افزایش وام ۱۰ میلیونی مسکن به معنای افزایش قیمت ساخت نیست/متقاضیان از فرصت استفاده و آورده خود را سریع تر واریز کنند



  اخبار اقتصادی ,خبرهای   اقتصادی , وزیر راه و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افزایش ۱۰ میلیون تومانی وام مسکن فقط برای تکمیل آورده متقاضیان است و در قیمت آن تاثیری ندارد گفت:خواهش من این است که متقاضیان از این فرصت طلایی استفاده کنند و آورده خود را افزایش دهند.

 به گزارش فارس،محسن نریمان در برنامه تیتر امشب درباره تسهیلات مسکن مهر گفت: به دنبال پیگیری های مستمر آخوندی وزیرراه و شهرسازی در رابطه با افزایش سقف اعتباری مسکن مهر بویژه در پردیس، خوشبختانه شورای پول و اعتبار سقف وام را تا 40 میلیون تومان افزایش داد.

 

وی با تاکید بر اینکه این عدد صرفا به آورده متقاضی کمک می کند و عملا برای طرح های نیمه تمام در نظر گرفته شده است، گفت: این وام و تسهیلات فقط برای مسکن مهر در نظر گرفته شده است.

 

نریمان افزود: یکی از الزامات مهم، افزایش سقف وام بود که به متقاضی مسکن مهر کمک کند تا آورده خود را بیشتر کند. با این کار مساله راحت تر حل می شود و واحد ها زودتر تکمیل می شود ضمن اینکه باید در این رابطه دستگاههای متولی مسکن مهر از جمله وزارت نیرو و وزارت نفت هم بسیج شوند که خوشبختانه تعامل مناسبی بین این وزارتخانه ها و وزارت راه و شهرسازی برقرار شده است. اعتباراتی هم به این دستگاه های اجرایی اختصاص داده شده که در طرح های زیربنایی و روبنایی هزینه کنند. 

 

وی افزود: نکته مهم این است که همه این ها کافی نیست، متقاضیان مسکن مهر باید به تعهدات خود عمل کنند در غیر این صورت پروژه دچار مشکل می شود. نریمان گفت: قرار است با زمین 99 ساله، آورده مردم و تسهیلات بانکی این پروژه تکمیل شود.

 

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: این وام اختصاص به پردیس ندارد بلکه شیوه نامه ای است برای همه مسکن های مهری که دچار مشکل هستند که عمدتا شامل حال پروژه پردیس می شود.

 

وی افزود: متقاضیان مسکن مهر باید مقداری را خودشان آورده و آورده خود را تکمیل کنند و بخشی هم از طریق بانک تامین می شود. زیرا برخی از متقاضیان تنها 5 میلیون تومان آورده اند. با توجه به تکمیل 80 درصدی پروژه مسکن مهر، متقاضیان نیز باید آورده خود را تا 80 درصد تکمیل کنند، به نظر می رسد برخی از متقاضیان فراموش کرده اند که در این زمین ها سهمی دارند لذا این دسته از متقاضیان باید آورده خود را تکمیل کنند و اگر آورده خود را تکمیل نکنند، پروژه عقب می افتد و در صورت ادامه این روند مشکلاتی را برای بقیه متقاضیان ایجاد می کنند. به نظر می رسد با این اقدام دولت این مشکل متقاضیان حل و فصل می شود.

 

وی در پاسخ به سوال یکی از متقاضی مسکن مهر گفت: این متقاضی باید خرداد 92 واحد مسکن مهر خود را تحویل می گرفت که این امر محقق نشد، دولت قبل در جای نامناسبی اقدام به ساخت مسکن کرده بود که البته نتوانست به تعهدات خود عمل کند، در برخی از پروژه ها مسکن های مهر بدون فونداسیون ساخته شده است که به لحاظ معماری و ایمنی مشکل دارد.

 

وی در ادامه افزود: پردیس را با پیشرفت حدود 35 درصد تحویل گرفتیم که بعد از سه سال به پیشرفت بیش از 80 درصد رسیده است.

 

نریمان همچنین گفت: تاخیر در دریافت سند 5 برگی موضوع جدیدی است که باید پیگیری شود تا ببینیم مشکل کار کجاست؟ برخی از پروژه ها که آماده شده است هم به تنهایی قابل سکونت نیستند و بهتر است متقاضیان با هم جمع شوند و نسبت به سکونت خود اقدام کنند.

 

وی افزود: متقاضیان باید ابتدا سکونت کنند و سپس از خدماتی مانند گاز و غیره بهره مند شوند، طبیعی است که این امر به نفع ساکنین است، ما افراد را به هم معرفی می کنیم تا ساکنان همدیگر را شناسایی کند و با هم تعامل کنند، زیرا نگهداری این واحد ها هزینه بر است، حضور این افراد در مسکن ها و برج ها امنیت ساکنین را تضمین می کند.

 

وی گفت: در مصوبه شورای پول و اعتبار آمده که شیوه پرداخت 10 میلیون اضافه بر واحدهای مسکن مهر را بانک عامل اعلام می کند، خواهش من این است که متقاضیان از این فرصت طلایی استفاده کنند و آورده خود را افزایش دهند، ما با افزایش، میزان وام قیمت مسکن را افزایش نداده ایم بلکه هدفمان کمک به متقاضیان بوده تا میزان آورده خود را افزایش دهند.

 

وی افزود: ما حدودا 19 شهر جدید را مدیریت می کنیم و تقریبا تا پایان سال 15 شهر جدید را تحویل متقاضیان می دهیم و مابقی را تا پایان کار دولت یازدهم تحویل می دهیم.

 

او گفت: پیشرفت فیزیکی ما در کل کشور تا 93 درصد بود، تقریبا همه جا میزان آورده متقاضیان کمتر از 93 درصد از تکمیل مساکین مهر است که باید فکری برای آن شود و این تصمیم شورای پول و اعتبار با هدف کمک به متقاضیان بوده تا میزان آورده مالی متقاضیان افزایش یابد.

 

نریمان افزود: ما فقط 3 مرحله افزایش آورده داشتیم که دو مرحله آن مربوط به افزایش ناگهانی قیمت ارز بوده است که آن هم مربوط به دولت قبل بوده و در مرحله اخیر، بخشنامه ای دادیم که به تعدیل قیمت اشاره دارد. ما در مسکن مهر اعتبار دولتی برای ساخت نداریم بلکه همه مراحل ساخت بر روی دوش متقاضیان و وام بانکی است. در زمینه زیبا سازی هم می توانیم از منابع دولتی استفاده کنیم اما در ساخت این مسکن ها دولت کمکی به ما نمی کند.

 

او گفت: ما در تلاشیم تا زیرساخت ها را برای مسکن های مهر آماده کنیم، در فاز 11 آب، برق و گاز را وصل کرده ایم البته انجام این کار واقعا دشوار است و آقای نوبخت نیز قول هایی داده تا این زیرساخت ها به سرعت تکمیل شوند.

 

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: ما دو کلید ساختمانی و اصلی داریم که در یک مقطع زمانی مجبور شدیم کله کلیدهایی که به متقاضیان داده بودیم را پس بگیریم زیرا کلیدهای تحویلی، کلیدهای اصلی نبودند.

 

روز گذشته خبرگزاری فارس در گزارش خود به این نکته متذکر شده بود که بعد از افزایش سقف وام مسکن مهر برخی از سازندگان مسکن مهر بهانه جویی های خود را برای بالا بردن قیمت ساخت آغاز کرده اند.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------