آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

وزیر خارجه آمریکا یک تاجر اهل معامله شد



  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل ,وزیر خارجه آمریکا

  ترامپ که خود تاجری معروف است تصمیم گرفته یکی از مهمترین سمت‌های کابینه‌اش را هم به یک تاجر بسپارد. وی رکس تیلرسون را به سمت مدیر اجرایی شرکت نفتی «اکسان‌موبیل» را برای تصدی سمت وزارت امور خارجه آمریکا معرفی کرده است. اکسون موبیل یک شرکت ۳۷۰ میلیارد دلاری است که صنایع نفت و گاز، ساختمان، تکنولوژی، بازاریابی، فروش، منابع انسانی و بسیاری دیگر از بخش های صنعت و تجارت در حداقل پنجاه کشور دنیا حضور و فعالیت دارد.

 

چهره هایی چون "جان مک کین" و "مارکو روبیو" و "مارک کرک" از احتمال انتصاب او به سمت وزارت امور خارجه آمریکا به دلیل روابط خاص و نزدیک او با پوتین ابراز نگران هستند و احتمالا مخالف انتخاب وی خواهند بود در مقابل چهره‌های محافظه کار و میانه‌ای مثل "کاندولیزا رایس" ، "دیک چنی" و "رابرت گیتس" مدافع او هستند.

 

دوستی وزیر خارجه آمریکا و پوتین و آینده ایران؟

رکس تیلرسون کسی است که  به دلیل رابطه نزدیکش با روسیه زبانزد خاص و عام شده است. دوستی وزیر خارجه آمریکا به پوتین از آن حیث می‌تواند اهمیت داشته باشد که روسیه متحد و دوست ایران در منطقه است و تغییر سطح روابط دو کشور آمریکا-روسیه می‌تواند بر وضعیت ایران نیز تاثیر بگذارد.

 

روزنامه شرق درباره نزدیکی وزیر خارجه آمریکا به روسیه می‌نویسد: «از نشانه‌های نزدیکی تیلرسون و روسیه همین بس که سال ٢٠١٣ پوتین به پاس «تقویت همکاری در بخش انرژی» نشان افتخار دولت روسیه را به او اعطا کرد. حالا برخی تحلیلگران می‌گویند با انتخاب وی به‌عنوان وزیر خارجه، ترامپ نبرد بر سر دو موضوع را در کنگره پیش‌رو خواهد داشت: «روسیه و تضاد منافع. »

 

شرکت وابسته به رکس تیلرسون در سال ٢٠١١ قراردادی به ارزش  ٥٠٠‌میلیارد دلاری برای استخراج منابع نفتی قطب شمال می‌بندد.

 

دونالد ترامپ خودش از توانایی‌های رکس تیلرسون اینگونه یاد می‌کند؛ کسی که در رأس یک شرکت تجاری موفق فعالیت می‌کرده، فردی موفق در زمینه مذاکرات و دستیابی به توافق‌های بین‌المللی بوده است. البته ترامپ به طور رسمی در بیانیه روز گذشته از انتخاب رکس تیلرسون این‌طور دفاع کرد: «او  برای منافع ایالات متحده مدافعی پرقدرت و برخوردار از دیدی شفاف خواهد بود و به تغییر جهت در رویکرد سیاست خارجی کمک خواهد کرد که سال‌هاست به بیراهه رفته و امنیت و موقعیت آمریکا در جهان را تضعیف کرده است»

 

رکس تیلرسون 64 ساله توانست نظر دونالد ترامپ را به خود جلب کند و موجب شود گزینه‌های دیگر تصدی این سمت مانند رودی جولیانی، شهردار اسبق نیویورک، میت رامنی، نامزد حزب جمهوری‌خواه،. باب کورکر و دیوید پاترئوس کنار روند و نظر رئیس جمهوری آمریکا به وی جلب شود.

 

وی به برداشته شدن تحریم‌های روسیه اعتقاد دارد و معتقد است اعمال تحریم‌های علیه روسیه به ضرر منافع شرکت وابسته به وی بوده است. شرق در این رابطه گزارش می‌دهد:« تیلرسون در نشست سالانه شرکتش تحریم‌های اعمالی علیه روسیه را زیان‌بخش دانسته و تأکید کرده بود مقامات آمریکایی و اروپایی باید در تصمیم‌گیری‌هایشان، از جمله اقداماتی که پس از مناقشه کریمه و جنگ داخلی اوکراین در پیش گرفته‌اند، همه صدمات جنبی‌ای را که به افرادی خارج از دایره تحریم وارد می‌شود، نیز در نظر بگیرند. »

 

برخی انتخاب تیلرسون را نشانه پیروزی قدرت بازار، پول و سرمایه بر ارزش‌های ایالات متحده آمریکا می‌داند. ترامپ نیز او را «رهبر واقعی» جهان معرفی می‌کند.

  

وزیر خارجه آمریکا و ایران

تیلرسون یک تاجر است و از تحریم خوشش نمی‌آید؛ او می‌خواهد تا جایی که می‌شود فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهای کشورهای دیگر را به چنگ آورد به همین دلیل چندان به مذاقش خوش نمی‌آید که برای سرمایه‌گذاری‌های او کسی حد و مرز تعیین کند. تیلرسون در همین رابطه گفته است: « به‌طور کلی ما حامی تحریم نیستیم، چراکه به نظر ما مؤثر نیستند مگر اینکه جامع‌الاجرا باشند که آن هم امر بسیار دشواری است.»

 

ماه مارس سال جاری میلادی هم، تیلرسون در گفت‌وگویی با «سی‌ان‌بی‌سی» گفت: شرکت‌های آمریکایی مثل ما هنوز قادر نیستند در ایران کسب و کار کنند، بسیاری از رقبای اروپایی ما فعالانه در ایران کار می کنند. من نمی دانم که آیا این الزاما به ضرر ما هست یا نه. تاریخ ایران، از نظر سرمایه گذاری خارجی در گذشته، شرایط آنها همیشه چالش برانگیز بوده است، بسیار دشوار.»

 

وی در همین مصاحبه یادآور می‌شود: «به همین دلیل ما هیچوقت سرمایه گذاری بزرگی در ایران نداشتیم. و من نمی دانم آیا امروز ایرانی ها تفاوتی کرده‌اند یا نه. ما باید منتظر بماینم و هیچ قراردادی هم بسته نشده است. اما من مدتها پیش این را یاد گرفته ام که بعضی اوقات اولین بودن الزاما بهترین حالت نیست. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا راهی برای شرکت‌های آمریکایی باز می شود یا نه. ما مطمئنا آن را بررسی خواهیم کرد چون ایران کشوری با منابع عظیم است.»

 

در هر حال تیلرسون تاجر است و دنبال فروش کالاهای خود. تا جایی که گفته می‌شود شرکت اکسون در سال ۱۳۹۳ از طریق یک شرکت حقوقی در ایران برند تجاری خود (انرژی اینجا زندگی می کند) را به ثبت رسانده است.

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  فرارو 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------