آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

لحظه به لحظه با هشتمین دور مذاکرات ایران و 5+1، ظریف: درباره راه‌حل هسته‌ای هنوز به یک جمع‌بندی مشترک نرسیده‌ایم



اخبار سیاست خارجی - لحظه به لحظه با هشتمین دور مذاکرات ایران و 5+1،
ظریف: درباره راه‌حل هسته‌ای هنوز به یک جمع‌بندی مشترک نرسیده‌ایم/ پایان مذاکرات سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون

این خواست جمهوری اسلامی ایران بود که علاوه بر مذاکرات با خانم اشتون و آمریکا، یک بار هم مذاکره با کل 1+5 باشد و به این دلیل است که روز پنج شنبه هم به مدت مذاکرات افزوده شد و این نشان دهنده اراده سیاسی در همه طرف ها است... سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از ورود به وین پایتخت اتریش به منظور ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران ابزار خرسندی کرد.

پیام انتشار تصاویر سردار سلیمانی در میان رزمندگان عراقیمذاکرات ایران و 5+1 برای رسیدن به راه حلی جامع در مذاکرات هسته‌ای در حالی از روز سه شنبه بیست و سوم مهرماه به صورت غیررسمی و با برگزاری دیدارهای چندجانبه به میزبانی وین از سر گرفته شد و از روز پنج شنبه بیست و پنجم مهر به صورت رسمی آغاز خواهد شد، که تا پایان دوره چهار ماهه تمدید مذاکرات، زمان چندان طولانی باقی نمانده است.

به گزارش «تابناک»، دوره تازه‌ای مذاکرات گسترده با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد و در نهایت پس از شش دور مذاکرات سخت و نفس گیر که آخرین دور آن به مدت هفده روز در جریان بود، مذاکرات به مدت چهار ماه تا سوم آذرماه تمدید شد تا در این مدت مذاکرات به لحنی جدی در خصوص نقاط اختلاف میان طرفین صورت پذیرید.

این مذاکرات در سفر اخیر رئیس جمهور و وزیر امورخارجه کشورمان به نیویورک و در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز پی گرفته شد اما پس از دور هفتم مذاکرات، همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند که مهم‌ترین این اختلاف‌ها در خصوص تعداد سانتریفیوژها و برخی جزئیات دیگر بود تا در نهایت مذاکرات برای ارائه راه‌حل های منطقی و دستیابی به توافق معقول، دوباره در پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در رأس تیم مذاکره کننده هسته‌ای متشکل از سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه،‌ حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی، داود محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای برای هشتمین دوره مذاکرات با شش قدرت جهانی، صبح روز سه شنبه 22 مهرماه وارد وین شدند تا با ورود دیگر هیات‌ها، مذاکرات از سر گرفته شود.

وزیر خارجه ایران امروز در بدو ورود به وین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رایزنی‌ها در وین می‌تواند راه را برای رسیدن به توافق نهایی هموارتر کند، یادآور شد: «همانطور که رئیس جمهوری کشورمان مطرح کرد در مورد اصل موضوعات تفاهم کلی وجود دارد، اما آنچه در چند دور اخیر در موردش بحث و گفت‌وگو شده است، در مورد  جزئیات است، مواردی مانند حجم غنی سازی، نحوه و زمانبندی رفع تحریم‌ها که بسیار با اهمیت و حیاتی هستند. ما امیدواریم که طرف مقابل با پذیرفتن واقعیاتی که در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی است و هم واقعیات برنامه هسته‌ای که ایران دارای یک برنامه پیشرفته صلح آمیز هسته‌ای است، بتواند به یک راه حل دست پیدا کند که به نفع همه است و ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم برد که از این چند روز مذاکره در وین برای حل مشکلات بهترین استفاده را ببریم.»

در نخستین از دور هشتم مذاکرات ایران و 5+1، دو نشست سه جانبه میان سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران، ویلیام برنز قائم مقام و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون برگزار شد و سپس، شام کاری کاترین اشتون و محمدجوادظریف برگزار شد و در همین زمان اعلام شد، دور هشتم مذاکرات ایران با 6 کشور چین، روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان از روز پنجشنبه آغاز خواهد شد.


17:22- نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، آمریکا و کاترین اشتون بعد از حدود سه ساعت در وین پایان یافت.


16:00- ایتارتاس گزارش داد، هونگ لی سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه تأکید کرد که چین امیدوار است که نشست اعضای دائمی شورای امنیت و آلمان در خصوص ایران، سازنده خواهد بود. روند مذاکرات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران وارد مرحله کلیدی شده است. علی‌رغم این واقعیت که طرفها با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند ما نباید نتایج حاصل‌شده را دست‌کم بگیریم.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: ما امیدواریم که مذاکره کنندگانی که با یکدیگر دیدار می‌کنند مذاکرات و گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشته باشند و به‌دنبال یافتن راهکار مشکل باشند و نگرانی‌های مشترک را در نظر بگیرند. ریاست هیئت چینی را "وانگ کان" دبیر بخش کنترل تسلیحات و خلع سلاح وزارت خارجه چین به‌عهده خواهد داشت.

15:42- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار «جولیو هاس» سفیر کشور سوییس در جمهوری اسلامی ایران، با یادآوری مذاکرات هسته ای بین ایران و کشورهای 1+5 گفت: افق روشنی در روابط ایران و غرب داریم که می توانیم کارهای علمی، فنی و تکنولوژیکی را در سایه مراودت های سیاسی انجام دهیم.

وی با اشاره به فراز و نشیب های شرایط سیاسی، گفت: اخلاق دیپلماتیک ایجاب می نماید که به تعهدات پایبند باشیم، چون خلف وعده ها، ریشه اعتمادها را می سوزاند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری برای انتقال گاز به اروپا را ظرفیت آماده همکاری ایران و سوییس خواند و گفت: اگر خط لوله انتقال گاز احداث شود، یک سرمایه گذاری همیشگی در جهت امنیت سیاسی اروپاست. هم تولیدکننده و هم مصرف کننده باید با استفاده از اصل تنوع، از منافع آن برخوردار شوند.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری برنامه های اقتصادی و سیاسی دولت یازدهم، گفت: اگر مسوولان غربی نتوانند مشکلات خود را در زمان دولتی که محصول تفکرات نیروهای فرهیخته کشور است، حل کنند، چه جوابی به افکار عمومی خود خواهند داد؟!

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همه گفتار و رفتار ایران را در راستای اعتمادآفرینی خواند و گفت: در چنین شرایط مغتنمی، بهانه تراشی های سیاسی و توجه به کارشکنی های لابی های صهیونیستی، فرصت مناسبی را از دست غربی ها می گیرد که به کمک ایران بتوانند بسیاری از مشکلات منطقه ای و حتی جهانی را حل کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به اظهارات سفیر سوییس در خصوص اراده آمریکایی ها برای حل مسایل، گفت: با اینکه مشکلات داخلی آمریکا و فشار تندروی های آنها را می دانیم، ولی برای حل مسائل تغییر گفتار کافی نیست و باید رفتارها هم موید گفتار باشد.

 

15:00- «اِوا کیلی» (Eva Kaili) نماینده یونان در پارلمان اروپا گفته است: مهمترین تاثیر مذاکرات بین ایران و گروه 3+3 پویایی ایجاد شده است. بسیاری از چیزها در مدت زمان کوتاهی پیش رفته است. این نشان میدهد که هر دو طرف دارای انگیزه ی طولانی مدت و پایداری برای بهبود روابط خود در تمام جنبه ها  بوده اند. گروه 3+3 تنها مجموعه ای از مذاکرات نیست. بلکه گامی اولیه برای نهادینه سازی روابط با تهران است. ما نیازمند تمرکز بر عناصر برنامه ی تعیین شده و همچنین محافظت از مذاکرات در برابر تندرو هایی هستیم که مخالف هر گونه بهبود روابط بین دو طرف هستند.

14:28- دیدار جان کری و محمدجواد ظریف، وزیران خارجه ایران و آمریکا که ظهر امروز (چهارشنبه) به وقت محلی با حضور نماینده اتحادیه اروپا و نماینده 1+5 در مذاکرات با ایران در هتل کوبورگ وین در حال برگزاری است.

قرار بود این نشست ساعت 13:30 به وقت تهران (12 به وقت محلی) برگزار شود که به دلیل نشست دوجانبه کری و اشتون و پس از آن اقامه نماز وزیر امور خارجه کشورمان با تاخیر برگزار شد.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1


12:45- رویترز گزارش داد، یک مقام ارشد آمریکایی در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد مذاکرات هسته‌ای بر ضرب‌الاجل 24 نوامبر (3 آذر) متمرکز است.

مقام دولت اوباما گفت: ر اینجا درباره تمدید صحبتی نکرده‌ایم.

وی با این حال تأکید کرد که در مسائل اصلی هنوز اختلافات زیاد است اما در عین گفت: فکر می‌کنم که در مجموع در تمام مسائل اختلافات کمتر شده‌اند. راه‌های زیادی برای نیل به توافق وجود دارد.

12:05- ماری هارف، سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی در صفحه توئیترش با اعلام خبر ورود جان کری، وزیر امور خارجه این کشور به وین نوشت: خوب است که دوباره به وین بازگشته‌ایم تا به مذاکرات هسته‌ای با ایران ادامه دهیم. وزیر امور خارجه امروز دیداری سه جانبه با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش و کاترین اشتون نماینده بلندپایه اتحادیه اروپا خواهد داشت.

11:10- فدریکا موگرینی وزیر خارجه ایتالیا لحظاتی پیش در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص موضوع هسته‌ای، تحولات منطقه و گروهک تروریستی داعش به گفت‌وگو پرداخت.

10:53- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت معتقدیم زمان لازم برای رسیدن به توافق هسته‌ای تا 24 نوامبر(3 آذر) با ایران وجود دارد.  جن ساکی در نشست با خبرنگاران گفت تمرکز ما معطوف به مشخص کردن این موضوع است که آیا می توان تا 24 نوامبر به توافق رسید یا خیر. ما همچنان معتقدیم که زمانی کافی بری رسیدن به توافق را داریم.

ساکی همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال تمدید مذاکرات گفت 24 نوامبر ضرب الاجل ماست و همه تلاشها و تمرکز ما بر این تاریخ معطوف است.  پیش از این برخی رسانه‌ها از احتمال تمدید دوباره مذاکرات هسته‌ای خبر دادند.

10:39- مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون پس از دیدار سه‌شنبه شب محمدجواد ظریف و وزیر امور خارجه کشورمان و خانم اشتون در وین پایتخت اتریش در صفحه توئیتر خود نوشت: ظریف و اشتون در دیدار سه‌شنبه شب خود که بیش از دو ساعت و نیم به طول انجامید مذاکراتی سودمند داشتند.

10:30- نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 12 به وقت وین (13:30 به وقت تهران) در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار می‌شود.

10:29- سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی، اظهار کرد: احتمال دارد یک نشست میان وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+5 در ماه نوامبر برگزار شود که این بدین معنی است که دستیابی به راه‌حل نزدیک است.

ریابکوف افزود: اگر به راه‌حل دست پیدا نکنیم احتمال دارد مسائل همانند سال گذشته پیچیده‌تر شود. زمانی که وزرای امور خارجه قادر نبودند در اولین تلاش‌های خود مسائل را حل کنند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه برگزاری نشست وزرای امور خارجه در ماه‌های جاری را غیرمحتمل دانست و گفت که آنها احتمالا" قبل از ضرب‌الأجل 24 نوامبر با یکدیگر دیدار خواهند کرد.


10:25- سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ روسیه پس از دیدار با همتایان آمریکایی و فرانسوی‌اش در پاریس در یک کنفرانس خبری اظهار کرد:‌ احتمال دارد در این دوره از رایزنی‌ها در وین توافقاتی صورت گیرد. در نگاه اول مسائلی که باید روی آنها به توافق رسید سخت به نظر نمی‌آیند. با این حال پیش از پایان یک دور مذاکرات طولانی همه طرف‌ها خواستار دستیابی به امتیازات بیشتر هستند. اما من اطمینان دارم که توافق ممکن است.

لاوروف در سخنانش با اشاره به ضرب‌الاجل 24 نوامبر برای حصول توافق هسته‌ای نهایی میان ایران و گروه 1+5 گفت: من نمی‌توانم تضمین کنم که تا قبل از 24 نوامبر این توافق صورت گیرد. این تاریخ مقدس نیست اما ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا پیش از سررسید این تاریخ به نتیجه برسیم. مسکو روی کیفیت مذاکرات تمرکز کرده است. ما تمام تلاشمان را برای دستیابی به توافق نهایی بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کار گرفته‌ایم و به طور روزانه به این تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم.

10:15- یک مقام آمریکایی به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفته است آقای کری در این مذاکرات حضور نخواهد داشت. یک مقام غربی دیگر هم در گفت‌‌وگو با این روزنامه گفته که مذاکرات پیش‌ِرو طولانی نخواهد بود و تنها فرصتی برای دیپلمات‌ها خواهد بود تا اطلاعاتی درباره وضعیت جاری مذاکرات به دست آورند.


10:12- موسویان دیپلمات سابق کشورمان در یادداشتی در پایگاه المانیتور نوشت یکی از مسائل مهم مورد اختلاف از دید آمریکا بحث تلاش ایران در گذشته برای مخفی کردن برنامه هسته‌ای خود و نیز ادعای ابعاد احتمالی نظامی آن است که دلیل کافی برای آنهاست برای اینکه تا زمانی که اعتماد کامل آنها کسب نشود غنی سازی ایران تعلیق شود و یا تا حد زیادی به عقب برگردد. اما ایران همه این ادعاها را نفی می کند.

وی می نویسد: به دلیل نقش مهم کنگره آمریکا در سرنوشت روابط ایران و آمریکا به طور کلی و نیز بحث هسته ای لازم است که اعضای آن بدانند که برنامه هسته ای ایران چگونه شروع شد و چرا ایرانی ها این اندازه برای ادامه آن تزلزل ناپذیر هستند.

موسویان سپس با توضیح قرارداد هسته‌ای ایران از زمان محمدرضا پهلوی و سپس قرارداد ایران با آلمان برای تکمیل نیروگاه بوشهر و عدم توجه شرکت‌های غربی به تعهداتشان، راهی که ایران برای برخورداری از چرخه تولید انرژی هسته‌ای صلح آمیز در پیش گرفته را با توجه به تاریخ این اتفاقات، اجتناب ناپذیر خواند و توقفش را نیز ناممکن دانست.

وی در این زمینه یادآور شد: فرهنگ مقاومت که ریشه در تاریخ ایران دارد که ایرانی ها غالبا به دنبال عدالت بوده اند و در مقابل گردن کشی و فشار نیروهای خارجی مقاومت کرده اند. همچنین  تزلزل ناپذیری ایران ریشه در احساسات وطن پرستانه و افتخار ملی دارد که بدون شک موتور محرکه این برنامه شد.

در حالی که ایرانی ها از توافق هسته ای حمایت می کنند بیش از 70 درصد آنها بر اساس نظرسنجی انجام شده از سوی دانشگاه مریلند آمریکا مخالف برچیده شدن سانتریفیوژهای فعلی و نیز محدود کردن فعالیت های تحقیقاتی کشورشان هستند. بعلاوه بر اساس این نظرسنجی یک اجماع کلی در بین ایرانی ها وجود دارد که لازم است کشورشان برنامه هسته ای صلح آمیز داشته باشد.

اما راه پیش رو به اعتقاد موسویان این است که طی 3 دهه اخیر آمریکا به همه اقدمات- به جز دخالت نظامی_ برای تغییر رژیم در ایران متوسل شد. به دلایلی که در کتاب اخیرم« ایران و ایالات متحده آمریکا؛ نگاهی درونی به گذشته ناموفق و راه صلح» توضیح داده‌ام همه این تلاش ها شکست خورد و ایران اکنون باثبات ترین قدرت منطقه است.


10:00- موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، در مصاحبه‌ای درباره روند مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 با اشاره به امتیازات غرب به ایران گفت که چشم‌انداز موجود از این گفت‌وگوها نشان می‌دهد این مذاکرات به توافقی ختم خواهد شد که «خوب نیست».

وی با ابراز نگرانی از وضعیت مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 مدعی شد تحریم‌های وضع‌شده به‌رهبری آمریکا دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران را پای میز مذاکره آورده است.

موشه یعلون در بخش دیگری از اظهاراتش به توصیف آنچه به‌زعم وی توافق خوب بین ایران و گروه 1+5 است پرداخت و گفت توافق خوب توافقی است که به ایران اجازه داشتن هیچ سانتریفیوژی را ندهد.

9:56- محمد جواد ظریف شامگاه سه شنبه پس از دیدار با کاترین اشتون با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در محل نمایندگی دائم ایران در وین گفت: در گفت‌وگوهای طولانی که با خانم اشتون داشتم و هم میان معاونان برگزار شد، موضوعات باقی‌مانده و راه‌های متفاوتی که برای حل و فصل این موضوعات مطرح شده بودند بررسی شدند. در این دور از مذاکرات در حال بررسی راه حل های ارائه شده برای پایان دادن به اختلافات هستیم. همانطور که بارها گفته شده است اختلافات قابل توجهی وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که این اختلافات غیرقابل حل وفصل است.

وزیرخارجه کشورمان گفت: ضروری است درباره روش‌هایی که هم جدی و هم با مقداری نو‌آوری برای حل و فصل این اختلافات مطرح می شود بحث شود اما این بحث ها زمان‌بر هستند و ممکن است این راه حل ها به گفت‌وگوی بیشتر نیاز داشته باشد. البته این به آن معنا نیست که هنوز به راه حلی که مورد توافق همه باشد رسیده باشیم. به این معنا هم نیست که راه حل غیرقابل دسترسی باشد. همه معتقدند که این موضوع قابل حل است زیرا به واقع، برنامه هسته ای ایران یک برنامه صلح‌آمیز و یک واقعیت روی زمین است، به این معنا که دانش دانشمندان ما و فناوری که ما به دست آوردیم یک فناوری بومی است و همگان به این باور رسیده اند که نمی شود آرزو کرد این فناوری نباشد.

ظریف افزود: از این رو ضروری است بر روی راه حل‌ها کار شود و در مذاکرات سه‌شنبه درباره راه حل‌های متفاوتی که هر یک از کشورها مطرح می‌کردند بحث‌های جدی صورت گرفت البته تاکنون به یک جمع بندی مشترک نرسیده‌ایم اما معقدم در صورت وجود اراده سیاسی دستیابی به آن ممکن است.

وزیر خارجه کشورمان با اعلام اینکه از ظهر چهارشنبه به بعد ملاقات‌های سه‌جانبه با وزیر خارجه آمریکا و خانم اشتون برگزار می شود گفت: روز پنج شنبه هم جلسه ای با مجموعه کشورهای 1+5 در حد مدیران سیاسی خواهیم داشت زیرا معتقدیم حضور همه اعضای 1+5 برای رسیدن به راه حل ضروری است و بسیار خوب است که پنج شنبه از این فرصت برای رسیدن به نقطه مشترک استفاده کنیم. این خواست جمهوری اسلامی ایران بود که علاوه بر مذاکرات با خانم اشتون و آمریکا، یک بار هم مذاکره با کل 1+5 باشد و به این دلیل است که روز پنج شنبه هم به مدت مذاکرات افزوده شد و این نشان دهنده اراده سیاسی در همه طرف ها است.

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: جمهوری اسلامی از ابتدا با توجه به سیاست های کلی نظام و نقطه نظرات مقام معظم رهبری که داشتن هرگونه سلاح های کشتار جمعی را از نظر شرعی حرام اعلام کردند، نیازی به سلاح های هسته ای ندارد و برهمین اساس احساس می کند که رسیدن به یک راه حل مفید است.

وی با بیان اینکه از ابتدا با اراده سیاسی و آمادگی کامل برای دستیابی به نتیجه به مذاکرات وارد شدیم گفت: امیدواریم که چنین وضعیتی هم در طرف مقابل وجود داشته باشد بنابراین جلسه روز پنج شنبه فرصتی برای مرور موضوعات مختلف با همه اعضای 1+5 است، اما الزاما به معنای ان نیست که یک وضعیت جدید، مثبت و یا منفی پیدا شده است.

ظریف افزود: بارها گفته ام مذاکرات تا زمانی که به نتیجه نرسد هیچ اختلافی حل نشده است زیرا مجموعه ای به هم پیوسته از موضوعات است و ضروری است در همه موضوعات به نتیجه برسیم. فکر می کنم زمانی که در نیویورک صرف شد و مذاکرات بسیار گسترده ای که در نیویورک انجام شد و پنج شنبه هم گذاشته خواهد شد قادر است راه حل های مطرح شده را بررسی کند و البته به هیچ وجه بحث توافق نیست و تا زمانی که روی همه موضوعات توافق نشود، روی هیچ موضوعی توافق نخواهد شد.

وزیرخارجه کشورمان با بیان اینکه زمان برای رسیدن به توافق وجود دارد گفت: بیش از 40 روز دیگر فرصت داریم و همانطور که گفتم درباره همه موضوعات راه حل هایی از سوی طرف های مختلف ارائه شده است اما تنها لازم است که در مورد این راه حل ها به جمع بندی برسیم و در قالب یک مجموعه و یک بسته با آن برخورد کنیم.

9:40- «الدار مامدو»، مسئول هیئت پارلمانی ایران و پارلمان اروپا در یادداشتی تأکید کرد پیشنهاد دولت روحانی در مذاکرات هسته‌ای بهترین پیشنهادی است که ایران می‌تواند ارائه بدهد.

وی در این یادداشت با اشاره به اینکه دولت ایران برای رسیدن به توافق جدی است، اما «تشنه» توافق نیست تأکید کرد ایران تلاش دارد از شکست مذاکرات اجتناب کند، اما حاضر نیست به هر قیمتی تن به توافق دهد.

آقای مامدو در ادامه تصریح کرد: «دولت روحانی بهترین پیشنهادی را که امروزه ایران می‌تواند ارائه دهد در این مذاکرات مطرح کرده است و اگر این پیشنهاد قبول نشود با انتقاد تند محافظه‌کاران مواجه خواهد شد».

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 
9:38- محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دقایقی پیش با «سباستین کورتس» همتای اتریشی خود دیدار و در خصوص مسائل دوجانبه بحث و تبادل نظر کرد.

این خبر لحظه لحظه تکمیل می‌شود

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------