيرات تحريم بر كشور مي‌گويد و بهتر از آن مي‌داند چه افرادي توانايي اداره عرصه اقتصادي را دارند.

معين به ايرنا درباره انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ و كانديداي احتمالي اصولگرايان مي‌گويد: «واقعا نمي‌دانم چه كسي از جناح راست و به ويژه جريان پايداري و تندروها خود را در اين شرايط نابسامان اقتصادي - اجتماعي كشور و افت شديد قيمت نفت در بازار جهاني تا كمتر از ۴۰ دلار براي چنين سطح از مسئوليت مي‌تواند نامزد كند! ذهنيت منفي جامعه درباره عملكرد فاجعه بار دولت مهرورزي، نداشتن استراتژي مشخص و نوع نگاه از بالا به پايين به جامعه، مقبوليت اجتماعي اين طيف را به حداقل رسانده است. » او اينگونه عملكرد دولت يازدهم را تحليل مي‌كند كه « بايد دقت كرد كه از رئيس‌جمهور و دولت او در حد اختيارات قانوني و مسئوليت‌ها مي‌توان انتظار پاسخگويي داشت.»

 

سياست داخلي از چشم او پنهان نيست و مي‌گويد: «در سياست داخلي و عرصه‌هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي، ميزان ويراني و فساد ساختاري باقي مانده از گذشته بسيار گسترده، عميق و همه‌جانبه است. لذا با توجه به موفقيت در مهار نسبي تورم، برخورد قاطع و شفاف با فساد و اختلاس و رانتخواري كه هنوز نيز ادامه دارد، ضروري است. »او ارزيابي خود از انتخابات ۷ اسفند را اينگونه بيان مي‌كند: « هفتم اسفند، نقطه عطفي در ادامه فرآيند افزايش آگاهي و توان تحليل سياسي جامعه، حساسيت و احساس مسئوليت آنها نسبت به شرايط ملي و جهاني، حمايت و راي اعتماد مردم به مشي اصلاح‌طلبانه و نفي خشونت، افراطي‌گري و سوءاستفاده از مقدسات و باورهاي ديني است.

 

اين انتخابات علاوه بر افزايش سرمايه اجتماعي و كاهش آسيب‌پذيري جامعه، موفقيت كشور در سطح منطقه‌اي و جهاني نيز چندين رتبه بهبود داد و امكان جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي را نيز بيشتر كرد.» معين درباره مرحله دوم انتخابات مجلس توصيه مي‌كند: «مرحله دوم انتخابات، تكميل‌كننده خيزش مردمي در مرحله اول و در راي به نامزدهايي است كه بتوانند مجلسي متعادل، كارآمد و با اصالت مردمي را تشكيل دهند. در مرحله اول احساس نوعي تاخير فاز يا ناهماهنگي از نظر سطح آگاهي، تحليل شرايط و معيارهاي انتخاب بين شهرهاي كوچك‌تر با تهران و مراكز استان‌ها وجود داشت كه در اين مرحله بايد رفع شود. »

 

معين يك دوره‌اي بودن رياست‌جمهوري روحاني را قبول ندارد و مي‌گويد: «البته اين چيزي است كه در يك بازي سياسي يا بهتر بگويم جنگ رواني به آن دامن زده مي‌شود. هيچ دليل منطقي وجود ندارد كه اين رئيس‌جمهور و اين دولت نخستين دولت چهارساله باشد! اينگونه نيست كه ايشان ضعيف‌تر از روساي جمهور قبلي باشند. البته ميراث به جاي مانده از دوران سياه ۸ ساله قبلي مانند «زمين سوخته‌اي» است كه به اين دولت رسيده است. احياي اقتصاد ويران و فرهنگ و اخلاقيات اجتماعي فروپاشيده آن نيازمند عزم و انسجام ملّي، برنامه‌ريزي سنجيده و بلندمدت و مرور زمان است. مجلس دهم هم در اين ميان مي‌تواند نقش مثبت و موثري را در پشتيباني از دولت داشته باشد.»


 اخبار  اقتصادی -  ایرنا 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------