آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

میدل ایست آی: کلینتون یا ترامپ، اجرای توافق هسته‌ای مشکل می‌شود



اخبارسیاست خارجی,خبرهای سیاست خارجی,کلینتون یا ترامپ

پایگاه خبری میدل ایست آی در گزارشی با اشاره به اجرای برجام نوشت: رییس‌جمهور بعدی آمریکا چه کلینتون باشد، چه ترامپ ادامه اجرای توافق هسته‌ای با مشکلاتی مواجه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری – تحلیلی میدل ایست آی، آمریکا از زمان تسخیر سفارت خود در تهران توسط نیروهای انقلابی ایران در سال 1979 تاکنون با استفاده از ابزارهای مختلف تلاش کرده است تا با سیاست خارجی این کشور مقابله کند. یکی از این ابزارها تحریم‌هاست که نقش کلیدی هم ایفا کرده است.

اما حصول یک توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شرایطی حساس و به‌علاوه سخت و حل نشدنی را برای آمریکا ایجاد کرده است.

از زمانی که اجرای توافق هسته‌ای رو به پیشرفت قرار دارد، دستان آمریکایی‌ها به نوعی بسته شده است، چرا که هرگونه تحریم موثر جدید به منزله نقض توافق خواهد بود و آن را به نابودی خواهد کشاند. تحریم‌هایی که آمریکا در واکنش به آزمایشات موشکی ایران در ماه مارس اعمال کرد نیز بیش‌تر نمادین بودند و موجب نقض توافق هسته‌ای نشدند.

با این حال از آن‌جایی که ایران به میزان چشم‌گیری برنامه هسته‌ای خود را محدود کرده است، اگر هرگونه تحریم جدیدی را علیه خود بپذیرد، هدف توافق بر سر برجام به طور عامل خنثی و نابود خواهد شد.

اکنون بیش‌ترین مساله مورد اختلاف میان ایران و آمریکا، برنامه موشکی تهران و حمایت این کشور از حزب‌الله لبنان است اما این توافق یک قرارداد دو جانبه میان ایران و آمریکا نیست بلکه توافقی است بین المللی که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته که آمریکا خود یکی از اعضای آن است.

به نوشته میدل ایست آی با این حال توسعه برنامه موشکی ایران هنوز می‌تواند در کنگره  مورد مخالفت قرار گیرد. ایران در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها در نیروی هوایی خود با محدودیت‌هایی مواجه بوده است، در حالی که رقبای منطقه‌یی‌اش یعنی اسراییل و عربستان سعودی یک ناوگان قابل توجه در اختیار دارند.

بنابراین، ایران به توسعه برنامه موشکی خود در مرکز دکترین دفاعی‌اش ادامه می‌دهد، چیزی که حتی دولت اوباما با آن مخالف است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای تاکید بر اهمیت برنامه موشکی از منظر ایرانی‌ها در ماه مارس پیامی در صفحه توییتر خود منتشر کرد که در آن آمده بود، اگر ایران موشک در اختیار داشت، صدام حسین جرات نمی‌کرد به ایران حمله کند.

از طرفی دیگر، وجود خصومت میان ایران و اسراییل و پشتیبانی ایران از حزب‌الله می‌تواند هر لحظه به تنش میان تهران و واشنگتن دامن بزند. جنبش حزب‌الله که در دهه 1980 در لبنان ظهور پیدا کرده همواره مورد حمایت تهران بوده است.

این پایگاه خبری در ادامه گزارش خود با اشاره به انتخابات پیش روی آمریکا نوشت: اگر رییس‌جمهور بعدی آمریکا، هیلاری کلینتون نامزد موردپسند اسراییلی‌ها باشد و کنگره نیز تحت کنترل جمهوری خواهان باقی بماند آیا کلینتون آماده است تا بر سر توافق با ایران به جنگ کنگره برود؟ در این صورت وی تا چه اندازه  می‌تواند در برابر فشارهای اسراییل و لابی آن برای مقابله با حمایت ایران از حزب‌الله ایستادگی کند.

اما اگر دونالد ترامپ، رییس‌جمهور شود، آیا قادر خواهد بود جلو خود را برای همکاری با کنگره در وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در صورتی که دموکرات‌ها نتوانند کنترل کنگره را به دست بیاورند، بگیرد؟ در نبود اوباما در کاخ سفید که با چنگ و دندان از توافق هسته‌ای محافظت کرده است، اجرای این توافق احتمالا با مشکلاتی مواجه خواهد بود و نمی‌توان گفت که اجرای توافق در هشت سال آینده دوام بیاورد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------