آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

فایننشال تایمز: طرح تندروها برای نا امید کردن مردم نسبت به توافق هسته ای



اخبار,اخبارسیاست خارجی,برنامه هسته ای ایران

حتی چندین ساعت پس از دستیابی حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران، به توافق تاریخی ، یاران و متحدان وی تردید داشتند که وی بتواند به چنین توافقی دست یابد . او اولین پیروزی مهم را در کشور را به دست آورد: امام جمعه های سرشناس در تهران و سایر شهرها از این توافق تمجید کردند.

فایننشال تایمز نوشت: حتی چندین ساعت پس از دستیابی حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران، به توافق تاریخی ، یاران و متحدان وی تردید داشتند که وی بتواند به چنین توافقی دست یابد . او اولین پیروزی مهم را در کشور را به دست آورد: امام جمعه های سرشناس در تهران و سایر شهرها از این توافق تمجید کردند.

به گزارش «تیک»، همزمان با پخش خبرهای مربوط به سرانجام رسیدن توافقی که تلاش های بسیار زیاد گذشته نتوانسته بود اختلاف میان محافظه کاران ایران و امریکا را مرتفع سازد ، در سراسر کشور جشن هایی بر پا شد .

مردم به خیابان ها ریختند و فریاد شادی سردادند و پایکوبی کردند. بسیاری نیز عکس روحانی را در دست داشتند . محمد صادق جوادی حصار، سیاستمدار اصلاح طلب گفت: " بی تردید آقای روحانی نقش تعیین کننده ای در این توافق داشته است ، توافقی که تا کنون پیروزی های روانی و سیاسی برای جناح [ طرفدار اصلاحات ] وی به همراه داشته است . " وی افزود:" او نشان داد که هنگام انتخاب شعار اصلی انتخاباتی اش در سال 2013 میلادی مبنی بر"سانتریفوژها باید بچرند، ولی به شرط آن که زندگی مردم نیز بچرخد"، شوخی نمی کرده و جدی بوده است. "

اما هنوز چالش های بسیار زیادی پیش روی روحانی وجود دارد. وی نه فقط در بررسی و رسیدن به جزئیات توافق در چند ماهی که پیش رو دارد ، بلکه در ایستادگی در برابر منتقدان داخلی خود و قادرساختن اصلاح طلبان برای بهره برداری از دستاوردهایی که تا کنون تحقق یافته اند، با مسایل و مشکلاتی روبروست.

در بحبوحه ترس از این که مبادا این پیروزی موجب برگرداندن آراء به نفع میانه روها در انتخابات مجلس درسال آینده شود، تندروها بسیار مشتاق هستند که پیروزی های سیاسی رئیس جمهوررا محدود سازند. دستیابی به اکثریت در مجلس می تواند به جناح میانه رو در تکمیل اصلاحات اقتصادی کمک کند و پیش از انتخابات ریاست جمهوری در سال 2017میلادی، پایگاه حمایتی برای خود ایجاد کند ، این یعنی همان سناریویی که تندروهای ایران همواره از آن بیم داشته اند.

محمد رضا باهنر، سیاستمدار محافظه کار و منتقد رئیس جمهور، پیش از دستیابی به توافق گفت :" نتایج مذاکرات هسته ای در انتخابات مجلس مؤثر خواهد بود و اصلاح طلبان حضور گسترده تری خواهند داشت . "

بی تردید دستاور بزرگ آقای روحانی در دستیابی به توافق هسته ای ، کار تندروها را دشوارتر خواهد کرد.

روزجمعه ،آقای روحانی در سخنانی خطاب به ملت گفت:" این توافق نه تنها [ درباره] مساله هسته ای است ،.... بلکه صرفاً اولین گام به سمت دستیابی به بالاترین سطح تعامل سازنده با جهان است. "


مدت مدیدی نیست که ایران درباره نیاز به ده ها هزار سانتریفوژ صحبت می کرد ، درحالی که امریکا می گفت ایران نباید هیچ سانتریفوژی در اختیار داشته باشد.

 با توجه به این که بسیاری از ایرانی ها برای دیدن نتایج تقریباً قریب الوقوع آن بی تاب هستند، برای روحانی سخت است که به آن ها بگوید باید ،اگر نگوییم سال ها ، دست کم چندین ماه انتظار بکشند. مخالفان وی می توانند به آتش انتظارات عمومی درباره لغو فوری تحریم ها دامن بزنند.

مردم درحال حاضر نمی دانند که به چه سرعتی ارز کشور- یعنی ریال، که ارزش آن از سه سال پیش به دلیل تحریم هابه نصف رسیده است - قدرت خود را دوباره به دست می آورد . بعضی ها حتی به فکر آن هستند که با پایین آمدن قیمت ها ، اتومبیل ها ی خودرا عوض کنند.

تا کنون درباره چگونگی بالا رفتن انتظارات ، لطیفه های زیادی بر سرزبان ها افتاده است.

سعید لیلاز، تحلیل گراصلاح طلب، گفت :" مردم انتظار دارند که از فردا شاهد بهبود وضعیت اقتصادی باشند و روحانی هیچ راهی ندارد جزآن که به آن ها بگوید که باید صبر کنند . این چنین برداشت های نادرست از توافق هسته ای قطعاً باعث می شود که تندروها به ناامیدی مردم دامن بزنند.


 اخبار سیاست  خارجی  -  تیک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------