آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

پازل اولین‌ها با دیدار روحانی و اوباما کامل می‌شود؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی,روحانی

دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در مجمع پیش روی سازمان ملل متحد با کنار گذاشتن تکه‌های پازل همه اتفاقات 2 سال اخیر بیش از هرزمان دیگری محتمل است.

شکسته شدن تابوها، رقم خوردن نخستین ها یا زدن رکوردها، اسمش را هرچه بگذاریم، حسن روحانی و دولت یازدهم در 2 سال گذشته نام خود را در کنار آن ثبت و ماندگار کرد.

همه چیز از یک وعده و قول انتخاباتی شروع شد؛ حسن روحانی، در روزهای سخت تهدید و تحریم در خارج و سقوط آزاد اقتصاد در داخل کشور، گفت که پرونده هسته ای را حل و فصل خواهد کرد و روابط تهران را با غرب و منطقه بهبود خواهد بخشید؛ وعده هایی که در ادامه نشان داد قرار است کلید روحانی در قفل سیاست خارجی زودتر از دیگر قفل ها بچرخد.

روحانی یک ماه پس از 24 خرداد در قامت رئیس جمهور،  دیپلمات کارکشته تهران و سفیر روزهای نه چندان دور در سازمان ملل را بر مسند وزارت خارجه نشاند، پرونده مذاکرات هسته ای  را از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه فرستاد تا با تکیه بر بیش از 10 سال تجربه و خبره در عرصه مذاکرات هسته ای و با همراهی و حمایت دیگر مقامات و بزرگان کشور بتواند نخستین رئیس جمهوری ایران باشد که در کمترین زمان ممکن، طولانی ترین مناقشه کشور را حل و فصل کند.

اولین تابو اما یک ماه پس از تشکیل دولت شکسته شد تا نخستین تماس تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا در عمر 35 ساله انقلاب ایران، در خیابان منتهی به فرودگاه جان اف کندی برقرار شود، گفت وگوی تلفنی 20 دقیقه ای به ابتکار برادر رئیس جمهور و در ترافیکِ پس از نخستین حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد.

روحانی و اوباما، در این گفت وگو تصمیم خود را برای حل و فصل برنامه هسته ای ایران عنوان و2  رئیس جمهور، وزرای خارجه خود را مامور پیگیری پرونده مذاکرات هسته ای کردند تا 2 ماه بعد و در روزهای سردِ ژنو، نخستین متن یک توافق بر سر فعالیت های هسته ای تهران میان ایران و غرب، تدوین و به امضا برسد.

سفر نیویورک اما نخستین دیگری نیز برای کابینه روحانی به همراه داشت، بار دیگر تابویی شکسته شد، وزرای خارجه ایران و آمریکا برای نخستین بار پس از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور بر سر یک میز نشستند، عکس یادگاری گرفتند و حتی با یکدیگر خصوصی صحبت کردند و مقدمات آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته ای را رقم زدند.

این دیدار خصوصی چند دقیقه ای میان ظریف و کری اما در ادامه و در ماه های بعد تکرار شد تا جایی که رسانه ها نوشتند که وزرای خارجه ایران و آمریکا همدیگر را با نام کوچک جان و جواد صدا میزنند، به یکدیگر ایمیل میزنند و روابط دوستانه ی خوبی نیز با یکدیگر دارند، هرچند تابوی دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا شکسته شد اما در ماه های پس از آن خبر دیدار این دو وزیر خارجه از پیاده روی در خیابان های ژنو تا نشستن در حیاط هتل در وین، همچنان جذابیت خبری داشت و تصاویر آن به سرعت در شبکه های مجازی منتشر می شد.

دومین حضور روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز با نخستین های بسیاری همراه بود، روحانی و کامرون، به عنوان عالی ترین مقامات اجرای ایران و انگلیس برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی ایران با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند؛ در این سفر روحانی و وزیر خارجه اش دیدارهای عالی رتبه دیگری نیز با کشوهای تاثیرگذار و مهم منطقه ای و غربی برگزار کردند.

ادامه مذاکرات هسته ای در سال دوم نیز با رکوردها و نخستین های فراوانی همراه بود؛ لغو تحریم ها علیه ایران برای اولین بار، تایید حق برخورداری از چرخه کامل سوخت اتمی در شورای امنیت برای اولین بار، حل یک اختلاف بین‌المللی زیر فصل ۷ با دیپلماسی برای اولین بار،  لغو قطعنامه‌های سازمان ملل بدون یک روز اجرا توسط کشور تحریم شده برای نخستین بار، طولانی‌ترین حضور وزرای خارجه ۵ عضو دائم شورای امنیت در کنار هم، تدوین و امضای مفصل ترین سند یک توافق حقوقی بعد از جنگ جهانی دوم و طولانی ترین اقامت وزیر امور خارجه ایران در خارج از کشور همگی از جمله نخستین هایی بود که در مسیر مذاکرات هسته ای ایران رخ داد و تهران و غرب را در مسیر رسیدن به توافق نهایی سوق داد.

اکنون نیز زمزمه های رسانه ای درباره احتمال دیدار حسن روحانی و باراک اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد شنیده می شود؛ زمزمه هایی که با کنار گذاشتن تکه های پازل همه اتفاقات 2 سال اخیر، امکان آن را از هر زمان دیگری محتمل می کند.

دیداری برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و برای ادامه شکستن تابوی دیدار مقامات ارشد ایرانی و آمریکایی.

اخبار سیاست خارجی - نامه

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------