آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

دلیل تعلیق مذاکرات صلح یمن/ شرکت‌های هوایی بین‌المللی در تلاش برای ورود به ایران



 کیوسک بین المللی

اظهارات رئیس جمهور آمریکا در رد مداخله نظامی در سوریه، نظارت مشترک روسیه و آمریکا بر اجرای آتش بس در سوریه، برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی با موضوع «جولان»، تعلیق مذاکرات صلح یمن در کویت و ادامه واکنش ها به آزمایش موشکی کره شمالی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، اظهارات روز گذشته رئیس جمهور آمریکا در رد اقدام نظامی در سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. باراک اوباما در گفت و گویی با شبکه خبری «بی بی سی» اظهار داشت: انتظار جامعه بین المللی از آمریکا برای اقدام در سوریه نابجاست. وی گفت: «جامعه بین المللی در زمینه مبارزه با تروریسم در سوریه نمی تواند همزمان به دو خواسته متضاد برسد.

 

زمانی که اعضای جامعه بین المللی خودشان حاضر نیستند در این زمینه اقدام کنند، نباید از آمریکا چنین انتظاری داشته باشد». وی درباره احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز گفته: «تیم های اطلاعاتی و ارتش ما همکاری بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و از این لحاظ (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) اثری بر روابط ما نخواهد داشت. همکاری و توانایی ما برای فعالیت مشترک، تغییری نمی کند؛ اما معتقدیم نفوذ انگلیس در اروپا و متعاقب آن در دنیا کاهش خواهد یافت».

*****

اظهارات اوباما درباره سوریه در حالی مطرح شده که مقامات روس نیز از هماهنگی با آمریکا در موضوع اجرای آتش بس در سوریه سخن می گویند. بر اساس گزارش «راشا تودی»، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه اظهار داشته: «همکاری روسیه و آمریکا در خصوص آتش بس در سوریه، مسأله ای نظامی است و مسئولیت آن بر عهده کمیته نظامی مشترک است که در نشست های دوره ای در شهر ژنو بررسی می شود». به گفته وی، نظامیان روس همه مسائل نظامی سوریه و نحوه هماهنگی آن را با دولت این کشور بر عهده دارند. این سخنان بوگدانوف در پاسخ به اظهارات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بیان شده است که در مصاحبه با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گفته بود آمریکا پیشنهادی به روسیه نداده که بر اساس آن سه منطقه برای نظارت بر آتش بس در سوریه در نظر گرفته شده است.

*****

در مطلبی دیگر درباره سوریه، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه از برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی برای بررسی مواضع اخیر رژیم اسرائیل درباره منطقه «جولان» خبر داده است. سازمان همکاری اسلامی اعلام کرده که روز سه شنبه نشست فوق العاده‌ای به منظور بررسی تشدید تجاوزات رژیم اسرائیل در جولان اشغالی سوریه برگزار می‌کند. سازمان همکاری اسلامی در بیانیه خود اعلام کرد که کمیته اجرایی این سازمان روز سه شنبه نشست فوق العاده ای را در سطح نمایندگان دائمی در مقر دبیرخانه آن در جده برگزار و طی آن تشدید تجاوزات رژیم اسرائیل علیه جولان اشغالی سوریه را بررسی خواهد کرد. این نشست بنا به درخواست دولت کویت که ریاست دوره ای شورای وزرای خارجه این سازمان را بر عهده دارد، برگزار می شود.

*****

به چالش برخورد کردن مذاکرات صلح یمن در کویت، موضوعی است که شبکه خبری «اسکای نیوز» به آن پرداخته است. بر اساس گزارش این شبکه خبری، مذاکرات یمنی- یمنی در کویت، 24 ساعت به حالت تعلیق درآمد. هنوز گزارشی درباره علت تعویق مذاکرات صلح یمن منتشر نشده است، اما به نظر می رسد علت آن ادامه حملات عربستان علیه یمن با وجود اعلام آتش بس باشد. پیش از این، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله اعلام کرده بود که ادامه حملات هوایی عربستان در یمن، نشست صلح کنونی در کویت را تهدید می‌کند. وی افزود: «ادامه این حملات نشان می دهد که صحبت از توقف بمباران، دروغی بیش نیست و سرنوشت مذاکرات در سایه حملات کنونی متفاوت از دورهای سابق آن نخواهد بود». منابع خبری طی یکی دو روز اخیر گزارش های متعددی از نقض آتش بس در یمن توسط ائتلاف سعودی منتشر کرده اند.

*****

در میان دیگر موضوعات، ادامه واکنش ها به آزمایش موشکی اخیر کره شمالی، مورد توجه خبرگزاری فرانسه قرار گرفته است. به نوشته این خبرگزاری، باراک اوباما، رئيس جمهوري امريكا روز يكشنبه از چين خواست فشار بر كره شمالي را پس از يك آزمايش تسليحاتي «تحريك آميز» ديگر افزايش دهد. اوباما پس از آنكه كيم جونگ اون رهبر كره شمالي از آزمايش يك موشک باليستيک پرتاب شده از يک زيردريايي به عنوان «موفقيتی خيره كننده» تمجيد كرد، گفت: «كره شمالي بي وقفه به رفتار تحريک آميز خود ادامه مي دهد». وي كه در حال ديداري از آلمان است، افزود: «ما در حال همكاري با چيني ها براي اعمال فشار بر كره شمالي هستيم. هرچند هنوز در جايي نيستيم كه كاملاً دوست داريم باشيم».

*****

در نهایت، در مطلبی درباره ایران، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» از تلاش شرکت های هوانوردی بین المللی برای حضور در بازار ایران خبر داده است. بر اساس این گزارش، از زمان لغو تحریم های اعمال شده علیه ایران در سه ماه پیش، شركت های بین المللی هوا- فضا دنبال جای پایی در این كشور برای بهره مند شدن از یك بازار عمدتاً بكر هستند. در این گزارش به شرکت «بمباردیه» مستقر در مونترآل اشاره شده و آمده: «این شركت سعی دارد با تأسیس یک شركت هواپیمایی جدید در ایران، سهمی از این بازار داشته باشد». در همین راستا، مقامات منطقه آزاد قشم مذاكراتی در تهران با پیر بودئن، رئیس اجرایی هیأت مدیره بمباردیه در مورد طرح ایجاد یک خط هوایی در جزیره جنوبی قشم انجام داده اند. شركت بوئینگ نیز پیشتر طی ماه جاری مذاكراتی با شركت های هواپیمایی ایران انجام داده و رئیس جمهوری ایران سفارش 118 فروند هواپیما به ارزش 27میلیارد دلار را نیز به گروه ایرباس داده است.

 اخبار سیاست  خارجی - تابناک   

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------