آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

لاریجانی: آمریکا با تروریسم بازی می‌کند، نه مبارزه/ درباره حضور آمریکا و ناتو در منطقه حساسیم



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رئیس مجلس با بیان اینکه راهبرد آمریکا بازی با تروریسم است و نه مبارزه با آن، گفت: آمریکا به دنبال فروش تسلیحات خود است و تداوم بحران در خاورمیانه را زمینه‌ای برای تجاری‌سازی امنیت می‌داند.

به گزارش ایسنا، متن سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دهمین اجلاس عمومی سازمان پیمان امنیت جمعی (سنت‌پترزبورگ روسیه ـ 21 مهر ماه 1396) به شرح زیر است:

 

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

 

رؤسای محترم پارلمان‌ها و همکاران گرامی

 

ابتدا خرسندی خود را از حضور در این همایش‌و در جمع مقامات پارلمانی ابراز می‌نمایم و امیدوارم که این نشست به اهداف خود در جهت تقویت همکاری‌های منطقه‌ای دست یابد.

 

از تلاش‌های جناب آقای خاچاتوروف دبیرکل محترم سازمان پیمان امنیت جمعی و جناب آقای والودین رئیس محترم دومای دولتی فدراسیون روسیه به خاطر میزبانی و تمهیدات عالی برای برگزاری این نشست در شهر زیبای سنت‌پترزبورگ قدردانی می‌نمایم. بر این باورم که برگزاری چنین اجلاسی، چنانچه بر مبنای استفاده بهینه و هم‌افزایی امکانات کشورهای منطقه باشد، می‌تواند نقشی مهم و سازنده در صحنه بین‌المللی داشته باشد.

 

امنیت در دوران معاصر به مقوله‌ای بسیار پیچیده تبدیل شده و با تحولات فرهنگی و ارتباطات و هوشیاری سیاسی جوامع ابعاد گسترده‌تری یافته است. به گونه‌ای که هیچ بازیگری نمی‌تواند مسائل امنیتی مربوط به خود را به تنهایی و بدون در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی سایر کنشگران مورد توجه قرار دهد. به همین دلیل شاهد افزایش همکاری‌های امنیتی ـ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای میان دولت‌ها به ویژه در دهه‌های اخیر بوده‌ایم.

 

از طرفی با فروپاشی جهانی دوقطبی و عدم مقبولیت و قابلیت جهان تک‌قطبی و بی‌نظمی امنیتی و شرایط ژله‌ای بین‌المللی، همگرایی‌های منطقه‌ای می‌تواند نوعی راه‌حل هم برای انضباط ‌بخشی تلقی گردد و هم ساماندهی کشورهای عضو در جهت صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی.

 

علاوه بر این، مسائل امنیتی برای کشورها و دولت‌ها نیز دستخوش تغییر و تحولات جدی شده و علاوه بر مسائل نظامی و سیاسی، طیف وسیعی از موضوعات را شامل می‌شود. از جمله مهم‌ترین مسائل امنیتی جهان معاصر می‌توان به موضوعاتی نظیر گسترش فعالیت‌ گروه‌های تروریستی، تهدیدات سایبری و زیست‌محیطی اشاره کرد.

 

عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان

 

این نشست‌ها در شرایطی برگزار می‌شود که مناطق پیرامونی ما و جهان با چالش‌ها و بحران‌های متعدد سیاسی و امنیتی مواجه است. متأسفانه پدیده تروریسم و افراط‌گراییِ خشونت‌آمیز به یک تهدید ویرانگر جهانی تبدیل شده است. کشته و زخمی شدن هزاران انسان بیگناه و آوارگی میلیون‌ها نفر در کشورهایی مانند سوریه، عراق، یمن، افغانستان و لیبی از جمله پیامدهای شوم این پدیده است. بی‌تردید، مبارزه اصولی با این گروه‌های افراط‌گرا مستلزم شناسایی و مقابله با بسترها و خاستگاه ایدئولوژیک آنها و کشورهای حامی و تأمین‌کننده منابع مالی آنها است. ایدئولوژی  تکفیری ـ وهابی به عنوان یک جریان منحرف که مبتنی بر نفرت‌پراکنی و حذف دیگران است، کماکان به مثابه موتور محرکه و مشوق اصلی جریانات تروریستی در نقاط مختلف دنیا به ویژه در خاورمیانه اقدام می‌کند.

 

در این شرایط برخی قدرت‌های جهانی و متحدان منطقه‌ای آنها در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند با سوءاستفاده از شرایط و فضای ایجاد شده در منطقه خاورمیانه و با رویکردی کاملاً دوگانه جهت منافع خود نه تنها امنیت منطقه را با چالش‌هایی مواجه کنند، بلکه حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی برخی کشورهای منطقه را نیز نقض نمایند. نمونه این امر، سیاست‌های غلط این بازیگران در کشورهایی نظیر عراق و سوریه است که منجر به ایجاد گروه‌های تروریستی، آشوب و جنگ داخلی، گسترش ناامنی و بی‌ثباتی، کشتار غیرنظامیان و شهروندان بی‌گناه شده است.

 

مروری بر سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه نشان می‌دهد که راهبرد آمریکا بازی با تروریسم است و نه مبارزه با آن. آمریکا به دنبال فروش تسلیحات خود است و تداوم بحران در کشورهای خاورمیانه را زمینه‌ای برای تجاری‌سازی امنیت می‌داند. نگاهی به کارنامه آمریکا در منطقه خاورمیانه و تلاش‌های این کشور برای بی‌ثباتی و بحران آفرینی در دیگر مناطق جهان نشان می‌دهد که باید نسبت به حضور آمریکا و ناتو در مناطق پیرامونی خود حساس باشیم و از ظرفیت‌های منطقه‌ای و هم‌افزایی با همسایگان در جهت تأمین امنیت بهره ببریم.

 

در شرایطی که با تلاش مشترک جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و برخی کشورهای منطقه، داعش و گروه‌های وابسته به شدت تضعیف شده‌اند، عده‌ای که نفع خود را در تداوم تنش در منطقه خاورمیانه جستجو می‌کنند، به دنبال شکل دادن به بحران‌های جدید در منطقه از جمله در قالب جدایی‌طلبی هستند. از سویی دیگر، چالش‌های دیگر مناطق پیرامونی از جمله قاچاق مواد مخدر همچنان تداوم دارند و عده‌ای به دنبال استفاده از این ابزارها در راستای منافع خود هستند.

 

این نکته مهم را هم در ارزیابی خود در نظر داشته باشیم که جنس تروریسم امروزی، مهاجرت‌پذیر است و امکان تسری بحران‌ها از یک منطقه به سایر مناطق وجود دارد. حوادث و حملات تروریستی در کشورهای غربی نشان داد که تهدیدات تروریسم تنها دامن منطقه خاورمیانه را نخواهد گرفت و به عنوان یک تهدید جدی برای امنیت جهانی باید مورد توجه جدی قرار گرفته و به موضوع اصلی همکاری‌های امنیتی کشورها تبدیل گردد و از طرفی ضرباتی که تروریست‌ها نظیر داعش مخصوصاً در یک سال اخیر خورده ‌اند امکان و مهاجرت آنها به سایر مناطق نظیر افغانستان و آسیای مرکزی را باید جدی مدنظر قرار داد. کما اینکه در برخی کشورهای منطقه این تحول را مشاهده می‌کنیم.

 

حضار گرامی

 

جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست «تعامل گسترده با جهان»، توسعه همکاری با همسایگان را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است. ما به تعهدات بین‌المللی خود از جمله برجام تا جایی که طرف‌های مقابل نقض عهد نکنند، متعهد خواهیم ماند. این در شرایطی است که دولت جدید آمریکا در یک سال اخیر مکرراً مواردی از برجام را نقض کرده و این روزها بحث رد کلی برجام را مطرح می‌کند که خود نشان دهنده بی‌سامانی صحنه سیاسی این کشور و به بازی گرفتن همه توافقات بین‌المللی است. اتفاقاً یکی از علل بهم‌ریختگی امنیتی صحنه بین‌المللی همین‌گونه اقدامات نارس سیاسی است که خواهان گسترش تروریسم و ناامنی در ساختار جهانی است.

 

جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت مهم ژئوپلیتیک خود و همچنین دارا بودن ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی در کنار تجربه مفید و مؤثر از جمله مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر، این آمادگی را دارد تا بیش از پیش نقش مهم خود را در برقراری منع توافقات امنیتی ایفا نماید.

 

طیف گسترده و متنوع تهدیدهای امنیتی ایجاب می‌نماید که راه‌حل‌ها و پاسخ‌های جمعی و سریع برای آنها ارائه دهیم و به دنبال اتخاذ تدابیر سنجیده، تصمیمات دقیق و راهبردی، رویکردهای همکاری‌جویانه و چندجانبه جهت مدیریت و کنترل تهدیدات باشیم.

 

بی‌تردید بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و مقابله با چالش‌های پیشرو، نیازمند تلاش جمعی کشورهای منطقه است. بر این باوریم که برای تقویت امنیت و توسعه و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای، باید بیش از گذشته به ظرفیت‌های درون منطقه‌ای توجه نمود. در این راستا سازمان پیمان امنیت جمعی به عنوان یک ساختار و تشکیلات امنیتی در یک منطقه مهم و راهبردی از جهان می‌تواند نقش سازنده و مثبتی در روند جهانی مبارزه با تروریسم برخوردار باشد.

 

از توجه شما سپاسگزارم

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------