امیرآباد زاغه مخفی مهمات بود؟



 اخبار حوادث - امیرآباد زاغه مخفی مهمات بود؟

کشف چاه دوم مهمات زیر خانه‌های کارگرشمالی ابعاد تازه‌ای از این دخمه اسرارآمیز پیش روی تیم پلیسی قرار داده است. با گذشت ٣٠ روز از کشف گلوله و خمپاره‌های جنگی در این منطقه جست و جو‌ها همچنان ادامه دارد.

کشف چاه دوم مهمات زیر خانه‌های کارگرشمالی ابعاد تازه‌ای از این دخمه اسرارآمیز پیش روی تیم پلیسی قرار داده است. با گذشت ٣٠ روز از کشف گلوله و خمپاره‌های جنگی در این منطقه جست و جو‌ها همچنان ادامه دارد.

٣٠ مردادماه بود که ٢ کارگر افغانی در زمان حفر یک چاه در ساختمانی درحال ساخت به زیر زمین مخوفی راه پیدا کردند که تا آن روز تنها در فیلم‌های جنگی چنین صحنه‌ای را دیده بودند. زیر زمین تاریک پُر بود از خمپاره، توپ، و گلوله‌های جنگی. خبر کشف این لانه اسرارآمیز خیلی زود نیروهای ویژه پلیس و ماموران آتش‌نشانی را به محل حادثه کشاند. اما وقتی ماموران چک و خنثی برای روشن شدن راز این ماجرا تحقیقات خود را آغاز کردند تازه اول ماجرا بود.

تحقیقات نشان می‌داد گلوله‌ها و خمپاره‌های زنگ زده مربوط به دهه‌هاي پیشین است. دستور پلمب خانه درحال ساخت در آخرین ساعات شامگاه روز پنجشنبه صادر شد. همین اقدامات کافی بود تا خیلی زود ساکنان کوچه دیدار در کارگر شمالی در جریان انبار گلوله و خمپاره در زیرزمین همسایه‌شان قرار بگیرند. با روشن شدن هوا، عملیات ماموران چک و خنثی برای تخلیه این انبار مرموز آغاز شد. عملیات خارج کردن مهمات کلید خورد و بیم آن می‌رفت که با انفجار آنها در زمان حمل حادثه‌ای هولناک ساکنان محله را تهدید کند. با دستور پلیس و هماهنگی‌های قضایی به ساکنان خانه‌های اطراف هشدار داده شد تا خانه‌هایشان را تا تخلیه مهمات ترک کنند. تا این‌که بعد از یک روز تلاش و جست‌وجو در زیر خروارها خاک ناگهان ورق برگشت....

وحشت از بی‌خبری
عملیات تخلیه گلوله‌ها و خمپاره‌ها در سکوت کامل خبری و درحالی‌ انجام شد که نیروهای پلیس اطراف کوچه را با نوار زردرنگ مسدود کرده بودند و به مردم اجازه عبور و مرور در این مکان را نمی‌دادند. اما همین بی‌خبری از دخمه مخوف، بازار شایعات را در میان محافل و کسانی که در جریان ماجرا قرار گرفته بودند باز کرد. تا این‌که بعد از گذشت یک روز از آغاز عملیات زمانی که تصور می‌شد همه چیز به پایان نزدیک شده، ابعاد دیگری از ماجرا فاش شد. شنیده‌ها حاکی از آن بود که این دخمه اسرارآمیز تنها به یک نقطه ختم نمی‌شود و امکان این‌که در زیر خانه‌های کارگر شمالی تونلی از انبار زاغه مهمات باشد، وجود دارد. همین تصور کافی بود تا ماموران چک و خنثی با عملیات تازه‌ای روبه‌رو شوند. کندن زمین‌های اطراف چاه کشف شده در روز اول شهریورماه با حال و هوای جدیدتری کلید خورد. تا این‌که....

یک ماه تلاش بی‌وقفه
با کشف گلوله و خمپاره‌های جنگی، تحقیقات کارشناسان نشان داد آنها متعلق به دوران جنگ جهانی دوم است. ٣٠ روز از پیداشدن این دخمه مهمات می‌گذرد، در تمام این مدت ماموران چک و خنثی در زیر خانه‌های کوچه دیدار در خیابان کارگرشمالی مشغول جست‌وجوي باقی مانده مهماتی بودند که امکان داشت در اطراف این منطقه وجود داشته باشد. درحالی‌که در این یک ماه از تب و تاب خبری روزهای اول، دیگر خبری نبود، سردار ساجدی‌نیا ابعاد تازه و متفاوتی را از این دخمه مرموز فاش کرد.


سردار حسین ساجدی نیا رئیس پلیس پایتخت در رابطه با آخرین جزییات مهمات کشف شده در چاه قدیمی گفت: «پس از کشف اولین گلوله‌ها و خمپاره‌ها از چاه حفرشده در منطقه کارگر شمالی روند کشف این مهمات در دستورکار قرار گرفت و مأموران یگان چک و خنثی نیروی انتظامی بعد از گذشت یک ماه همچنان در محوطه اطراف ساختمان ادامه دارد. مأموران این یگان پس از تخلیه تسلیحات چاه اول، اقدام به حفر یک چاه دیگر تا عمق ٢٥متری کردند که تا این لحظه ٥٠٠ گلوله توپ و پوکه از این دو چاه به دست آمده است.»

ساجدی نیا با رد احتمال وجود زاغه مهمات در محل مذکور خاطرنشان کرد: از نحوه چینش این تسلیحات برمی‌آید که این اشیا به صورت دستی روی هم ریخته شده و به هیچ‌وجه احتمال وجود زاغه مهمات در این محل مطرح نیست. وی در ادامه افزود: پلیس تا تخلیه تمام تسلیحات در منطقه حضور دارد و همسایه‌ها و ساکنان این منطقه نباید هیچ نگرانی داشته باشند.


اخبار حوادث -  روزنامه شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------