دلواپسی برای جیب عربستان؟



 اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی ,  عربستان

علی شمس‌اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران می گوید:«عربستان نه‌تنها به‌ دنبال جذب سرمایه‌های جدید خارجی است، بلکه قصد دارد این سرمایه‌های احتمالی را که چشم به صنعت نفت ایران دارند، از چنگ ایران با سودهای بالاتر درآورد.»

به گزارش  خبر انلاین ، به گفته شمس اردکانی،از آنجا که صد ‌میلیارد دلار از پروژه‌های فراکینگ در آمریکا خارج شده، این سرمایه اکنون در دسترس است. بنابراین اگر عربستان این سرمایه را از آن خود کند، سهم ایران از این صد ‌میلیارد دلار هیچ خواهد بود. برای اینکه ما دیپلماسی انرژی را نمی‌دانیم. طبیعی است که سرمایه به عربستان خواهد رفت و وارد ایران نخواهد شد»

وی می گوید: عربستان سعودی از قبل از انقلاب نیز نسبت به ایران حساسیت داشته است. به نظر می‌رسد سیاست‌های منبعث از وهابیت را در ایران به‌خوبی تحلیل نمی‌کنیم. دلالی عربستان در زمان ماجرای بحرین در دهه آخر حکومت شاه منجر شد ایران از ادعای ارضی بر بحرین چشم‌پوشی ‌کند، درحالی‌که ایران می‌توانست برای اینکه وهابیت را در بحرین از بین ببرد، این مسئله را به رفراندوم بگذارد و با سیاست هر نفر یک رأی، بگوید وهابیت را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی افزود: این انتخابات منجر می‌شد تا کسانی که با آل خلیفه موافق نبودند و اکثریت مردم بحرین را تشکیل می‌دادند، در انتخابات پیروز شوند. این انتخابات در آن زمان می‌توانست تضمین ایران و سازمان ملل را نیز داشته باشد؛ حتی مراجع وقت در آن زمان اعتراض نکردند که چرا حق مردم بحرین را بخشیدید؟ حکومت‌های وهابی و نیمه‌وهابی (امارات، قطر، بحرین و کویت) در جنگ تحمیلی علیه ایران بسیار تلاش کردند تا صدام را در کشوری که اغلب جمعیت آن شیعه بود در عراق  نگه دارند.

به گفته وی قرارداد الجزایر و... در آن زمان بهانه بود. آنها می‌خواستند اکثریت شیعه در عراق نتوانند حکومت را در دست بگیرند. حالا بعد از سقوط صدام، به عقیده من برخی از شیعیان را می‌خرند تا در آنجا آشوب کنند و نگذارند حکومت شیعی که ٦٠ درصد مردم عراق را دربر می‌گیرد، در آنجا ایجاد شود. هنوز هم وهابیت چنین سیاستی را در قبال ایران در پیش گرفته و این نگاه سیاسی هنوز هم پشت ماجراست.


‌این اقتصاد دان در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه رویکرد سیاستی عربستان در حوزه نفت هم‌زمان با روی‌کارآمدن الفالح، تغییر یافته، این وزیر تازه روی‌کارآمده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟گفت:  به نظر می‌رسد نمایش الفالح نسبت به النعیمی متفاوت باشد.

در‌حالی‌که النعیمی، «شومن» بود، الفالح، وزیری تکنوکرات است. در اجلاس اخیر اوپک نیز مشاهده کردیم وزیر تازه‌وارد عربستانی دو، سه روز قبل به وین رفت و بدون اینکه نمایشی برگزار کند، با خبرنگاران تک ‌به تک در هتل گفت‌وگو کرد با وزیر نفت ایران و باقی کشورهای اوپک هم بسیار خوب برخورد کرد و در انتخابات دبیرکل اوپک نیز به همکاری ایران، با اجماع همه اعضا انتخابی معقول کرد.


‌تحلیل‌های کارشناسان می‌گوید، الفالح سیاست‌های داخلی عربستان را به‌خوبی می‌شناسد و توانسته به کمک همین شناخت.

وی افزود:الفالح شخصیتی متین و منطقی به نظر می‌رسد که می‌تواند عربستان گرفتار در تنگنای سرمایه و کاهش درآمد و نداشتن ظرفیت اضافه را اصلاح کند.
رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران خاطرنشان کرد: در سرمایه‌گذاری، مقوله بازگشت داخلی سرمایه‌ دارای اهمیت است. متأسفانه به سرمایه‌گذاران، نمونه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری ارائه نمی‌دهد. ما در حل مسائل خود با نُرم جهانی نمی‌توانیم عمل کنیم؛

به‌عنوان‌مثال فاجعه‌ای که در ادامه ملی‌شدن صنعت نفت ایران ایجاد شد و هنوز عواقب آن باقی است. در آن زمان مرحوم دکتر مصدق وضع بازار جهان را اشتباه می‌دیدند. تصورشان بر این بود که وقتی نفت ایران ملی شد و انگلستان و دیگر کشورها نفت ایران را تحریم کردند، اقتصاد جهان گرفتار بحران می‌شود چون به نفت ما احتیاج دارند. درحالی‌که شرکت‌های بین‌المللی در همان زمان بیش از نفتی که از بازار جهانی خارج شد، از تولید نفت عربستان و کویت و ونزوئلا، جایگزین ایران کردند. در حقیقت ایران موضع مذاکره خود را از دست داد، اما دوستان تا آخر مبارزه حواسشان نبود دستمان خالی شده است. بنابراین با یک فوت، حکومتی که این‌همه قدرت ملی با حمایت مردمی داشت، از بین رفت.
 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------