گزارش وال استریت ژورنال از افول عربستان و ظهور ایران در بازار نفت آسیا



 اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,بازار نفت

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی آماری، به تحلیل کاهش سهم عربستان از بازار نفت آسیا و افزایش سهم ایران و روسیه در این بازار پرداخت.

 به  گزارش  ایرنا ؛این روزنامه آمریكایی با اشاره به جایگزینی 'خالد الفالح' به جای 'علی النعیمی'در مقام وزارت نفت عربستان، نوشت:طبعا نخستین وظیفه فالح،همچون دوران نعیمی، حفظ سهم ریاض از بازار نفت جهان و بویژه آسیا خواهد بود.

به نوشته وال استریت ژورنال، رقیبانی چون ایران و روسیه تهدیدی بزرگ برای سلطه عربستان بر بازار كشورهای چین، ژاپن و هند هستند.

این روزنامه با بررسی آمارهای مربوط به بازار نفت آسیا نوشت:درحالی كه واردات نفت چین طی سه ماهه نخست سال 2016 میلادی نسبت به سه ماهه نخست پارسال 13.4 درصد افزایش یافته و به 7.3 میلیون بشكه در روز رسیده است، صادرات نفت عربستان به چین طی همین مدت، تنها 7.3 درصد افزایش یافته است. به این ترتیب، سهم عربستان سعودی از واردات نفت چین، از حدود 16 درصد به 15 درصد رسیده است.

از سوی دیگر،شاهد افزایش 42 درصدی صادرات نفت روسیه به چین در سه ماهه نخست امسال هستیم. اكنون روسیه 13 درصد از نفت وارداتی چین را تامین می كند؛ در حالی كه این میزان پارسال تنها 10.6 درصد بود.
نزدیكی جغرافیایی روسیه به چین، برای مسكو یك مزیت رقابتی ایجاد می كند. همین مزیت رقابتی، سبب شده است تقاضا برای نفت روسیه نزد پالایشگاه های مستقل چینی رو به افزایش باشد.
همچنین، شركت دولتی گازپروم برای ایجاد جاذبه، حاضر شده است معامله هایش با شركت های چینی را به جای دلار، با واحد پولی یوآن انجام دهد.
ریاض سلطه خود بر بازار نفت كشور صنعتی ژاپن را نیز اندك اندك از دست می دهد. در حالی كه عربستان پارسال 37.6 درصد از نفت وارداتی ژاپن را تامین می كرد، این میزان در سه ماهه نخست امسال به 33.7 درصد رسیده است. در مقابل، روسیه سهم خود رااز بازار نفت ژاپن با یك درصد افزایش به 7.6 درصد رسانده است.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: ایران به عنوان رقیب دیگر عربستان، در حال ظهور است. تهران كه در سال های گذشته به دلیل تحریم های بین المللی نمی توانست نفت خود را بفروشد، اكنون در حال تحكیم جایگاه سابق خود است و آسیا بیشترین ظرفیت را در اختیار ایران می گذارد. برای مثال، درحالی كه سهم عربستان از بازار نفت كره جنوبی در حال كاهش است، ایران در ماه های اخیر صادرات نفت به سئول را بیش از دوبرابر كرده و اكنون 8.6 درصد از این بازار را در اختیار دارد.

'گائو جیان' تحلیل گر نفتی در موسسه اس سی آی اینترنشنال، می گوید: ایران قطعا تهدیدی برای سلطه عربستان است؛ بویژه در میان كشورهای آسیایی. به این ترتیب، بسیار بعید است كه عربستان سعودی بخواهد از سرعت افزایش تولید نفت خود بكاهد؛ چه رسد به آنكه بخواهد آن را كاهش دهد.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------