آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

اعتراض شدید شخصیت پاکستانی به مانع تراشی عربستان در مسیر حجاج ایرانی



 اخبارسیاست خارجی ,خبرهای سیاست خارجی, مراسم حج

 رئیس حزب سیاسی-مذهبی جعمیت علمای پاکستان رفتار عربستان مبنی بر مانع تراشی در مسیر اعزام حجاج ایرانی به مراسم حج و خودداری ریاض از صدور روادید برای ایرانیان را به شدت محکوم کرد.

 به  گزارش  ایرنا ؛'سید محمد معصوم حسین نقوی' روز گذشته (چهارشنبه) در سخنرانی در همایش دفاع از حرمین شریفین در شهر لاهور، افزود: فریضه حج یکی از ارکان جدایی ناپذیر از دین اسلام است اما این عناصر (سعودی ها)چه کسانی هستند که به خود اجازه می دهند در امور حج سنگ اندازی کنند.


وی تاکید کرد: خانه کعبه و در مجموع حرمین شریفین میراث مشترک امت اسلامی است و ما اجازه نمی دهیم که پادشاهی آل سعود انجام فریضه حج را بر کسی ممنوع کند.


این شخصیت مذهبی اهل تسنن پاکستان ضمن سرزنش رویکرد عربستان برای جلوگیری از عزیمت ایرانیان به حج امسال و مانع تراشی در امر صدور روادید، گفت: آل سعود در حال اجرای توطئه نفاق میان امت اسلامی به رهبری رژیم صهیونیستی است.


وی افزود: نیروهای پلیس عربستان در سال 1366 شمسی نیز حاجیان ایرانی را که علیه اقدامات ضدانسانی رژیم صهیونیستی راهپیمایی کردند، به گلوله بستند و جمع زیادی از آنان را به شهادت رساندند.


رئیس حزب جمعیت علمای پاکستان گفت: آن دسته از عناصری که به دنبال جلوگیری از انجام فریضه حج هستند، در واقع اجرا کننده توطئه های صهیونیستی هستند.


وی خطاب به حاکمان سعودی تاکید کرد: آل سعود فقط مسئولیت خدمت رسانی به حجاج و تامین امنیت و سلام آنان را بدرستی انجام دهند. آنها لازم نیست خود را صاحب اسلام و سرزمین حجاز را جز دارایی های شخصی خود بدانند.


به گزارش ایرنا به دلیل کارشکنی مسئولان حج عربستان برای جلوگیری از اعزام زائران ایرانی به حج 95 این مهم منجر به برخی واکنش ها از سوی مراجع تقلید و مسئولان کشورمان شد که آنچه در مطالب زیر آمده است اشاره کوچکی به آن است.


آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید پیش تر گفته بود: باید جواب هجمه های عربستان را بدهیم؛ کشورهای مختلف با سعودی ها مشکل دارند؛ باید به عربستان فهماند که مکان های مقدس در این کشور فقط مختص آنها نیست.


وی در دیدار علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: حج، جریان بسیار مهمی است و رابطه ما رابطه مشترک با همه مسلمانان است که در حج شاهد آن هستیم.


وی اظهارکرد: اختلاف نظر سیاسی چیز خوبی نیست و به پیشرفت کشور ضرر می زند؛ باید مراقب اتحاد در کشور باشیم.


آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید نیز اظهار کرد: عزت اسلام و امنیت مسلمانان باید حفظ شود و تا این گونه نباشد زائران خود را به حج نمی فرستیم.


این مرجع تقلید افزود: هدف ما عزت اسلام است و در شرایط استطاعت، اگر مستطیع، احساس خطر برای عزت و امنیت خود کند، حج، واجب نیست.

** وزیر ارشاد: زمان را از دست داده ایم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: شرایط برای انجام حج تمتع آماده نیست؛ زمان را از دست داده ایم؛ ما درحد توان تلاش کردیم اما کارشکنی ازسوی سعودی هاست.


علی جنتی در دیدار با آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع عظام تقلید با ارائه گزارش آخرین وضعیت حج تمتع اظهارکرد: از حدود چهار ماه پیش تلاش برآن است تا بحث حج را با سعودی ها حل کنیم، زمانی که خواستیم هیاتی را از ایران اعزام کنیم دریافت ویزای آنها یک تا 2 ماه طول کشید.


وی افزود: بالاخره افرادی چون رئیس سازمان حج و زیارت با مشکلات زیادی ویزا گرفتند و به عربستان رفتند که با بی اعتنایی، تهدید و انگشت نگاری مواجه شدند و با وجود پاسپورت (گذرنامه ) سیاسی وسائل آنان را تفتیش (بازرسی) کردند.


سال گذشته 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان شدند که به دلیل به تدبیری مسئولان سعودی و رخ دادن فاجعه منا 461تن از حجاج کشورمان جان خود را از دست دادند.


فاجعه منا در دوم مهر ماه 1394 و روز عید قربان در مراسم رمی جمرات منجر به کشته شدن حدود هشت هزار حاجی از کشورهای مختلف شد.


سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت روز سه شنبه گذشته در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: هیات 6 نفره ایرانی به دعوت رسمی وزیر جدید حج عربستان قرار است برای انجام دور دوم مذاکرات حج 95 راهی عربستان شوند.


پیش تر هیات ایرانی روز 26 فروردین ماه امسال برای برگزاری دور اول مذاکرات به عربستان سفرکرده بود.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------