آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

آرژانتین: دادستان خودکشی نکرده است



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,,بمب‌گذاری در مرکز یهودیان بوئنوس‌آیرس
 

رئیس‌جمهور آرژانتین، اعلام کرد که اطمینان دارد دادستان پرونده بمب‌گذاری در مرکز یهودیان بوئنوس‌آیرس خودکشی نکرده است. جسد نیسمن روز یکشنبه گذشته در وان حمام آپارتمانش کشف شد.

کریستینا فرناندزد کیرشنر، در یک‌ نامه سرگشاده ابراز اطمینان کامل کرد که آلبرتو نیسمن، دادستان پرونده بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در آمیا، خودکشی نکرده است. وی افزود که نیسمن در عملیاتی که از سوی مخالفان دولت هدایت می‌شده، مورد سوء‌استفاده قرار گرفته است. رئیس‌جمهور آرژانتین در توییتر ضمن اشاره به نامه‌ سرگشاده‌ای که نوشته، از گروهی که به گفته وی دادستان پرونده آمیا را مورد سوء‌استفاده قرار داده‌اند، نام نبرده است. نیسمن در گزارش‌ خود رئیس‌جمهور و وزیرخارجه آرژانتین را به پرده‌پوشی در مورد حمله تروریستی سال ۱۹۹۴ و بند و بست با ایران متهم کرده بود. در این عملیات که سبب ویرانی مرکز یهودیان بوئنوس‌آیرس شد، ۸۵ نفر جان باختند.

جسد نیسمن روز یکشنبه گذشته (۱۸ ژانویه) در وان حمام آپارتمان او کشف شد. وی به ضرب گلوله به قتل رسیده بود. به گزارش پزشکی قانونی، او با شلیک گلوله به سر، به زندگی خود خاتمه داده است اما به گفته دادستان آرژانتین، چون آثار پودر باروت روی انگشتان او دیده نشده، احتمال دخالت عوامل خارجی را در قتل وی نمی‌توان نادیده گرفت.

نامه سرگشاده رئیس‌جمهور آرژانتین در شرایطی منتشر می‌شود که در پی انتشار متن کامل کیفرخواست صادره از سوی نیسمن، وی به شدت زیر فشار افکار عمومی قرار گرفته است. در این کیفرخواست رئیس‌جمهور و وزیرخارجه آرژانتین به سنگ‌اندازی در راه تکمیل پرونده آمیا متهم شذه اند.
متن کامل کیفرخواست آلبرتو نیسمن، دادستان متقول آرژانتینی، دو روز پس از قتل او در شامگاه سه‌شنبه (۲۰ ژانویه/ ۳۰ دی) در بوئنوس‌آیرس منتشر شد.

آرژانتین قصد داشت در ازای دریافت نفت، نقش تهران در انفجار آمیا را انکار کند!
ادعا شده كه متن دادنامه‌ آلبرتو نيسمان، دادستان آرژانتينی بر اساس شنود مکالمات مقام‌های اين کشور با ايرانيان تهيه شده بود. روزنامه نيويورک تايمز در شماره پنجشنبه دوم بهمن خود و با استناد به بخش‌هايی از اين گزارش ۲۸۹ صفحه‌ای نوشته که مقام‌های آرژانتين و ايران به توافقی رسيده بودند که بر اساس آن، آرژانتين به ايران گوشت صادر کند و از ايران نفت تحويل بگيرد و همچنین، نقش مقام‌های جمهوری اسلامی در انفجار مرکز يهوديان اين کشور مشهور به آمیا را امحا کند!

بر اساس اين گزارش، کريستينا فرناندز دو کريشنر، رئيس جمهوری و هکتور تيمرمن، وزير امور خارجه آرژانتين از اين توافق حمايت کرده بودند اما توافق فوق هرگز به اجرا در نيامد زيرا مقام‌های آرژانتين نتوانستند پليس بين‌الملل (اينترپل) را قانع کنند تا نام مسئولان ايران را از فهرست افراد تحت تعقيب خود حذف کنند. دولت آرژانتين اما با تکذيب اين گزارش، آلبرتو نيسمان را به «توطئه» عليه خود متهم کرده‌اند. مقام‌های رسمی در دولت گفته‌اند که دادستان سابق پرونده، توسط يک مقام سابق اطلاعاتی به نام آنتونيو استيوسو که در ماه دسامبر گذشته توسط رئيس جمهوری از کار برکنار شده بود، اجير شده بود.

آنيبال فرناندز، دستيار رئيس جمهوری آرژانتين، گزارش دادستان سابق را «مطلقا بی‌اعتبار» توصيف کرده است. اين در حالی است که مرگ آلبرتو نيسمان به بحرانی سياسی در آرژانتين تبديل شده و تظاهرات متعددی در روزهای گذشته در اين کشور برگزار شده که خواسته آنها، رفع ابهام‌ها درباره مرگ مشکوک دادستان سابق است.

در انفجار مرکز يهوديان بوينوس آيرس، پايتخت آرژانتين در سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۳)، ۸۵ نفر کشته شدند. دادستانی آرژانتين، تعدادی از مقام‌های وقت ايزان را به صدور دستور اجرای اين عمليات و حمايت از آن و حزب‌الله لبنان را به اجرای آن متهم کرده است. جمهوري اسلامي همواره دخالت خود در حادثه مرکز يهوديان آرژانتين را تکذيب کرده و اتهام‌ها عليه خود را ناشی از توطئه اسرائيل دانسته است.


 اخبار سیاست  حارجی - بهار نیوز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------