آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

مذاکرات ایران و 1+5 در روزهای پایانی است؛ آیا ظریف و کری می توانند به توافقی بی نظیر دست پیدا کنند؟



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,جان کری

جان کری وزیر خارجه آمریکا قرار است یک تلاش نهایی و مهم را برای انعقاد توافق هسته‌ای متحول‌کننده با ایران صورت دهد.

فرانس پرس نوشت: جان کری وزیر خارجه آمریکا قرار است یک تلاش نهایی و مهم را برای انعقاد توافق هسته‌ای متحول‌کننده با ایران صورت دهد.

به گزارش «انتخاب»، این در حالی است که برخی مقامات روز چهارشنبه هشدار دادند مذاکرات ممکن است از ضرب‌الاجل سی‌ام ژوئن نیز فراتر رود.

کری روز شنبه یک بار دیگر با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف در ژنو دیدار خواهد کرد و دور تازه‌ای از مباحثات پیچیده فنی را در پشت درهای بسته برگزار خواهد کرد تا اختلافات مربوط به توافقی بی‌نظیر کاهش پیدا کند.

این توافق فعالیت‌های هسته‌ای ایران را کاهش خواهد داد. در عوض،‌آمریکا و پنج قدرت بزرگ دیگر جهان متعهد می‌شوند تحریم‌های بخصوصی را که موجب مشکلات اقتصادی در کشور 75 میلیونی ایران شده است بردارند.

با این حال، عباس عراقچی مذاکره‌کننده ایرانی روز چهارشنبه گفت طرفین ملزم به رعایت برنامه زمانی توافق‌شده در دوم آوریل نیستند.

وی گفت: در نقطه‌ای نیستیم که بگوییم مذاکرات به سرعت به نتیجه می‌رسد. مذاکرات ممکن است بعد از ضرب‌الاجل هم ادامه یابد.

با این حال، جف راتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت آمریکا بر ضرب‌الاجل 30 ژوئن تمرکز کرده و تلاش‌های خود را معطوف به آن کرده است.

وی افزود: ما تا زمانی که جزئیات فنی انجام نشود توافقی نخواهیم داشت و انتظار داریم گفتگوها بدون توقف با همین سرعت ادامه یابد. فکر می‌کنیم به این هدف خواهیم رسید.

امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت ایران روز دوشنبه گفت 20 صفحه از این متن نوشته شده است اما هنوز درباره 30 درصد از کار اختلاف وجود دارد.

ظاهرا یکی از اصلی‌ترین اختلافات دسترسی به مراکز نظامی برای برطرف‌کردن نگرانی‌های باقی‌مانده درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

تهران همیشه منکر تلاش برای ساخت بمب اتم بوده است و می‌گوید برنامه انرژی هسته‌ای این کشور صرفا معطوف به اهدف صلح‌آمیز است.

اما لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه هشدار داد با هرگونه توافق نهایی که در آن بازرسی از مراکز نظامی وجود ندارد مخالفت خواهد کرد.

یوکیو آمانو، رئیس دیده‌بان اتمی سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت ایران موافقت کرده است پروتکل الحاقی را که حاوی مجوز بازرسی سرزده است اجرا نماید.

وی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: وقتی ما متوجه وجود ناهمخوانی شویم یا دچار تردید شویم، می‌توانیم متقاضی دسترسی به مراکز اعلام‌نشده و از جمله مراکز نظامی شویم.

ظریف گفته است چارچوب توافق‌شده در ماه آوریل برخی دسترسی‌ها را اجازه می‌دهد اما بازرسی از مراکز نظامی را اجازه نمی‌دهد تا اسرار نظامی یا اقتصادی ملی حفظ شود.

یک مشکل دیگر نحوه برداشتن شبکه به‌هم‌پیوسته تحریم‌های آمریکا، اروپا و سازمان ملل است.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران روز چهارشنبه کار مذاکره‌کنندگان هسته‌ای این کشور را ستود. این ستایش بعد از آن انجام شد که نمایندگان محافظه‌کار در پارلمان آنها را هدف انتقاد سنگین قرار دادند.


ایشان در دیدار با نمایندگان گفت مذاکره‌کنندگان دارند تلاش می‌کنند، عرق می‌ریزند ... تا به آنچه به نفع کشور و نظام است دست یابند.
 
اخبار  سیاست خارجی  -  انتخاب 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------