آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: فعلا ضرورتی برای بازدید از سایت‌های نظامی ایران وجود ندارد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

دو مقام ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با رویترز به درخواست آمریکا برای بازدید از اماکن نظامی ایران واکنش نشان دادند.

مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: فعلا ضرورتی برای بازدید از سایت‌های نظامی ایران وجود نداردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، آمریکا آژانس بین المللی انرژی اتمی را تحت فشار قرار داده است تا برای اطمینان از پایبندی ایران به توافق هسته ای بازرسان خود را به سایت های نظامی ایران اعزام کند. اما به گفته مقامات آژانس، برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد بازرسان باید از ضرورت انجام چنین بازدیدهایی مطمئن شوند که البته هنوز چنین ضرورتی را احساس نکرده اند.

 

هفته گذشته «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل برای انجام ماموریتی که بخشی از تلاش آمریکا برای بازنگری برجام خوانده شد به مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین رفت که وظیفه اصلی نظارت بر پایبندی ایران به این توافق را برعهده دارد.

 

وی پس از دیدار با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت مکان های اعلام نشده زیادی در ایران وجود دارند که مورد بازرسی قرار نگرفته اند و مشکل اصلی آمریکا نیز همین مساله است. اما ایران درخواست او برای بازدید از سایتهای نظامی خود را "یک رویا" خواند.

 

طبق اظهارات مقامات آژانس و کشورهای امضاکننده برجام، اگر شواهد محکمی دال بر انجام فعالیتهای هسته ای ممنوعه در برخی مکانها در ایران - از جمله سایت های نظامی - وجود داشته باشد، آژانس این اختیار را دارد که تقاضای بازدید از این مکان ها را مطرح کند. اما مقامات آژانس می گویند آمریکا در کنار فشار خود بر آژانس، چنین شواهدی را در اختیار آنها قرار نداده است تا آنها نیز بتوانند چنین درخواستی را مطرح کنند.

 

 یک مقام ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره به رویترز گفت: «ما قصد نداریم از سایتی مانند پارچین تنها برای ارسال یک پیام سیاسی، بازدید کنیم.» وی در ادامه گفت: «اگر آنها (دولت ترامپ) بخواهند توافق هسته ای را لغو کنند این کار را انجام خواهند داد. ما فقط نمی خواهیم بهانه ای به دست آنها برای انجام این کار بدهیم.» 

 

یوکیا آمانو نیز تاکنون بارها آژانس تحت مدیریت خود را یک نهاد فنی - نه سیاسی - توصیف کرده است تا تاکید کند که فعالیتها و تصمیمات این آژانس بین المللی انرژی اتمی صرفا باید بر مبنای واقعیات باشد. 

 

 یک مقام دیگر آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به شرط افشا نشدن نامش گفت آژانس باید پیش از آنکه تصمیمی درخصوص بازدید از اماکن نظامی ایران بگیرد، اطلاعات دریافتی را بررسی کند. وی اضافه کرد: آژانس از زمان امضای توافق هسته ای تاکنون از هیچ یک از اماکن نظامی ایران بازدید نکرده است چراکه دلیلی برای طرح این درخواست وجود نداشته است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------