آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

مقام پاکستانی:ایرانیان برای پیگیری مرزبانان با ما تماس نگرفتند!



اخبار,شهادت یکی از مرزبانان ایرانی

اخبار سیاست خارجی  - ادعایی که واکنش مسوولان ایرانی را می طلبد
مقام پاکستانی:ایرانیان برای پیگیری مرزبانان با ما تماس نگرفتند!

در حالی که جمعی از مقامات محلی و کشور، خبر شهادت یکی از مرزبانان ایرانی را به نقل از منابع محلی صحیح می‌دانند، ادعاهای تسنیم اسلم سخنگوی وزارت خارجه پاکستان علیه طرف ایرانی که علی‌رغم اصرار مسئولان ایرانی بر پیگیری همه جانبه موضوع آنها را به تماس نگرفتن با طرف پاکستانی متهم کرده، نیازمند پاسخگویی و شفاف‌سازی طرف ایرانی است.

به گزارش «تابناک»، اگر چه بعد از اعلام شهادت یکی از گروگانها، تردیدهایی در این باره وجود داشت ولی اکنون مقامات استان سیستان و بلوچستان به نقل از منابع محلی از صحت این خبر اطلاع می‌دهند و تائید می‌کنند که جمشید دانایی‌فر متولد 1366 که فرزند وی ده روز پیش به دنیا آمده است، به شهادت رسیده و سرنوشت چهار سرباز ربوده شده در آینده روشن خواهد شد.

در همین حال تسنیم اسلم سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، به بی بی سی گفته است که "ما خاک خود را وجب به وجب برای [یافتن] گروگانها جستجو کرده ایم ولی ردی از آنها پیدا نکرده‌ایم. کمیته ویژه‌ای مشترکی با شرکت مقامات ایران و پاکستان تشکیل شد، اما مقامات ایرانی هیچگاه [در این باره با ما] تماسی برقرار نکردند."

اگر چه سخنگوی وزارت خارجه پاکستان مدعی شده است که دولت این کشور، همه تلاش خود را برای یافتن ردی از مرزبانان ربوده شده انجام داده است ولی ساختار سیاسی و امنیتی پاکستان که گاه خارج از کنترل مقامات سیاسی این کشور است و نیز موارد پیشین مشابه که در مرزهای دو کشور اتفاق افتاده، تردیدهای زیادی را در مورد ادعاهای این مقام پاکستانی به جای می‌گذارد.

مقامات ایرانی در هفته‌های گذشته، اگر چه تاکید داشته‌اند که همه تلاش خود را برای آزادی مرزبانان ربوده شده به کار گرفته‌اند و حتی در اواسط اسفندماه، شایعه آزادی مرزبانان ربوده شده در پاکستان به اندازه‌ای جدی شد که جانشین ستاد کل نیروهای مسلح نیز آن را تائید کرد ولی از روزهای ابتدایی ربایش مرزبانان ایرانی تاکنون، خبررسانی در مورد این تلاش‌ها بنا به دلایلی اعلام نشده محدود و پراکنده بوده است.

به نظر می‌رسد مسئولین دولتی با تکیه بر دو کانال رسمی و غیر رسمی به ترتیب از راه همکاری با مقامات پاکستانی و کمک گرفتن از ساختارهای قومی و طایفه‌ای محلی به دنبال حل مساله بوده‌اند ولی این تلاش‌ها اکنون با دو مانع و ابهام جدی مواجه شده است. از سویی حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور اعلام کرده است که «اگر خدای ناکرده خبر شهادت مرزبان ایرانی صحت داشته باشد با توجه به اینکه مرزبان‌ها به خاک پاکستان برده شده‌اند و در این مدت در آنجا نگهداری می‌شوند بر روند مذاکرات دیپلماتیک بین ایران و پاکستان در رابطه با این موضوع که در حال انجام است قطعاً تأثیر گذاشته و روند مذاکرات سخت می‌شود» و از سوی دیگر تسنیم اسلم، مقامات ایرانی را به برقرار نکردن تماس با طرف پاکستانی برای پیگیری موضوع متهم کرده است.

جدای از سرنوشت تلخی که احتمالا برای یکی از مرزبانان ایرانی رقم خورده است، وظیفه طرف ایرانی برای پیگیری سرنوشت مرزبانان به خصوص با توجه به ادعاهای مقام پاکستانی سنگین‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

------------------------

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد
آمادگی ایران برای سرکوب "جیش العدل"

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مذاکره رئیس جمهور ایران با نواز شریف درباره وضعیت مرزبانان ایرانی گفت: در صورتی که دولت مرکزی پاکستان توان پیگیری این وضعیت را ندارد، ایران آمادگی سرکوب گروهک جیش العدل را دارد تا وارد عمل شود.

اسماعیل کوثری در گفت و گو با تسنیم با اشاره به اینکه این گروهک تروریستی  از طرف  عربستان و کشور‌های این چنینی حمایت می شوند و پاکستان در مرز خودش در این منطقه کنترلی ندارد اظهار کرد: رئیس جمهور ایران در سفر خود به افغانستان که برای جشن نوروز می رود، باید به صورت جدی در جلسه مشترک با نواز شریف  و رئیس جمهور افغانستان  این موضوع را  پیگیری کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مذاکره رئیس‌جمهور ایران با نواز شریف درباره وضعیت مرزبانان ایرانی گفت:در صورتی که دولت مرکزی پاکستان توان پیگیری این وضعیت را ندارد، ایران آمادگی سرکوب گروهک جیش العدل را دارد تا وارد عمل شود.

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم بیشتر از این منتظر بمانیم تا این گروهک‌ها  از مرز پاکستان  وارد کشور ایران بشوند افزود: جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت مرزها کشور  هزینه های بسیاری کرده است و کشور پاکستان باید اقدامات  بسیار زیادی را در مرز پاکستان و ایران  انجام دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: خواسته رئیس جمهور ایران از نوازشریف باید این باشد که این موضع و چنین مسایلی در مرز ایران و پاکستان برای همیشه  به صورت قطعی تمام شود.

کوثری با بیان اینکه باید بگوئیم که این مسئله در ایران از سوی مجلس شورای اسلامی، دولت، وزارت امور خارجه و تمام ارگان‌های کشور در حال پیگیری است خاطرنشان کرد: استان بلوچستان  پاکستان ناامن است و از طرف دولت مرکزی زیرنظر حاکمیت نیست و در این حالت  این گروهک‌ها و اشرار که از طرف عربستان و کشور‌های این‌چنینی حمایت می‌شوند دست به چنین شرارت‌هایی می‌زنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: دولت مرکزی پاکستان باید این گروهک‌ها را پاکسازی کند تا اینکه ارتباط ایران با پاکستان همچنان برقرار باشد.

وی افزود: دولت پاکستان در صورتی که نتواند در این‌باره کاری کرده و اگر نمی توانند  اقدامی کند باید اجازه دهند تا ما وارد عمل شویم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: درصورتی که دولت پاکستان توانایی پاکسازی این گروه را ندارد، جمهوری اسلامی ایران این توانمندی را دارد تا آنها سرکوب کرده و این منطقه را پاکسازی کند.
اخبار سیاست خارجی -  تابناک،تسنیم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------