مالیات بر ارزش افزوده 8‌درصد شد



اخبار,اخبار اقتصادی,مالیات بر ارزش افزوده


اخبار اقتصادی - تخصیص سهم یک‌درصدی به بهداشت از مالیات
مالیات بر ارزش افزوده 8‌درصد شد

 نرخ مالیات بر ارزش افزوده که در لایحه بودجه سال آینده از طرف دولت هفت‌درصد پیشنهاد شده بود از سوی مجلس به هشت‌درصد رسید تا به گفته مجلسی‌ها یک‌درصد افزایش اعمال‌شده از سوی نمایندگان صرف هزینه‌های بهداشت‌ودرمان مردم شود.

این خبر را رییس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد و گفت: در سال آینده نرخ این مالیات باید هفت‌درصد تعیین می‌شد، اما بر اساس مصوبه مجلس یک‌درصد اضافه‌شده به این نرخ، برای تامین هزینه‌های بهداشت‌ودرمان مردم است.

 

در حالی یک‌درصد از کل درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده قرار است به بودجه بخش بهداشت‌ودرمان تعلق بگیرد که سهم این بخش از کل بودجه و بودجه قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال 93 سهمی درخور نبوده است. از طرف دیگر در گزارش تفریغ بودجه سال 91، اعلام شد که سهم شش‌هزار‌میلیاردتومانی بخش بهداشت از محل قانون هدفمندی یارانه‌ها پرداخت نشده است.

 

حال مجلس با اختصاص این یک‌درصد سهم، اقدام به تامین هزینه‌های بهداشت‌ودرمان مردم کرده است؛ آن هم سهمی که به گفته عضو اتاق ایران تنها از بخشی از جامعه اقتصادی گرفته می‌شود و بسیاری از بخش‌های اقتصادی به دلیل نبود مکانیسم اجرایی درست، آن را پرداخت نمی‌کنند.


مسعود خوانساری در گفت‌وگو با «شرق» افزایش مالیات بر ارزش افزوده از شش‌درصد در سال 92 به هشت‌درصد در سال 93 را امری طبیعی قلمداد کرد و گفت: دولت درصدد افزایش درآمد خود است و از مجرای مالیات بر ارزش افزوده هم می‌تواند منابع درآمدی برای هزینه‌های خود کسب کند و این رویه‌ای معمول در تمام دنیاست.

 

اما به گفته این عضو اتاق ایران موضوع اصلی مورد بررسی این است که چرا این مالیات تنها از بخشی از جامعه دریافت می‌شود و همه مکلف به پرداخت این مالیات نیستند؟ چون سال‌هاست که مالیات بر ارزش‌افزوده را تنها تولیدکنندگان می‌پردازند اما صنوف مختلف هیچ مالیات بر ارزش افزوده‌ای نمی‌‌پردازند. اگرچه مالیات بر ارزش افزوده باید توسط همه پرداخت شود اما خوانساری گفت: این مالیات را تنها بخشی می‌پردازند که دارای دفاتر و حسابداری‌های رسمی هستند.

 

همین موضوع سبب می‌شود که اصناف و بازاریان خود را ملزم به پرداخت مالیات ندانند و دولت هم اهرمی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده آنها ندارد. این در حالی است که در چندسال اخیر با جدی‌شدن موضوع مالیات بر ارزش افزوده قرار شد تدابیری اندیشیده شود تا اصناف هم ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شوند.

 

به این نحو که با نصب دستگاه‌هایی در واحدهای اقتصادی مختلف میزان معاملات و میزان مالیات بر ارزش افزوده آنها محاسبه و کسر شود؛ ایده‌ای که عملی نشد و حال که مالیات بر ارزش افزوده به هشت‌درصد رسیده است همچنان بخش زیادی از اقتصاد مالیات بر ارزش افزوده خود را نمی‌‌پردازند و برخی دیگر دوبار ملزم به پرداخت آن هستند.

 

خوانساری به پرداخت مالیات کالاهای تولیدی اشاره کرد و گفت: یک‌بار ما در چرخه تولید مالیات بر ارزش افزوده کالا را می‌‌پردازیم و یک‌بار هم مصرف‌کننده نهایی. این در حالی است که اکنون که دولت در نظر دارد از محل مالیات بر ارزش افزوده درآمدهای خود را افزایش دهد و رقم آن را هم افزایش داده است، باید مکانیسم‌های دریافت مالیات بازنگری شود و به‌گونه‌ای عمل شود که همه در اقتصاد ملزم به پرداخت باشند.


البته به گزارش فارس و به گفته رییس سازمان امور مالیاتی وصولی مالیات بر ارزش افزوده در سال‌جاری ۷۴‌درصد افزایش یافته است. وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته، نرخ مالیات بر ارزش افزوده تا 23‌درصد هم تعیین شده تصریح کرد: در کشور ما نرخ مالیات بر ارزش افزوده تا پایان برنامه پنجم هشت‌درصد است و ما هنوز پیشنهاد مشخصی را برای برنامه ششم توسعه ارایه نداده‌ایم و فعلا اصلاحات دیگری مورد نیاز است که انجام شود اما اگر بنا باشد افزایشی صورت گیرد، ممکن است، تغییر رویه‌ای در سایر نرخ‌ها داشته باشیم.


به نظر می‌رسد حالا که مالیات بر ارزش افزوده سال آینده هشت‌درصد تعیین شده، مجلس و دولت توامان دوسال زودتر به استقبال اهداف برنامه پنجم حداقل در بخش مالیات می‌روند. تمامی این تصمیمات در شرایطی اتخاذ شده که سال 93 همچنان بار فشار رکود تورمی را به دوش می‌کشد و تورم همچنان دورقمی است.
 اخبار اقتصادی - شرق

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------